moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperska robota

Wojskowi z Głogowa budują w Prudniku na Opolszczyźnie tymczasowy most. Będzie on służył mieszkańcom w czasie remontu stałej przeprawy. Konstrukcja wznoszona przez saperów ma mieć 51 metrów długości i jezdnię o szerokości ponad 4 metrów. Prace zakończą się 20 kwietnia. Prowadzi je 22 żołnierzy z 4 Batalionu Inżynieryjnego.

Pododdział skierowany do Prudnika wchodzi w skład Wojskowych Jednostek Odbudowy podlegających 2 Pułkowi Inżynieryjnemu z Inowrocławia.

Budowa mostu, która rozpoczęła się 19 marca, została podzielona na dwa etapy. W pierwszym, siedmioosobowa grupa transportowa z 4 batalionu przewiozła elementy konstrukcji mostu DMS-65 ze składnicy Agencji Rezerw Materiałowych w miejscowości Barnkowo – Chojna (województwo zachodniopomorskie) do Prudnika na Opolszczyźnie. Aby przewieźć wszystkie stalowe elementy, głogowscy saperzy musieli wykonać kilka kursów. Mieli do dyspozycji 7 dużych samochodów ciężarowych – dwa Jelcze 862D-Hiab oraz 5 ciężarówek Iveco Stralis o ładowności do 40 t. Kolumny transportujące musiały pokonać ponad 450 km w jedną stronę. 22 marca żołnierze dostarczyli do Prudnika ostatnie fragmenty konstrukcji. Pierwszy etap prac został zakończony.

26 marca do akcji włączyła się grupa mostowa głogowskiego batalionu, rozpoczynając tym samym drugi etap budowy. 15 saperów z kompanii drogowo-mostowej pod dowództwem kpt. Artura Korytowskiego przystąpiła do montażu poszczególnych elementów. – W pierwszej kolejności, w osi mostu musimy przygotować plac montażowy – opisuje kpt. Korytowski. Wyjaśnia, że na tym placu będą następnie montowane poszczególne elementy, które za pomocą specjalnych rolek mają być nasuwane na podporę nośną.

Przeprawa, którą saperzy budują nad górską rzeką Prudnik będzie miała 51 m długości i jezdnie o szerokości 4,2 m. Z mostu będą z niej mogły korzystać pojazdy o ciężarze całkowitym do 3,5 t.

Franciszek Fejdych, burmistrz Prudnika, zauważa, że zadanie żołnierzy nie jest łatwe, bo przeprawa ma znajdować się nad górską rzeką. – Zazwyczaj jej szerokość wynosi około 7 m, jednak podczas wiosennych roztopów lub silnych opadów, woda znacznie przybiera. Nurt jest wówczas niezwykle silny – wyjaśnia burmistrz. Dodaje, że zaangażowanie wojska przy budowie mostu gwarantuje, że prace zostaną wykonane przez doświadczonych specjalistów a termin oddania przeprawy do użytku zostanie dotrzymany.

– Do wykonywania takich zadań jesteśmy wyszkoleni i przygotowani – zapewnia ppłk Grzegorz Wincek, dowódca 4 Batalionu Inżynieryjnego. Oficer i jego podwładni zdają sobie sprawę, że budowa nowej przeprawy ma ogromne znaczenie dla miejscowej ludności. Bez nowego mostu nie byłby możliwy remont dotychczas używanej konstrukcji.

Żołnierze wchodzący w skład struktur Wojskowych Jednostek Odbudowy często wykonują tego typu zadania. W lutym, w ramach szkolenia specjalistycznego, wybudowali 36-metrowy most na Bobrze, w miejscowości Dąbrowica w Kotlinie Jeleniogórskiej. Żołnierze 4 Batalionu Inżynieryjnego z Głogowa realizują też zadania na rzecz innych jednostek wojskowych. Na przykład w 2017 roku pracowali przy budowie polowych składów środków bojowych na terenie Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych Żagań. Prowadzili też prace przy rekultywacji terenu w Ośrodku Szkolenia Poligonowego w Lesznie. Saperzy z Głogowa poprawiali tam przejezdność dróg dla pojazdów kołowych i gąsienicowych, odtwarzali dojazdy przeciwpożarowe oraz udrażniali rowy odwadniające przy jezdniach.

Zgodnie z planem i podpisanymi z wojskiem umowami, budowa tymczasowego mostu w centrum Prudnika zakończy się 20 kwietnia.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: ppor. Michał Kopertowski

dodaj komentarz

komentarze


Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Mity i manipulacje
Mundurowi z benefitami
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Road Runner” w Libanie
Torpeda w celu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Zasiać strach w szeregach wroga
Kaman – domknięcie historii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Awanse w dniu narodowego święta
Jesteśmy dziećmi wolności
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Czy to już wojna?
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
Starcie pancerniaków
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Zamek” pozostał bezpieczny
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Kosmiczna wystawa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Im ciemniej, tym lepiej
Abolicja dla ochotników
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sukces Polaka w biegu z marines
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wellington „Zosia” znad Bremy
Standardy NATO w Siedlcach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze podjęli wyzwanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Arteterapia dla weteranów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Ku wiecznej pamięci
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
OPW budują świadomość obronną
Ułani szturmowali okopy
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Grecka walka z sabotażem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO