moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wykaż się lotniczą wiedzą zdając do Szkoły Orląt

Podstawy konstrukcji samolotów, struktury i maszyny sił powietrznych, a także udział lotnictwa w konfliktach zbrojnych – to tylko kilka z zagadnień, które mogą pojawić się podczas egzaminów do dęblińskiej Szkoły Orląt. Członkowie komisji mogą też zapytać przyszłych podchorążych o sławne osoby oraz ważne dokonania i wydarzenia na świecie z zakresu lotnictwa.

W najbliższym roku akademickim Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych przyjmie na pierwszy rok studiów wojskowych 110 kandydatów. 90 z nich będzie mogło studiować na Wydziale Lotnictwa –  na kierunkach Lotnictwo i Kosmonautyka oraz Nawigacja, pozostali na Wydziale Bezpieczeństwa Narodowego i Logistyki.

Egzaminy już wkrótce

Już za niewiele ponad dwa tygodnie kandydaci na pierwszy rok studiów wszystkich kierunków wojskowych będą zdawać egzaminy wstępne. Będzie to ostatni, trzeci etap rekrutacji do dęblińskiej uczelni. – Przystąpią do niego ci, którzy pozytywnie przejdą badania lekarskie i psychologiczne, a w przypadku kandydatów na pilotów także dodatkowe badania specjalistyczne oraz samolotowe szkolenie sprawdzające – informuje ppłk Jarosław Wojtyś, oficer prasowy WSOSP.

Lipcowe postępowanie rekrutacyjne obejmie m.in. analizę wyników ze świadectwa dojrzałości (matematyka, fizyka, język angielski) oraz egzamin ze sprawności fizycznej. Ale to nie wszystko. Elementem tej części rekrutacji będzie także rozmowa kwalifikacyjna. Podczas niej kandydaci będą mogli pochwalić się zdobytymi kwalifikacjami, posiadanymi umiejętnościami, sukcesami w konkursach i olimpiadach. – Wielu osobom może się wydawać, że to najprostszy element rekrutacji. Nie zawsze tak jednak jest. Nieraz słyszałem od kandydata, że od dzieciństwa pasjonuje się lotnictwem, ale gdy zapytałem, jakie książki na ten temat czytał, nie potrafił wymienić żadnego tytułu. Dlatego do rozmowy też trzeba się przygotować, bo to właśnie podczas niej sprawdzimy wiedzę kandydata w tematach związanych z zakresem studiów – mówi płk Ireneusz Smykla, przewodniczący Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej Wydziału Lotnictwa WSOSP.

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej

Z myślą o kandydatach przedstawiciele uczelni przygotowali listę kilkunastu zagadnień, które ułatwią zainteresowanym zweryfikowanie swojej wiedzy jeszcze przed przystąpieniem do egzaminów. Znalazły się na niej tematy związane z podstawami konstrukcji statków powietrznych, techniką i technologią lotniczą (m.in. materiały konstrukcyjne, technologie przemysłu lotniczego, rozwój lotnictwa), podstawami eksploatacji statków powietrznych czy ogólną historią konfliktów zbrojnych od wprowadzenia do działań lotnictwa.

Na rozmowie przyda się także wiedza o statkach powietrznych, współczesnych jak i historycznych, a także przełomowych konstrukcjach lotniczych. Kandydat musi też znać strukturę współczesnych polskich sił powietrznych, ich zadania, lokalizację jednostek oraz sprzęt, jaki mają na wyposażeniu. – Mogą też trafić się pytania dotyczące ogólnej wiedzy o naszej uczelni: jej historii, współczesności, sprzęcie lotniczym, kształceniu. Członkowie komisji mogą też zapytać o sławne osoby oraz ważne dokonania i wydarzenia na świecie z zakresu lotnictwa – mówi ppłk Wojtyś.

Od kandydatów na pilotów wymagana będzie dodatkowa, podstawowa wiedza dotycząca lotu statku powietrznego, mechaniki płynów, elektrostatyki i prądu, magnetyzmu i optyki. – To bardzo ważne zagadnienia, podobnie jak zasady zachowania w fizyce. W poprzednich latach problemem dla wielu kandydatów było wyjaśnienie różnic między dźwignią jednostronną a dwustronną. A to przecież podstawy – dodaje płk Smykla.

Zagadnienia na liście nie są łatwe. Ale zdaniem przedstawicieli uczelni to minimum wiedzy, jaką powinni posiadać zainteresowani studiami w mundurze. – Kandydat z taką wiedzą już na początku studiów to dla nas bardzo dobry absolwent po ich zakończeniu. Pamiętajmy też, że większość z osób zdających na uczelnię ma już za sobą doświadczenia lotnicze, np. loty w aeroklubie czy podczas szkolenia selekcyjnego. Dla kogoś zatem, kto ma już licencję pilota samolotowego turystycznego albo szybowcowego, podstawy lotnictwa powinny być dobrze znane. Wystarczy jedynie odświeżyć swoją wiedzę – mówi płk Smykla.

W praktyce może się jednak zdarzyć, że kandydaci mogą być zaskoczeni pytaniami. – Jednemu problem sprawi pytanie o dźwigary czy zastrzały w samolocie, inny nie będzie wiedział jakie jest przeznaczenie śmigła, a jeszcze inny nie wymieni samolotów jakie latały w II wojnie światowej. Dlatego m.in. przygotowaliśmy tę listę, by kandydat mógł poznać swoje braki w wiedzy i uzupełnić je do czasu egzaminów – podkreśla płk Smykla.

Egzaminy na pierwszy rok studiów wojskowych odbędą się w połowie lipca. Szczegółowa lista zagadnień znajduje się na stronie internetowej uczelni.

Paulina Glińska

autor zdjęć: mjr. Robert Siemaszko

dodaj komentarz

komentarze


Polskie F-16 w służbie NATO
 
Baltic Sea Under Control
Prezydent wręczył awanse generalskie
Święto ludzi z pasją
Podniebne wsparcie sojuszników
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Wyścig zbrojeń wystartował
Kolejowy sabotaż udaremniony
Henry Szymanski na tropie prawdy
Rex Bolizlavus
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pracowity dyżur Typhoonów
Wyrok za tragiczny wypadek
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Więcej amunicji do Rosomaków
Pierwsza misja Gripenów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szabla hubalczyków
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Więcej polskiego trotylu dla USA
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Feniks zakończony. Pomoc trwa
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Zatopiony problem
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Składy wysokiego ryzyka
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Sport kształtuje mentalność
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Pułaski” na Atlantyku
Trzy dekady DGW
Podniebny Pegaz
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Medycyna na morzu
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Piękny przykład patriotyzmu
Poznać rakietowego Homara
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Rodzina na wagę złota

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO