moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hawkei po polsku

Mobilność, ładowność i wysoki poziom ochrony balistycznej, to główne zalety Hawkeia – lekkiego wielozadaniowego pojazdu opancerzonego. Jego producent – Thales Australia – oferuje wóz polskim siłom zbrojnym w ramach programu „Pegaz”.  Hawkeia wyposażonego w polskie systemy można było oglądać podczas targów zbrojeniowych w Kielcach.

Hawkei to lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony o napędzie 4x4. Może pełnić funkcję transportera dla żołnierzy czy pojazdu dowodzenia i kierowania łącznością, rozpoznaniem oraz walką elektroniczną. Załoga liczy od dwóch do sześciu żołnierzy.

W zależności od wersji, Hawkei waży od 7,5 t do 10 t i jest wyposażony w 6-cylindrowy turbodoładowany silnik diesla Steyr M16 o mocy 268 KM. Maksymalna prędkość pojazdu po utwardzonych drogach to 115 km/h, a dwustulitrowy zbiornik paliwa umożliwia pokonanie 600 km. W Hawkeiu można zamontować broń pokładową, np. ciężki karabin maszynowy czy granatnik automatyczny. Pojazd może być transportowany drogą lotniczą lub powietrzną – podwieszony do amerykańskiego śmigłowca Chinook.

Wśród największych zalet pojazdu, producent wymienia wysoki stopień ochrony balistycznej, a także możliwość jej modyfikacji dzięki specjalnym modułom. Thales zapewnia, że ich instalacja jest niezwykle prosta i trwa 30 minut, dzięki temu żołnierze mogą wykonać ją samodzielnie.

Pojazd, który został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego został dodatkowo wyposażony w systemy i komponenty wyprodukowane w Polsce. Wśród nich zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyprodukowany przez Zakłady Mechaniczne w Tarnowie (spółka Polskiej Grupy Zbrojeniowej) czy zintegrowany moduł optoelektroniczny ZMO-1 Sfinks produkowany przez Przemysłowe Centrum Optyki SA (także PGZ). Hawkei został wyposażony również w urządzenia opracowane przez Grupę WB, mowa o Zintegrowanym Systemie Zarządzania Walką Topaz oraz Pokładowym Zestawie Urządzeń Łączności Wewnętrznej Fonet.

Polonizacja pojazdu jest związana z planami firmy. Thales oferuje bowiem Hawkeia polskim siłom zbrojnym w kilku programach, między innymi „Pegaz”, czyli projekt zakupu wielozadaniowego pojazdu dla wojsk specjalnych i Żandarmerii Wojskowej. Ale to nie wszystko. Thales rozważa także utworzenie w Polsce centrum, które odpowiadałoby za montaż, a w dalszej perspektywie sprzedaż i logistykę pojazdów w Europie. – Sześćdziesiąt procent komponentów wykorzystywanych do produkcji tego pojazdu, takich jak silnik, opancerzenie czy zawieszenie pochodzi z Europy, a następnie trafia do Australii – mówi Mikołaj Antonowicz z Thales Australia. – Jeśli nasza oferta zostanie pozytywnie rozpatrzona, nie będzie sensu, aby te wszystkie elementy transportować tak daleko. Wówczas otworzymy linię produkcyjną w Polsce – podkreśla. Przedstawiciel Thalesa przyznaje, że negocjacje ze stroną polską w tej sprawie trwają, jednak szczegóły są utajnione.

Także rodzime przedsiębiorstwa nawiązują współpracę z australijskim koncernem. „Polska Grupa Zbrojeniowa prowadzi rozmowy z firmą Thales w wielu obszarach, między innymi w zakresie pojazdów 4x4. Na chwilę obecną rozważane są różne scenariusze współpracy, w tym również w zakresie wspólnej produkcji, ale negocjacje mają charakter niejawny”– informuje Departament Komunikacji i Marketingu PGZ SA.


Jak podkreśla producent, Hawkei to najnowocześniejszy pojazd w swojej klasie. Jego koncepcja powstała stosunkowo niedawno, bo w 2009 roku. Sześć lat później 1100 pojazdów w różnych wersjach zamówiły australijskie siły zbrojne. Ich produkcja seryjna już się rozpoczęła – informuje Thales – linię produkcyjną opuszczają dwa pojazdy dziennie. Do tej pory producent dostarczył australijskiej armii 60 sztuk.


 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Laury MSPO przyznane
Szwecja kupuje Pioruny!
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Kuna na poligonie
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Defendery skompletowane
Nocne ataki na Ukrainę
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Dwie agresje, dwie okupacje
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Beret „na rekinka” lub koguta
Hekatomba na Woli
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Największy transport Abramsów w tym roku
Black Hawki nad Warszawą
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Zwycięska batalia o stolicę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Road Runner” w Libanie
K9 ładowane z automatu
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Premier: prowokacja bez precedensu
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Pożegnanie z Columbią
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Świetne występy polskich żołnierzy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Orlik na Alfę
Święto Wojsk Lądowych
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Terytorialsi na pętli
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wielkie zbrojenia za Odrą
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
Terytorialsi w Pieninach
Tukan na smyczy
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
„Żelazny obrońca” na Bugu
NATO – jesteśmy z Polską
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Z najlepszymi na planszy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO