moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Nocny patrol myśliwców
Cel: wyszkolić podoficera
Czas na wspólne działania
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
7TP – czołg kompromisu
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Pucharowe zmagania Polaków
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Cisza przed wojną
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Terytorialsi zawitają do Płocka
W drodze po młodszego nurka
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Tłumy na zawodach w Krakowie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Inwestycje w mobilność wojska
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Na ratunek pancerniakom
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Planowano zamach na Zełenskiego
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Orlik na Alfę
Zmiana warty na wschodniej granicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Na rosyjskim pasku
Rekompensaty na ostatniej prostej
Dzieci wojny
Czas próby
Zmodernizowany Leopard 2PL
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Kolarskie święto w stolicy
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Ostatnia niedziela…
BWR-1 – weteran po liftingu
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Cześć bohaterom naszej wolności
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Pieta Michniowska
Najbardziej żołnierski żołnierz
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Ten beton... żyje!
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO