moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ulepszone Orliki wracają do bazy

Mają nowe skrzydła, zmodyfikowany kadłub oraz nowoczesne systemy nawigacyjne i ostrzegawcze. Zmodernizowane samoloty szkoleniowe PZL-130 Orlik trafiły do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego po kilkuletniej przerwie, którą spędziły w centrum serwisowym firmy Airbus. Szkolenie na Orlikach to pierwszy krok dla pilotów, którzy w przyszłości przesiądą się do odrzutowców.

– Orlik to był bardzo wymagający klient. Musieliśmy każdy samolot zbudować właściwie od nowa – powiedział Johannes von Thadden, prezes i dyrektor zarządzający Airbus Poland S.A. podczas uroczystości przekazania zmodernizowanych PZL-130 Orlik polskim siłom powietrznym. Umowę na modernizację dwunastu PZL-130 TC-II Orlik podpisano w grudniu 2017 roku, wówczas jej wartość wyniosła 186 mln zł. Kontrakt zakładał wykonanie głębokiej modernizacji konstrukcji i awioniki. Orliki zyskały nowe skrzydła, zmodyfikowany kadłub, łoże silnika i owiewkę. Wymieniony został również silnik, teraz samoloty mają silniki PT6A-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW oraz śmigła Hartzell z czterema łopatami. Zmieniła się również kabina pilota, w której wszystkie przyrządy są już wyłącznie cyfrowe. Samoloty mają też nowy system klimatyzacji oraz okablowania. Dodatkowo zamontowano w nich nowoczesne systemy pilotażowo-nawigacyjne, np. zintegrowane wyświetlacze parametrów lotu, a także wskaźniki pracy silnika, nawigacji i ostrzegawcze, nową radiostację pokładową, układ ostrzegania o zbliżaniu się do powierzchni ziemi oraz o ruchu lotniczym i antykolizyjny.

Przeprowadzone prace wydłużyły resurs maszyn do 12 000 godzin w powietrzu. Unowocześnione samoloty mają lepsze osiągi i możliwości operacyjne, a do tego ich eksploatacja jest tańsza. W ramach umowy zdecydowano się na modernizację pozostałych 16 samolotów do standardu TC-II Advanced. Dzięki temu dziś w tej wersji są wszystkie Orliki.

Modernizacja została przeprowadzona w centrum serwisowym firmy Airbus, które od 2011 roku serwisuje i naprawia PZL-130 Orlik oraz C-295 CASA. Zgodnie z umową podpisaną w 2017 roku firma powinna dostarczyć zmodernizowane Orliki do 2020 roku, ale praca nad nimi się przedłużyła. – Zajęło nam to więcej czasu, niż myśleliśmy, ale jesteśmy pewni, że każdy samolot, który opuścił nasz zakład, jest bezpieczną maszyną – mówił Johannes von Thadden.

W uroczystości oprócz pracowników firmy Airbus oraz posłów z sejmowej Komisji Obrony Narodowej wzięli udział przedstawiciele sił powietrznych, m.in. z 43 Bazy Lotnictwa Szkolnego oraz z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, zastępca inspektora sił powietrznych, powiedział, że flota Orlików będzie miała znaczący udział w szkoleniu młodych pilotów. – W obliczu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego rozwijamy nasze siły powietrzne. W najbliższym czasie będziemy potrzebować około tysiąca pilotów, proszę sobie wyobrazić, jak wielki wysiłek czeka tych, którzy szkolą młodą kadrę – powiedział gen. bryg. Nowak. – Orlik będzie pierwszym ogniwem szkolenia przyszłych pilotów F-16, F-35 czy Fa-50. Podkreślam wagę tej maszyny dla polskich sił powietrznych, bez tego samolotu nie mielibyśmy pilotów wojskowych, którzy zapewniają nam bezpieczeństwo – powiedział Nowak.

PZL-130 Orlik to polski samolot szkoleniowy. Wszystkie maszyny tego typu są w wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za ich sterami zasiadają studenci Lotniczej Akademii Wojskowej, którzy z czasem przesiadają się do maszyn przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT, a potem – do myśliwców.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Airbus Poland S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
W drodze po młodszego nurka
Zmodernizowany Leopard 2PL
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Orlik na Alfę
Najbardziej żołnierski żołnierz
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Cisza przed wojną
Terytorialsi zawitają do Płocka
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Ten beton... żyje!
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Zmiana warty na wschodniej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cel: wyszkolić podoficera
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Planowano zamach na Zełenskiego
Czas na wspólne działania
Pieta Michniowska
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ostatnia niedziela…
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
BWR-1 – weteran po liftingu
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Kolarskie święto w stolicy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Czas próby
Pucharowe zmagania Polaków
7TP – czołg kompromisu
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Cześć bohaterom naszej wolności
Na rosyjskim pasku
Tłumy na zawodach w Krakowie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Inwestycje w mobilność wojska
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Rekompensaty na ostatniej prostej
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Na ratunek pancerniakom
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Nocny patrol myśliwców
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Dzieci wojny
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Brytyjczycy żegnają Malbork

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO