moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rajd rowerowy z Dęblina do Londynu

Przez Polskę, Niemcy, Holandię aż do londyńskiej bazy Royal Air Force w Northolt – w sumie 1600 km rowerem zamierza pokonać pięciu śmiałków z Lotniczej Akademii Wojskowej. Wykładowca akademicki i czterech podchorążych organizują rajd pod hasłem „Za wolność naszą i waszą”. Lotnicy chcą w ten sposób upamiętnić polskich pilotów z Dywizjonu 303.

Pomysłodawcą rajdu rowerowego z Dęblina do Wielkiej Brytanii jest mjr Grzegorz Buśko, wykładowca Lotniczej Akademii Wojskowej. Oficer razem z czterema podchorążymi zamierza rowerem w dziesięć dni pokonać 1600 km. – W ten niecodzienny sposób chcemy uczcić pamięć asów polskiego lotnictwa, pilotów Dywizjonu 303, którzy zasłużyli się w bitwie o Anglię. Lotnicy w czasie II wojny światowej stacjonowali w bazie Northolt w Londynie – wyjaśnia mjr Buśko.

Rajd rowerowy z Dęblina do Londynu odbędzie się pod hasłem „Za wolność naszą i waszą”. – To samo hasło przyświecało pilotom Dywizjonu 303. Dziś ma ono dla nas jeszcze jedno znaczenie. Naszą trasę chcemy bowiem zadedykować ofiarom wojny na Ukrainie. Dlatego w czasie rajdu zorganizujemy internetową zbiórkę pieniędzy dla Ukraińców – wyjaśnia mjr Buśko.

Pomysłodawca rajdu przyznaje, że idea, by rowerem pokonać trasę między Anglią a Polską, nie wzięła się znikąd. Przed kilkoma laty takiego samego wyczynu dokonali żołnierze RAF-u. Brytyjczycy przy okazji swojej eskapady odwiedzili 31 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. – Od kilku lat chciałem powtórzyć ich wyczyn. Teraz się uda! – mówi mjr Buśko. Drużynę kolarską, która wyruszy do Anglii, poza mjr. Buśko stworzy dwóch podchorążych pierwszego roku, którzy studiują na kierunku pilot śmigłowca, oraz dwóch podchorążych piątego roku – jeden z nich to przyszły pilot samolotu odrzutowego, drugi transportowego.

– Wystartujemy 20 sierpnia. Zamierzamy dziennie przemierzać rowerem około 150 km. W Polsce planujemy postoje w bazach lotniczych w Radomiu, Łasku i w Krzesinach oraz w przygranicznym Sulęcinie. Potem przejedziemy przez Niemcy i Holandię – opisuje pomysłodawca eskapady. Do Anglii lotnicy przeprawią się promem. – Z portu Hoek van Holland dopłyniemy do Harwich, a ostatni odcinek trasy, około 150 km, pokonamy w towarzystwie kilku żołnierzy RAF-u – dopowiada mjr Buśko.

Szczegóły rajdu są właśnie dopinane na ostatni guzik. Lotnicy mają także czas na ostatnie treningi i szlifowanie formy. – Czeka nas spore wyzwanie, zwłaszcza że każdego dnia rajdu niezależnie od pogody będziemy musieli jechać dalej – mówią. – Kończymy właśnie etap treningów indywidualnych. Ja na przykład w lipcu przejechałem już 1100 km. Od przyszłego tygodnia będziemy trenować zespołowo – dopowiada wykładowca.

Uczestnicy rajdu wezmą udział w uroczystościach upamiętniających bitwę o Anglię. Obchody jej 82. rocznicy odbędą się w Northolt na początku września.

W bitwie o Anglię (10 lipca – 31 października 1940 roku) wzięło udział 139 polskich lotników. Polacy byli drugą co do wielkości narodowością walczącą po stronie aliantów. Stanowili niespełna 5% lotników, ale strącili ponad 10% niemieckich samolotów. „Gdyby nie wspaniały wkład wniesiony przez polskie dywizjony i ich niezrównana waleczność, waham się, czy wynik bitwy byłby taki sam”, powiedział po walce sir Hugh Dowding, naczelny dowódca RAF-u.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Pixabay

dodaj komentarz

komentarze


17 września 1939. Nigdy więcej
Pożegnanie z Columbią
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Zwycięska batalia o stolicę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Husarz z polskim instruktorem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Cios w plecy
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
NATO – jesteśmy z Polską
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Największy transport Abramsów w tym roku
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Orlik na Alfę
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W poszukiwaniu majora Serafina
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Rekompensaty na nowych zasadach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Dwie agresje, dwie okupacje
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Krok ku niezależności
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Kurs dla najlepszych w SERE
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Z najlepszymi na planszy
Black Hawki nad Warszawą
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Czołgiści w ogniu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Święto Wojsk Lądowych
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO