moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
 
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Ameryka daje wsparcie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
25 lat w NATO – serwis specjalny
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Gunner, nie runner
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
W Italii, za wolność waszą i naszą
Metoda małych kroków
Pod skrzydłami Kormoranów
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Zachować właściwą kolejność działań
NATO na północnym szlaku
Kadisz za bohaterów
Na straży wschodniej flanki NATO
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
NATO on Northern Track
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Kolejne FlyEye dla wojska
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Sprawa katyńska à la española
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
SOR w Legionowie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wytropić zagrożenie
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Święto stołecznego garnizonu
Szybki marsz, trudny odwrót
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tragiczne zdarzenie na służbie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Rekordziści z WAT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Sandhurst: końcowe odliczanie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Posłowie dyskutowali o WOT
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Wojna w świętym mieście, część druga
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, epilog
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO