moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy

Uelastycznienie zasad rekrutacji na studia wojskowe, nowy standard kształcenia przyszłych oficerów, zmiany w szkoleniach żołnierzy zawodowych oraz nowe rozwiązania dotyczące obcokrajowców studiujących w polskich akademiach wojskowych – to główne obszary, którymi zajmie się zespół ekspertów powołany przez szefa MON.

Kilkunastoosobowy zespół został powołany przez ministra Mariusza Błaszczaka w lutym tego roku. Jego członkowie mają przeanalizować obecny system kształcenia kandydatów na oficerów, system doskonalenia, w tym ofertę studiów podyplomowych i kursów dla żołnierzy zawodowych, oraz zasady i formy kształcenia studentów zagranicznych. W składzie zespołu są przedstawiciele departamentów MON, w tym Kadr, Nauki i Szkolnictwa Wojskowego, Prawnego i Budżetowego, oraz specjaliści ze Sztabu Generalnego WP, Dowództwa Generalnego, Dowództwa Operacyjnego, Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej oraz Żandarmerii Wojskowej. W pracach uczestniczą również rektorzy-komendanci pięciu wojskowych akademii (ASzWoj, WAT, AMW, AWL, LAW). Przewodniczącym zespołu jest Tomasz Zdzikot, sekretarz stanu w MON. – Uczelnie kształcą na potrzeby wszystkich korpusów osobowych, wszystkich rodzajów sił zbrojnych. Zależy nam na szerokiej, przekrojowej wiedzy, dlatego w zespole znalazło się tak wielu specjalistów – wyjaśnia płk Dariusz Chrząszcz, naczelnik Wydziału Szkolnictwa Wojskowego w Departamencie Nauki i Szkolnictwa Wojskowego MON.

Jedną z kwestii, którą zajmie się zespół, będzie analiza, a następnie opracowanie propozycji zmian w zakresie kształcenia przyszłych oficerów. Jak wskazuje płk Chrząszcz, przyczyn podjęcia prac jest kilka. Wojskowe akademie, pomimo ogromnego potencjału i możliwości naukowo-dydaktycznych, muszą adaptować się do zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego. Dziś wszystkie mają status akademii, a zasady ich funkcjonowania określają nie tylko przepisy wojskowe, ale także ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tzw. konstytucja dla nauki lub ustawa 2.0). Uczelnie muszą też zabiegać o absolwentów szkół średnich. Zwiększone w ostatnich latach nawet trzykrotnie limity przyjęć dla studentów wojskowych sprawiły, że w warunkach niżu demograficznego na jedno miejsce przypada mniejsza liczba kandydatów. – To wszystko sprawia, że musimy nieco przemodelować system kształcenia i dopasować go do wymogów zmieniającej się armii – mówi płk Chrząszcz. Istotne znaczenie dla prac zespołu będą miały też wnioski i rekomendacje dowództw różnych szczebli, do których trafiają absolwenci uczelni wojskowych.

Jak wskazuje oficer, trudno jeszcze mówić o konkretnych propozycjach rozwiązań. Wiadomo jednak, że jednym z postulatów w obszarze kształcenia ma być położenie większego nacisku na praktyczne szkolenie i zdobywanie dodatkowych kwalifikacji (uprawnień) przez podchorążych. – Należy przenieść punkt ciężkości z kategorii wiedzy na kategorię umiejętności. Po to, by przyszli podporucznicy mogli nabyć lepsze umiejętności ogólnodowódcze, przywódcze oraz specjalistyczne – mówi płk Chrząszcz. I dodaje, że od nowego roku akademickiego większość kierunków studiów będzie prowadzona jako jednolite studia magisterskie. – Będziemy się więc zastanawiać, w jaki sposób czas poświęcany dotychczas na pisanie pracy dyplomowej czy licencjackiej oraz przygotowanie do egzaminu dyplomowego wykorzystać na zwiększenie godzin szkolenia specjalistycznego i praktyk w jednostkach wojskowych – mówi płk Chrząszcz.

Zespół ma się także zająć kwestiami rekrutacji do wojskowych akademii. Nie chodzi tu o same egzaminy obejmujące analizę ocen z matury, test sprawności i rozmowę kwalifikacyjną, które dziś doskonale się sprawdzają, a np. o wydłużenie terminów składania wniosków na studia. Dziś kandydaci na studia w akademiach wojskowych mają na to czas do końca marca. Tak wczesny termin wynika m.in. z konieczności przejścia badań lekarskich i psychologicznych. – Młodzi ludzie często podejmują decyzję o studiach dopiero po zdaniu matury. O ile w przypadku uczelni cywilnych wciąż mogą się zarejestrować na studia, o tyle proces rekrutacji w akademiach wojskowych jest już wtedy zamknięty. Być może tracimy przez to wartościowych kandydatów – mówi płk Chrząszcz. Dlatego jednym z tematów dyskutowanych w zespole będzie zmiana procedur obowiązujących w procesie rekrutacji. – Oczywiście w ślad za tym musiałyby pójść także zmiany w pracy komisji lekarskich, organizacji egzaminów wstępnych oraz samym powołaniu do służby. Ważną kwestią pozostanie również organizacja i czas trwania szkolenia podstawowego dla przyjętych na I rok studiów podchorążych – dodaje oficer z DNiSW.

Szkolenie kadry zawodowej

Członkowie zespołu zajmą się też analizą funkcjonującego obecnie systemu doskonalenia zawodowego żołnierzy. Chodzi tu zarówno o studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne (wymagane przy wyznaczeniu na stanowiska zaszeregowane do wyższego stopnia etatowego) i doskonalące oraz określenie nowych zasad ich funkcjonowania.

– Trwająca modernizacja, zmiany w systemie kierowania i dowodzenia, pojawienie się nowego rodzaju sił zbrojnych – to wszystko sprawia, że musimy zrobić przegląd systemu i dopasować go do zmieniających się realiów. Dziś bywa, że w niektórych jednostkach szkolnictwa wojskowego funkcjonują jeszcze kursy na sprzęt, który jest z armii wycofywany i zastępowany nowocześniejszym – mówi płk Chrząszcz. Docelowo ma więc powstać nowa oferta studiów i kursów dla żołnierzy zawodowych. Co więcej, nie będą się one ograniczały, jak ma to miejsce dziś, wyłącznie do nauki stacjonarnej. – Na rynku cywilnym bardzo dynamicznie rozwija się nauka na odległość, czyli e-learning. Musimy iść z duchem czasu, bo perspektywicznie taka forma szkolenia pozwoli oszczędzać i czas, i pieniądze. Wyzwaniem pozostaje uregulowanie prawne e-learningu, choćby po to, by zapewnić odpowiedni sposób finansowania takich kursów czy sprawić, że dyplomy z kursów stacjonarnych i na odległość będą traktowane tożsamo – mówi płk Chrząszcz.

Kształcenie obcokrajowców

Ostatnią kwestią, którą zajmie się zespół, będzie opracowanie rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących kształcenia studentów zagranicznych w polskich akademiach wojskowych. – Zainteresowanie kształceniem w naszych akademiach studentów zza granicy jest spore. Dziś nauka taka odbywa się na zasadach wymiany albo wzajemnych porozumień, niektóre szkolenia są też płatne. Chcemy przeanalizować wszystkie dokumenty prawne związane z tymi kwestiami oraz ofertę proponowanych form kształcenia. Nie wszystkie kursy, z racji dostępu do sprzętu wojskowego czy informacji niejawnych, mogą być dostępne dla wszystkich – mówi płk Chrząszcz.

Pierwsze organizacyjne spotkanie zespołu odbyło się 13 lutego. W jego trakcie przedstawiciele Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego MON przedstawili aktualny stan prawny i organizacyjny dotyczący m.in. kształcenia kandydatów na oficerów i doskonalenia zawodowego żołnierzy zawodowych. Podczas kolejnego spotkania swoje spostrzeżenia i rekomendacje będą mogli zgłosić pozostali członkowie zespołu. W dalszym etapie prace będą się odbywały w tematycznych grupach roboczych.

Nie wiadomo dokładnie, ile potrwają prace zespołu. Wszystko będzie zależało od przedstawionych propozycji i tego, czy i jakich zmian legislacyjnych będą one wymagały. Finalnie zespół ma opracować dwa dokumenty. Pierwszym będzie koncepcja funkcjonowania systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego żołnierzy zawodowych, drugim koncepcja rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących kształcenia studentów państw obcych w polskich uczelniach wojskowych. Projekty mają zostać przedstawione do zatwierdzenia ministrowi obrony narodowej, a po jego akceptacji będą wdrażane.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~ya
1582576080
Wywołanie efektu synergii zespołowej wymaga zrozumienia, że ludzie tworzący zespoły są wspólnotami uczącymi się i mają dwie wewnętrznie sprzeczne jakości. Z jednej strony są one wynikiem egalitarnych przekonań, które traktują każdego jako jednostkę w sensie duchowym o równej wartości, z drugiej strony ludzie którzy tworzą zespół są różni.
9A-1B-E5-F2

Żołnierz influencer?
 
Bohater odtrącony
Pamiętamy o bohaterach spod Monte Cassino
Piorun – polska wizytówka
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Na początek: musztra i obsługa broni
Walka pod napięciem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Na pomoc po katastrofie
Więcej na mieszkanie za granicą
Koniec wojny, którego nie znamy
Pracowity dyżur Typhoonów
Wiedza na trudne czasy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Nowy prezes PGZ-etu
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Gra o kapitulację
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Obierki z błotem
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Gdy zgasną światła
DriX – towarzysz okrętu
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Święto zwiadowców
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Ustawa bliżej żołnierzy
Wspólna wola obrony
Bat na wrogów i niepokornych
Basen dla Rosomaka
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pegaz nad Europą
Polskie Pioruny dla Belgii
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Mamy pierwszych pilotów F-35
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Składy wysokiego ryzyka
Polska dołącza do satelitarnej elity
Nasi czołgiści najlepsi
Wakacje? To czas na wojsko
Pierwsza misja Gripenów
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Jak daleko do końca wojny?
Tysiące dronów dla armii
Ogień z nabrzeża
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
AI w służbie MON-u
Podniebny Pegaz
Sport kształtuje mentalność
Historyczna umowa z Francją
Wsparcie dla polskich Abramsów
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Apache’e nadlatują
Ukwiał z Gdańska
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Czołgi końca wojny
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Gdy sekundy decydują o życiu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Biało-czerwona na Monte Cassino
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO