moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa bliżej żołnierzy
 
Apache’e nadlatują
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Podejrzane manewry na Bałtyku
Bursztynowa Dywizja w akcji
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Trudny los zwycięzców
Knowledge for Difficult Times
Jak daleko do końca wojny?
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Polska dołącza do satelitarnej elity
Bohater odtrącony
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Bat na wrogów i niepokornych
Pomoc na wodzie i pod wodą
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Wszystko co najważniejsze zaczyna się w Dęblinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamiętamy o bohaterach spod Monte Cassino
Atom utracony
Wydatki na bezpieczeństwo to fundament
Nasi czołgiści najlepsi
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
ORP „Orzeł”. Jak zaginął?
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Biało-czerwona na Monte Cassino
Gdy zgasną światła
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pierwsza misja Gripenów
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Incydent na strzelnicy
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Polskie Pioruny dla Belgii
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
Cel: być gotowym do służby na granicy
Kolejne K9 dla zawiszaków
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Żołnierz influencer?
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Offset Wisły w praktyce
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kilometry pamięci
Siła sojuszniczego działania
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Święto zwiadowców
Mamy pierwszych pilotów F-35
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Tysiące dronów dla armii
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Wsparcie dla polskich Abramsów
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Misja PKW „Olimp” doceniona
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Piorun – polska wizytówka
Żołnierze z dodatkiem od czerwca

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO