moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na pomoc Słowenii

Wojsko Polskie pomaga poszkodowanym na skutek powodzi. Dziś na pokładzie Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego do Słowenii dostarczono ważący niemal 10 t ładunek z pomocą humanitarną. Wkrótce na miejsce tragedii wyruszy także grupa zadaniowa z wojsk inżynieryjnych. Jej rolą będzie zbudowanie dwóch mostów tymczasowych.

Słowenia od kilkunastu dni walczy ze skutkami katastrofalnych powodzi. Pomoc w tych działaniach zadeklarowało Wojsko Polskie. W ubiegłym tygodniu na miejsce tragedii udała się grupa rekonesansowa celem ustalenia, jakiego rodzaju wsparcie będzie najbardziej potrzebne.

Jak wyjaśnia płk Artur Talik z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, przedstawiciele wojska zapowiedzieli wstępnie, że zbudują w Słowenii dwa mosty tymczasowe DMS 65. Każdy z nich będzie miał około 30 m długości. Realizacją tego przedsięwzięcia zajmie się grupa zadaniowa, którą utworzy około 50 żołnierzy, w większości z 2 Pułku Inżynieryjnego.

Czy budowa mostów na terenach objętych powodzią jest dla wojskowych wyzwaniem? Jak wyjaśnia płk Talik, żołnierze wielokrotnie realizowali takie zadania w Polsce, m.in. kiedy ze skutkami powodzi walczyły Podkarpacie czy Podhale. – Można powiedzieć, że same warunki pracy w Polsce i Słowenii są podobne. Kluczowe pozostaje przygotowanie terenu, w którym żołnierze będą pracować – mówi oficer. Jak wyjaśnia, chodzi przede wszystkim o przygotowanie dróg dojazdowych oraz przyczółków, na których będą oparte elementy mostów. I to te kwestie zaważą na tym, jak długo potrwają prace inżynieryjne w Słowenii. – Samo składanie elementów mostów trwa kilka dni, ale jeśli się okaże, że wcześniej trzeba będzie zalać przyczółki betonem, wydłuży to cały proces nawet o tydzień, bo tyle czasu zawiązuje się ten kompozyt – podkreśla.

Płk Talik zaznacza, że choć wojsko zbuduje w Słowenii mosty tymczasowe, nie oznacza to, że wkrótce zostaną one rozebrane. – Sytuacja jest bardzo trudna, wiele mostów zostało zniszczonych, liczymy się więc z tym, że ten, który zbudują żołnierze, może być wykorzystywany nawet przez rok, a może i dłużej – wyjaśnia oficer. Ale nie oznacza to, że polscy wojskowi będą stacjonowali poza granicami przez tak długi czas. Na razie ich pobyt zaplanowano na około miesiąc, z możliwością przedłużenia do trzech, o ile będzie taka konieczność.

Walczące ze skutkami powodzi państwo wspierają jednak nie tylko żołnierze wojsk inżynieryjnych. W poniedziałek z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego do Słowenii wystartował wojskowy Hercules z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego. Na jego pokładzie znajdowały się dary dla poszkodowanych, przekazane przez Caritas Polska, takie jak żywność z długim terminem ważności, ubrania, koce, pościel, ręczniki, środki higieniczne i chemiczne, a także osuszacze, łopaty i szpadle. Waga ładunku to około 10 t.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


WOT na Szlaku Ratunkowym
Pasja i fart
Koniec dzieciństwa
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
DragonFly czeka na wojsko
Kawaleria w szkole
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Medycy na start
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Koniec pewnej epoki
W wojsku orientują się najlepiej
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Abolicja dla ochotników
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kosmiczny Perun
W poszukiwaniu majora Serafina
Kircholm 1605
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Transbałtycka współpraca
Deterrence in Polish
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pływali jak morscy komandosi
Priorytetowe zaangażowanie
Orientuj się bez GPS-u
Kopuła nad bewupem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Młodzi i bezzałogowce
Mity i manipulacje
Terytorialsi w akcji
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Człowiek jest najważniejszy
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
„Droga do GROM-u”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Zawiszacy na Litwie
Wojny na rzut kostką
Polskie Bayraktary nad Turcją
Dywersanci atakują
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Maratońskie święto w Warszawie
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Jelcz się wzmacnia
Medicine for Hard Times
Speczespół wybierze „Orkę”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czarnomorski szlif minerów
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Pocisk o chirurgicznej precyzji
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO