moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Defendery. Innowacyjność w cenie

Nowoczesny system szyfrujący przeznaczony jest do ochrony informacji w sieci radiowej. Modułowe ładunki wybuchowe można dostosować do zadań, a wielozadaniowe holowniki wcale nie muszą służyć tylko do pomocy okrętom w manewrowaniu, mogą także… gasić pożary. Prezentujemy kolejne produkty nagrodzone Defenderami na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Tradycją Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego jest nagradzanie produktów, które wyróżniają się na tle konkurencji innowacyjnością, oryginalnością i walorami użytkowymi. W tym roku laur Defendera otrzymało dziesięć rozwiązań i dziś prezentujemy kolejne trzy.

 

Kryptografia na wysokim poziomie

Lawenda to opracowany przez specjalistów z Wojskowego Instytutu Łączności system ochrony informacji w sieciach radiowych. – Jest unikatowym, w całości opracowanym w Polsce, począwszy od algorytmów aż po końcowe urządzenia, kompleksowym systemem szyfrującym dla sieci radiowych, który umożliwia przesyłanie informacji o klauzulach „zastrzeżone”, Nato Restricted i EU Restricted – mówi dr inż. Krzysztof Łysek, zastępca dyrektora Wojskowego Instytutu Łączności.

Działanie Lawendy jest możliwe dzięki trzem głównym elementom – radiowym modułom kryptograficznym, polowym stacjom planowania, generacji i dystrybucji danych kryptograficznych oraz dystrybutorom danych kryptograficznych.

Przedstawiciele Instytutu podkreślają, że system, nad którym pracowali od ponad dekady, jest przystosowany do działania z większością wykorzystywanych przez Wojsko Polskie radiostacji. – Z powodzeniem testowaliśmy nasze rozwiązania w zakresie transmisji mowy i danych szeregowych z radiostacjami firm Harris, CTM, Radmor, Thales oraz Rohde & Schwarz – mówi Krzysztof Łysek. Dodaje, że Lawenda uzyskała od Służby Kontrwywiadu Wojskowego certyfikat ochrony kryptograficznej, dzięki temu radiostacje, które z nią współpracują, a takich certyfikatów nie mają, mogą działać w sieciach niejawnych.

Modułowe ładunki

Kolejnym produktem uhonorowanym Defenderem jest Ptasznik, czyli uniwersalny ładunek specjalny. Opracowali go inżynierowie z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia oraz firmy Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne „Belma”.

UŁS Ptasznik to w dużym uproszczeniu modułowy ładunek wybuchowy, który może być przez użytkownika (sapera) w bardzo szerokim zakresie dostosowywany do różnego typu zadań. Żołnierz, który przygotowuje ładunek, może bowiem określić, czy ma on razić dookoła czy też kierunkowo. Może również regulować siłę wybuchu – inną wybrać dla betonowej ściany budynku lub schronu, a inną dla pancerza pojazdu lub czołgu. Może również – aby zwiększyć skuteczność ataku – dobierać różnego typu głowice bojowe: od odłamkowo-kierunkowych poprzez podkalibrowe i nadkalibrowe aż po rdzenie formowane wybuchowo.

Co bardzo istotne, Ptasznik może być odpalany przy użyciu różnego typu radiowych i przewodowych zapalników oraz montowany – przy użyciu magnesów, specjalnych trzpieni, taśm klejących etc. – na dowolnych powierzchniach, zarówno na lądzie, jak i pod wodą.

Wielozadaniowy holownik

W Kielcach nagrodę otrzymał także produkt firmy Remontowa Shipbuilding z Gdańska. Jury doceniło jej serię sześciu wielozadaniowych holowników projektu B860. Jednostki, których załoga liczy dziesięć osób, mają 30 m długości i wyporność 490 t. Są napędzane dwoma silnikami o mocy prawie 1200 kW oraz parą pędników azymutalnych, które pozwalają osiągać prędkość 12 węzłów.

Dariusz Jaguszewski, członek zarządu Remontowa Shipbuilding ds. handlowych, podkreśla, że w wypadku tych konstrukcji nazywanie ich „tylko” holownikami jest nieco krzywdzące. – Są to owszem nieduże statki, ale skomplikowane, doposażone i przeznaczone do wielu zadań, nie tylko operacji holowania. A nawet w tym są wyjątkowe. W przeciwieństwie do innych tego typu konstrukcji mogą bowiem holować nie tylko z kierunku rufowego i dziobowego, lecz sprawdzą się także we wszystkich innych kombinacjach, łącznie z holowaniami bocznymi – wyjaśnia.

Przedstawiciel gdańskiej spółki dodaje, że holowniki projektu B860 mogą, poza holowaniem, wykonywać również wiele zadań z zakresu logistyki i wsparcia. Jednostki te mogą nie tylko transportować ładunki (4 t lub 50 osób), lecz są także wyposażone m.in. w urządzenia do podejmowania z wody ćwiczebnych torped czy min, mają także sprzęt do neutralizowania unoszących się na morzu zanieczyszczeń. A to nie wszystko. Holowniki B860 mogą być również jednostkami strażakami. Wyposażono je bowiem w dwie armatki gaśnicze o zasięgu około 120 m.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski, 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Skrzydła IT dla cyberwojsk
 
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Odliczanie do misji na Łotwie
Daglezje poszukiwane
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Pierwszy polski technik AH-64
Czarne oliwki dla sojuszników
Posłowie dyskutowali o WOT
Desant pod osłoną nocy
Wiedza na czas kryzysu
Pływacy i maratończycy na medal
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
W obronie wschodniej flanki NATO
NATO na północnym szlaku
NATO on Northern Track
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Więcej hełmów dla żołnierzy
Wioślarze i triatlonistka na podium
Medyczne wnioski z pola walki
Husarz na straży nieba
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Uwaga, transformacja!
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pytania o europejską tarczę
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Zmiany w dodatkach stażowych
Pilecki ucieka z Auschwitz
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wojna w świętym mieście, epilog
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Pierwsi na oceanie
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Awanse na Trzeciego Maja
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki pobiegły po srebro!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO