moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwie dekady Jastrzębi

W Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie podpisano 18 kwietnia 2003 roku kontrakty wykonawcze związane z zakupem przez polskie wojsko 48 wielozadaniowych samolotów F-16 C/D. Polska stała się tym samym pierwszym państwem dawnego Układu Warszawskiego, którego siły powietrzne przesiadły się z postsowieckich myśliwców do amerykańskich Jastrzębi.

Dwadzieścia lat temu rodzime media nie miały najmniejszych wątpliwości, że zakup przez polską armię trzech eskadr amerykańskich wielozadaniowych samolotów F-16 C/D to historyczne wydarzenie. Nie tylko dlatego, że była to wówczas największa pod względem wartości umowa zbrojeniowa po 1989 roku (3,2 mld dolarów). Był to również symbol zmian technicznych i politycznych na wschodniej flance NATO.

Sojusznicze deklaracje

Znaczące unowocześnienie sił powietrznych było jednym z naszych zobowiązań, jakie złożyliśmy podczas starań o dołączenie do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Polska zadeklarowała wówczas nie tylko zmodernizowanie artylerii wojsk lądowych oraz wprowadzenie do służby uzbrojenia kalibru 155 mm, lecz również dążenie do zapewnienia interoperacyjności siłom powietrznym przez zakup 160 nowoczesnych samolotów bojowych (miały zastąpić samoloty MiG i Su).

Te ambitne zamierzenia ujęte w „Planie modernizacji sił zbrojnych na lata 1998−2012” trzeba było jednak zweryfikować z powodów ekonomicznych. Przyjęta latem 2001 roku ustawa o wyposażeniu Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe zakładała zakup jedynie 60 nowych samolotów oraz 16 używanych. Ale i te plany z czasem zostały okrojone. Kiedy udało się pozyskać od Niemiec za symboliczne 1 euro 23 samoloty MiG-29, zapadła decyzja o kupnie w ramach „przetargu dekady” tylko trzech eskadr nowych myśliwców, czyli 48 maszyn.

Wśród oferowanych polskiemu wojsku maszyn były wszystkie liczące się wówczas samoloty wielozadaniowe: amerykańskie Lockheed Martin F-16 Block 52+, francuskie Dassault Mirage 2000-5 oraz szwedzkie SAAB JAS39C/D Gripen.

Ostatecznie rywalizację zwyciężyły F-16, nieznacznie wyprzedzając szwedzkie Gripeny (przede wszystkim wartością wycenianego na prawie 10 mld dolarów offsetu). Informacje o wynikach przetargu ówczesne władze podały 27 grudnia 2002 roku. Natomiast umowy wykonawcze o wartości 3,2 mld dolarów podpisano 18 kwietnia 2003 roku.

Moc Jastrzębia

Amerykańskie samoloty wielozadaniowe F-16 Jastrząb są często określane jako konie robocze sił powietrznych. Wynika to przede wszystkim z szerokiego spektrum zadań, jakie mogą wykonywać na polu walki.

Ich historia sięga połowy lat sześćdziesiątych, gdy amerykańska armia zleciła prace badawczo-rozwojowe nad kolejną generacją samolotów wielozadaniowych. Wojsko chciało mieć aż dwa typy tych maszyn: nieco cięższe, określane jako myśliwiec przewagi powietrznej (program FX), oraz lżejsze, nazywane myśliwcem dziennym (program Advanced Day Fighter − ADF). Efektem końcowym pierwszego programu jest samolot F/A-18 Hornet, drugiego − samolot F-16 Jastrząb.

Prototypowy F-16 Jastrząb został oblatany w lutym 1974 roku, a do seryjnej produkcji trafił w 1976 roku (do tej pory wyprodukowano prawie 5 tys. egzemplarzy).

Samolot o masie nieco ponad 8 t ma skrzydła o rozpiętości 9,8 m (ich powierzchnia nośna to 27,87 m2). Jego długość to 14,8 m, a wysokość − prawie 4,8 m. F-16 osiąga maksymalną prędkość 2124 km/h (2 Ma) i może wznieść się na wysokość około 15 km. Jego maksymalny zasięg z dodatkowymi zbiornikami paliwa to około 4300 km.

Jeśli chodzi o uzbrojenie, to F-16 w najnowszej wersji są przystosowane do stosowania praktycznie wszystkich będących w wyposażeniu sojuszniczych armii bomb i pocisków, w tym także rakiet dalekiego zasięgu JASSM.

F-16 Jastrząb jest jedną z najczęściej modernizowanych konstrukcji lotniczych w swojej klasie. Od 1976 roku maszyna ta doczekała się kilkunastu wersji rozwojowych. Modyfikowano przede wszystkim elektronikę, awionikę oraz zespół napędowy.

Polska w 2002 roku zdecydowała się pozyskać wersję F-16 C/D Block 52.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1681832340
o polowe zamalo zamowili a dzisjaj sie zauje
62-A8-3C-0C
~Scooby
1681826280
Szwedzi jak już są w NATO to powinni jak się nazywa moździerz na podwoziu rosomaka czyli fińskiej powinni dostarczyć i pomóc zintegrować programowalne pociski Bofors Strix. Obrona przed bandyckim napadem kacaplandu najwyższym priorytetem...
C0-8E-8A-A5

Pierwsza misja Gripenów
 
Podniebne wsparcie sojuszników
Wyrok za tragiczny wypadek
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Viva Polaki! Viva liberatori!
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Kadisz za bohaterów
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Powstaje armia dronów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Sport kształtuje mentalność
Pilecki ucieka z Auschwitz
Test wytrzymałości
Zatopiony problem
Double Eagle – podwodny tropiciel
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Kolejowy sabotaż udaremniony
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Pracowity dyżur Typhoonów
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Walka z ogniem trwa
Motocykliści na weterańskim szlaku
Pamięć ofiar
W Ełku wykuwają charaktery
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polskie F-16 w służbie NATO
Więcej polskiego trotylu dla USA
Strażnik nieba
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej na mieszkanie za granicą
Bliżej wojska
Spokojnych świąt na granicy!
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie czyszczenie poligonów
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Power is Here
Zwycięstwo mordercy
GROM pod ostrzałem
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Priorytety dla Tarczy Wschód
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Razem w walce ze skażeniami
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Rodzina na wagę złota
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
„Pułaski” na Atlantyku
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Medycyna na morzu
Trzy dekady DGW
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Wielka lekcja
Spartakiadowe zmagania w Łasku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO