moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ulepszone Orliki wracają do bazy

Mają nowe skrzydła, zmodyfikowany kadłub oraz nowoczesne systemy nawigacyjne i ostrzegawcze. Zmodernizowane samoloty szkoleniowe PZL-130 Orlik trafiły do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego po kilkuletniej przerwie, którą spędziły w centrum serwisowym firmy Airbus. Szkolenie na Orlikach to pierwszy krok dla pilotów, którzy w przyszłości przesiądą się do odrzutowców.

– Orlik to był bardzo wymagający klient. Musieliśmy każdy samolot zbudować właściwie od nowa – powiedział Johannes von Thadden, prezes i dyrektor zarządzający Airbus Poland S.A. podczas uroczystości przekazania zmodernizowanych PZL-130 Orlik polskim siłom powietrznym. Umowę na modernizację dwunastu PZL-130 TC-II Orlik podpisano w grudniu 2017 roku, wówczas jej wartość wyniosła 186 mln zł. Kontrakt zakładał wykonanie głębokiej modernizacji konstrukcji i awioniki. Orliki zyskały nowe skrzydła, zmodyfikowany kadłub, łoże silnika i owiewkę. Wymieniony został również silnik, teraz samoloty mają silniki PT6A-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW oraz śmigła Hartzell z czterema łopatami. Zmieniła się również kabina pilota, w której wszystkie przyrządy są już wyłącznie cyfrowe. Samoloty mają też nowy system klimatyzacji oraz okablowania. Dodatkowo zamontowano w nich nowoczesne systemy pilotażowo-nawigacyjne, np. zintegrowane wyświetlacze parametrów lotu, a także wskaźniki pracy silnika, nawigacji i ostrzegawcze, nową radiostację pokładową, układ ostrzegania o zbliżaniu się do powierzchni ziemi oraz o ruchu lotniczym i antykolizyjny.

Przeprowadzone prace wydłużyły resurs maszyn do 12 000 godzin w powietrzu. Unowocześnione samoloty mają lepsze osiągi i możliwości operacyjne, a do tego ich eksploatacja jest tańsza. W ramach umowy zdecydowano się na modernizację pozostałych 16 samolotów do standardu TC-II Advanced. Dzięki temu dziś w tej wersji są wszystkie Orliki.

Modernizacja została przeprowadzona w centrum serwisowym firmy Airbus, które od 2011 roku serwisuje i naprawia PZL-130 Orlik oraz C-295 CASA. Zgodnie z umową podpisaną w 2017 roku firma powinna dostarczyć zmodernizowane Orliki do 2020 roku, ale praca nad nimi się przedłużyła. – Zajęło nam to więcej czasu, niż myśleliśmy, ale jesteśmy pewni, że każdy samolot, który opuścił nasz zakład, jest bezpieczną maszyną – mówił Johannes von Thadden.

W uroczystości oprócz pracowników firmy Airbus oraz posłów z sejmowej Komisji Obrony Narodowej wzięli udział przedstawiciele sił powietrznych, m.in. z 43 Bazy Lotnictwa Szkolnego oraz z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, zastępca inspektora sił powietrznych, powiedział, że flota Orlików będzie miała znaczący udział w szkoleniu młodych pilotów. – W obliczu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego rozwijamy nasze siły powietrzne. W najbliższym czasie będziemy potrzebować około tysiąca pilotów, proszę sobie wyobrazić, jak wielki wysiłek czeka tych, którzy szkolą młodą kadrę – powiedział gen. bryg. Nowak. – Orlik będzie pierwszym ogniwem szkolenia przyszłych pilotów F-16, F-35 czy Fa-50. Podkreślam wagę tej maszyny dla polskich sił powietrznych, bez tego samolotu nie mielibyśmy pilotów wojskowych, którzy zapewniają nam bezpieczeństwo – powiedział Nowak.

PZL-130 Orlik to polski samolot szkoleniowy. Wszystkie maszyny tego typu są w wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za ich sterami zasiadają studenci Lotniczej Akademii Wojskowej, którzy z czasem przesiadają się do maszyn przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT, a potem – do myśliwców.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Airbus Poland S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Działania wojska w warunkach pokoju
 
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Jak usprawnić działania służb na granicy
Rządowa propozycja budżetu na 2025 rok
Dobry kierunek dla sił powietrznych
„Na stos rzuciliśmy swój życia los”
Zwiadowcy z WOT-u na podium
Odyseja 20 Pułku Piechoty
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Diabelski układ
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Rumuńska armia pokryje straty omyłkowego ostrzału
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Na siódmym torze po siódmy medal
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Delfin z Bałtyku
The Suwałki Gap in the Game
Końcowe odliczanie do kieleckich targów
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Olympus in Paris
Lotnicze święto pod znakiem F-35
Lekarze z poligonu
Awanse za olimpijskie medale
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwszy „polski” F-35
Myśliwce nad Polską
Posłowie o efektach szczytu NATO
Jest zgoda na loty Bielików
Olimp w Paryżu
Londyn o „Tarczy Wschód”
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Akcja poszukiwawcza na Lubelszczyźnie
Festyn z komandosami
WAT nauczy budowy schronów
„Unity Run” na 25-lecie Polski w Sojuszu Północnoatlantyckim
Szef MON-u z wizytą w Waszyngtonie
Uwaga, do zdobycia jest kask weterana
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Kolejny trałowiec zyska nowe silniki
Sejm podziękował za służbę na granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pokoleniowy rajd weteranów
F-35 bez tajemnic
Polskie Pioruny nad Norwegią
Lato pełne wyzwań
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Czworonożny żandarm w Paryżu
Olimp gotowy na igrzyska!
Cywilu, aplikuj na kurs i zostań podoficerem
Wypadek na granicy
Zarost i tatuaże dozwolone
Polska firma będzie produkować pociski do Krabów i dział K9
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Loty nad sercem Afryki
Dopaść bolszewików
Terytorialsi na ratunek
Do abordażu!
Odkrycie (z) Wilka
Cyberszkolenie dla Legii Akademickiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO