moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Gdyńska stocznia zyskała nowe kompetencje

PGZ Stocznia Wojenna oraz kanadyjska firma OSI Maritime Systems podpisały porozumienie, na mocy którego polska spółka będzie mogła instalować, serwisować i naprawiać zintegrowane taktyczne systemy nawigacyjne oparte na opracowanym przez Kanadyjczyków systemie OSI ECPINS. Porozumienie to kolejny krok na drodze do utworzenia w PGZ Stoczni Wojennej centrum serwisowo-logistycznego dla okrętów NATO.

Kanadyjska firma OSI Maritime Systems to jeden ze światowych liderów w budowie przeznaczonych dla okrętów wojennych zintegrowanych mostków nawigacyjnych i nawigacji taktycznej. Opracowane przez koncern rozwiązania są obecnie zainstalowane na ponad 700 jednostkach 25 marynarek wojennych, m.in. na okrętach podwodnych Szwecji, Wielkiej Brytanii, Australii, Kanady, Holandii, Indonezji, RPA oraz Brazylii.

Marynarka Wojenna RP również korzysta z produktów OSI Maritime Systems. W 2020 roku wojsko podpisało umowę, ma mocy której kanadyjska spółka zaprojektowała i zainstalowała na niszczycielach min typu Kormoran II zintegrowany mostek nawigacyjny i nawigację taktyczną, które oparto na oprogramowaniu OSI ECPINS. Partnerem OSI Maritime Systems w tym zadaniu została PGZ Stocznia Wojenna, która w 2020 roku podpisała z kanadyjskim koncernem umowę o strategicznym partnerstwie. Na jej mocy stocznia miała zyskać wiedzę i umiejętności do serwisowania oraz naprawiania systemów nawigacyjnych Kormoranów II.

Polsko-kanadyjska współpraca układa się na tyle dobrze (w 2022 roku strony podpisały kontrakt na dostawę systemów dla kolejnych trzech Kormoranów II), że firmy postanowiły ją bardziej zacieśnić. Trzy dni temu w obecności ambasador Kanady w Polsce, Catherine Godin, podpisały umowę o wieloletniej kooperacji. Na jej mocy PGZ SW będzie mogła samodzielnie instalować na okrętach polskich i zagranicznych mostki nawigacyjne oparte na systemie OSI ECPINS. Będzie je mogła również serwisować, naprawiać oraz przeprowadzać ich próby zdawczo-odbiorcze.

To dla PGZ Stoczni Wojennej ogromna szansa na zyskanie nowych zdolności. – Transfer umiejętności i wiedzy ma dla nas zasadnicze znaczenie, w szczególności w kontekście centrum serwisowo-logistycznego dla jednostek NATO, nad którego uruchomieniem stocznia pracuje – wyjaśnia Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej. – Współpraca z partnerami zagranicznymi, takimi jak Babcock czy właśnie OSI Maritime Systems, zwiększa nasze możliwości obsługi okrętów zarówno Marynarki Wojennej RP, jak i marynarek państw sojuszniczych – podkreśla.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt mar. Dariusz Konefał, PGZ Stocznia Wojenna

dodaj komentarz

komentarze


„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
 
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Składy wysokiego ryzyka
Filary bezpieczeństwa
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Walka pod napięciem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Podniebny Pegaz
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Ukwiał z Gdańska
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ogień z nabrzeża
Gra o kapitulację
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Szabla hubalczyków
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Pracowity dyżur Typhoonów
Więcej amunicji do Rosomaków
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Medycyna na morzu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Sport kształtuje mentalność
Ustawa bliżej żołnierzy
Apache’e na horyzoncie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Więcej na mieszkanie za granicą
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Gdy sekundy decydują o życiu
Polskie F-16 w służbie NATO
Koniec wojny, którego nie znamy
Początek „Burzy”
Więcej polskiego trotylu dla USA
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Wiedza na trudne czasy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Pegaz nad Europą
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Na pomoc po katastrofie
Wspólna wola obrony
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Pierwsza misja Gripenów
Rodzina na wagę złota
Podniebne wsparcie sojuszników
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Poznać rakietowego Homara
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Nowa siła uderzeniowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO