moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rajd rowerowy z Dęblina do Londynu

Przez Polskę, Niemcy, Holandię aż do londyńskiej bazy Royal Air Force w Northolt – w sumie 1600 km rowerem zamierza pokonać pięciu śmiałków z Lotniczej Akademii Wojskowej. Wykładowca akademicki i czterech podchorążych organizują rajd pod hasłem „Za wolność naszą i waszą”. Lotnicy chcą w ten sposób upamiętnić polskich pilotów z Dywizjonu 303.

Pomysłodawcą rajdu rowerowego z Dęblina do Wielkiej Brytanii jest mjr Grzegorz Buśko, wykładowca Lotniczej Akademii Wojskowej. Oficer razem z czterema podchorążymi zamierza rowerem w dziesięć dni pokonać 1600 km. – W ten niecodzienny sposób chcemy uczcić pamięć asów polskiego lotnictwa, pilotów Dywizjonu 303, którzy zasłużyli się w bitwie o Anglię. Lotnicy w czasie II wojny światowej stacjonowali w bazie Northolt w Londynie – wyjaśnia mjr Buśko.

Rajd rowerowy z Dęblina do Londynu odbędzie się pod hasłem „Za wolność naszą i waszą”. – To samo hasło przyświecało pilotom Dywizjonu 303. Dziś ma ono dla nas jeszcze jedno znaczenie. Naszą trasę chcemy bowiem zadedykować ofiarom wojny na Ukrainie. Dlatego w czasie rajdu zorganizujemy internetową zbiórkę pieniędzy dla Ukraińców – wyjaśnia mjr Buśko.

Pomysłodawca rajdu przyznaje, że idea, by rowerem pokonać trasę między Anglią a Polską, nie wzięła się znikąd. Przed kilkoma laty takiego samego wyczynu dokonali żołnierze RAF-u. Brytyjczycy przy okazji swojej eskapady odwiedzili 31 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. – Od kilku lat chciałem powtórzyć ich wyczyn. Teraz się uda! – mówi mjr Buśko. Drużynę kolarską, która wyruszy do Anglii, poza mjr. Buśko stworzy dwóch podchorążych pierwszego roku, którzy studiują na kierunku pilot śmigłowca, oraz dwóch podchorążych piątego roku – jeden z nich to przyszły pilot samolotu odrzutowego, drugi transportowego.

– Wystartujemy 20 sierpnia. Zamierzamy dziennie przemierzać rowerem około 150 km. W Polsce planujemy postoje w bazach lotniczych w Radomiu, Łasku i w Krzesinach oraz w przygranicznym Sulęcinie. Potem przejedziemy przez Niemcy i Holandię – opisuje pomysłodawca eskapady. Do Anglii lotnicy przeprawią się promem. – Z portu Hoek van Holland dopłyniemy do Harwich, a ostatni odcinek trasy, około 150 km, pokonamy w towarzystwie kilku żołnierzy RAF-u – dopowiada mjr Buśko.

Szczegóły rajdu są właśnie dopinane na ostatni guzik. Lotnicy mają także czas na ostatnie treningi i szlifowanie formy. – Czeka nas spore wyzwanie, zwłaszcza że każdego dnia rajdu niezależnie od pogody będziemy musieli jechać dalej – mówią. – Kończymy właśnie etap treningów indywidualnych. Ja na przykład w lipcu przejechałem już 1100 km. Od przyszłego tygodnia będziemy trenować zespołowo – dopowiada wykładowca.

Uczestnicy rajdu wezmą udział w uroczystościach upamiętniających bitwę o Anglię. Obchody jej 82. rocznicy odbędą się w Northolt na początku września.

W bitwie o Anglię (10 lipca – 31 października 1940 roku) wzięło udział 139 polskich lotników. Polacy byli drugą co do wielkości narodowością walczącą po stronie aliantów. Stanowili niespełna 5% lotników, ale strącili ponad 10% niemieckich samolotów. „Gdyby nie wspaniały wkład wniesiony przez polskie dywizjony i ich niezrównana waleczność, waham się, czy wynik bitwy byłby taki sam”, powiedział po walce sir Hugh Dowding, naczelny dowódca RAF-u.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Pixabay

dodaj komentarz

komentarze


Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Operacja NATO u brzegów Estonii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Niespokojny poranek pilotów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pomnik nieznanych bohaterów
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Abolicja dla ochotników
MID w nowej odsłonie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Standardy NATO w Siedlcach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sukces Polaka w biegu z marines
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Mity i manipulacje
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
„Road Runner” w Libanie
Kircholm 1605
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pamięć łączy pokolenia
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
W wojsku orientują się najlepiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Sportowcy na poligonie
Bóbr na drodze Hannibala
Husarze bliżej Polski
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Koniec dzieciństwa
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Edukacja z bezpieczeństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Wyrównać szanse
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wellington „Zosia” znad Bremy
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„JUR” dla terytorialsów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO