moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Kircholm 1605
Kolejny kontrakt Dezametu
Abolicja dla ochotników
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Starcie pancerniaków
Pomnik nieznanych bohaterów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Mity i manipulacje
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Inwestycja w bezpieczeństwo
Niespokojny poranek pilotów
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Koniec dzieciństwa
Husarze bliżej Polski
Polski „Wiking” dla Danii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Męska sprawa: profilaktyka
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sportowcy na poligonie
Zasiać strach w szeregach wroga
Odznaczenia za wzorową służbę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Standardy NATO w Siedlcach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe zasady dla kobiet w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szansa na nowe życie
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wellington „Zosia” znad Bremy
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze podjęli wyzwanie
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Marynarze mają nowe motorówki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO