moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hawkei po polsku

Mobilność, ładowność i wysoki poziom ochrony balistycznej, to główne zalety Hawkeia – lekkiego wielozadaniowego pojazdu opancerzonego. Jego producent – Thales Australia – oferuje wóz polskim siłom zbrojnym w ramach programu „Pegaz”.  Hawkeia wyposażonego w polskie systemy można było oglądać podczas targów zbrojeniowych w Kielcach.

Hawkei to lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony o napędzie 4x4. Może pełnić funkcję transportera dla żołnierzy czy pojazdu dowodzenia i kierowania łącznością, rozpoznaniem oraz walką elektroniczną. Załoga liczy od dwóch do sześciu żołnierzy.

W zależności od wersji, Hawkei waży od 7,5 t do 10 t i jest wyposażony w 6-cylindrowy turbodoładowany silnik diesla Steyr M16 o mocy 268 KM. Maksymalna prędkość pojazdu po utwardzonych drogach to 115 km/h, a dwustulitrowy zbiornik paliwa umożliwia pokonanie 600 km. W Hawkeiu można zamontować broń pokładową, np. ciężki karabin maszynowy czy granatnik automatyczny. Pojazd może być transportowany drogą lotniczą lub powietrzną – podwieszony do amerykańskiego śmigłowca Chinook.

Wśród największych zalet pojazdu, producent wymienia wysoki stopień ochrony balistycznej, a także możliwość jej modyfikacji dzięki specjalnym modułom. Thales zapewnia, że ich instalacja jest niezwykle prosta i trwa 30 minut, dzięki temu żołnierze mogą wykonać ją samodzielnie.

Pojazd, który został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego został dodatkowo wyposażony w systemy i komponenty wyprodukowane w Polsce. Wśród nich zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyprodukowany przez Zakłady Mechaniczne w Tarnowie (spółka Polskiej Grupy Zbrojeniowej) czy zintegrowany moduł optoelektroniczny ZMO-1 Sfinks produkowany przez Przemysłowe Centrum Optyki SA (także PGZ). Hawkei został wyposażony również w urządzenia opracowane przez Grupę WB, mowa o Zintegrowanym Systemie Zarządzania Walką Topaz oraz Pokładowym Zestawie Urządzeń Łączności Wewnętrznej Fonet.

Polonizacja pojazdu jest związana z planami firmy. Thales oferuje bowiem Hawkeia polskim siłom zbrojnym w kilku programach, między innymi „Pegaz”, czyli projekt zakupu wielozadaniowego pojazdu dla wojsk specjalnych i Żandarmerii Wojskowej. Ale to nie wszystko. Thales rozważa także utworzenie w Polsce centrum, które odpowiadałoby za montaż, a w dalszej perspektywie sprzedaż i logistykę pojazdów w Europie. – Sześćdziesiąt procent komponentów wykorzystywanych do produkcji tego pojazdu, takich jak silnik, opancerzenie czy zawieszenie pochodzi z Europy, a następnie trafia do Australii – mówi Mikołaj Antonowicz z Thales Australia. – Jeśli nasza oferta zostanie pozytywnie rozpatrzona, nie będzie sensu, aby te wszystkie elementy transportować tak daleko. Wówczas otworzymy linię produkcyjną w Polsce – podkreśla. Przedstawiciel Thalesa przyznaje, że negocjacje ze stroną polską w tej sprawie trwają, jednak szczegóły są utajnione.

Także rodzime przedsiębiorstwa nawiązują współpracę z australijskim koncernem. „Polska Grupa Zbrojeniowa prowadzi rozmowy z firmą Thales w wielu obszarach, między innymi w zakresie pojazdów 4x4. Na chwilę obecną rozważane są różne scenariusze współpracy, w tym również w zakresie wspólnej produkcji, ale negocjacje mają charakter niejawny”– informuje Departament Komunikacji i Marketingu PGZ SA.


Jak podkreśla producent, Hawkei to najnowocześniejszy pojazd w swojej klasie. Jego koncepcja powstała stosunkowo niedawno, bo w 2009 roku. Sześć lat później 1100 pojazdów w różnych wersjach zamówiły australijskie siły zbrojne. Ich produkcja seryjna już się rozpoczęła – informuje Thales – linię produkcyjną opuszczają dwa pojazdy dziennie. Do tej pory producent dostarczył australijskiej armii 60 sztuk.


 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Na rosyjskim pasku
Rekompensaty na ostatniej prostej
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
W drodze po młodszego nurka
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Na ratunek pancerniakom
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Cel: wyszkolić podoficera
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Ten beton... żyje!
Cześć bohaterom naszej wolności
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Kolarskie święto w stolicy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Cisza przed wojną
Zmodernizowany Leopard 2PL
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Orlik na Alfę
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czas próby
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pieta Michniowska
Terytorialsi zawitają do Płocka
Zmiana warty na wschodniej granicy
Inwestycje w mobilność wojska
Tłumy na zawodach w Krakowie
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Nocny patrol myśliwców
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
BWR-1 – weteran po liftingu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Najbardziej żołnierski żołnierz
Czas na wspólne działania
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Pucharowe zmagania Polaków
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Ostatnia niedziela…
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Dzieci wojny
7TP – czołg kompromisu
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Każdy z nas był w sieci zaatakowany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO