moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Gdyńska stocznia zyskała nowe kompetencje

PGZ Stocznia Wojenna oraz kanadyjska firma OSI Maritime Systems podpisały porozumienie, na mocy którego polska spółka będzie mogła instalować, serwisować i naprawiać zintegrowane taktyczne systemy nawigacyjne oparte na opracowanym przez Kanadyjczyków systemie OSI ECPINS. Porozumienie to kolejny krok na drodze do utworzenia w PGZ Stoczni Wojennej centrum serwisowo-logistycznego dla okrętów NATO.

Kanadyjska firma OSI Maritime Systems to jeden ze światowych liderów w budowie przeznaczonych dla okrętów wojennych zintegrowanych mostków nawigacyjnych i nawigacji taktycznej. Opracowane przez koncern rozwiązania są obecnie zainstalowane na ponad 700 jednostkach 25 marynarek wojennych, m.in. na okrętach podwodnych Szwecji, Wielkiej Brytanii, Australii, Kanady, Holandii, Indonezji, RPA oraz Brazylii.

Marynarka Wojenna RP również korzysta z produktów OSI Maritime Systems. W 2020 roku wojsko podpisało umowę, ma mocy której kanadyjska spółka zaprojektowała i zainstalowała na niszczycielach min typu Kormoran II zintegrowany mostek nawigacyjny i nawigację taktyczną, które oparto na oprogramowaniu OSI ECPINS. Partnerem OSI Maritime Systems w tym zadaniu została PGZ Stocznia Wojenna, która w 2020 roku podpisała z kanadyjskim koncernem umowę o strategicznym partnerstwie. Na jej mocy stocznia miała zyskać wiedzę i umiejętności do serwisowania oraz naprawiania systemów nawigacyjnych Kormoranów II.

Polsko-kanadyjska współpraca układa się na tyle dobrze (w 2022 roku strony podpisały kontrakt na dostawę systemów dla kolejnych trzech Kormoranów II), że firmy postanowiły ją bardziej zacieśnić. Trzy dni temu w obecności ambasador Kanady w Polsce, Catherine Godin, podpisały umowę o wieloletniej kooperacji. Na jej mocy PGZ SW będzie mogła samodzielnie instalować na okrętach polskich i zagranicznych mostki nawigacyjne oparte na systemie OSI ECPINS. Będzie je mogła również serwisować, naprawiać oraz przeprowadzać ich próby zdawczo-odbiorcze.

To dla PGZ Stoczni Wojennej ogromna szansa na zyskanie nowych zdolności. – Transfer umiejętności i wiedzy ma dla nas zasadnicze znaczenie, w szczególności w kontekście centrum serwisowo-logistycznego dla jednostek NATO, nad którego uruchomieniem stocznia pracuje – wyjaśnia Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej. – Współpraca z partnerami zagranicznymi, takimi jak Babcock czy właśnie OSI Maritime Systems, zwiększa nasze możliwości obsługi okrętów zarówno Marynarki Wojennej RP, jak i marynarek państw sojuszniczych – podkreśla.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt mar. Dariusz Konefał, PGZ Stocznia Wojenna

dodaj komentarz

komentarze


Sztuka i służba w jednym kadrze
Bóbr na drodze Hannibala
Koniec dzieciństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Transbałtycka współpraca
Kawaleria pancerna spod znaku 11
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niezłomni w obronie
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
DragonFly czeka na wojsko
Kircholm 1605
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Mity i manipulacje
„JUR” dla terytorialsów
Priorytetowe zaangażowanie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Wyrównać szanse
W wojsku orientują się najlepiej
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Abolicja dla ochotników
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Standardy NATO w Siedlcach
Polski „Wiking” dla Danii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Road Runner” w Libanie
Szli po odznakę norweskiej armii
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO