moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej śmigłowców ratowniczych

Zakończyła się modernizacja pięciu śmigłowców W-3WARM Anakonda należących do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. We wtorek ich załogi zaprezentowały, jak wykorzystują maszyny podczas służby. Akcję udzielania pomocy poszkodowanym na lotnisku w Babich Dołach obserwował Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej.

– Śmigłowce Anakonda są produkowane w Polsce i doskonale realizują swoje zadania – mówił Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej podczas spotkania z kadrą dowódczą Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Nie tylko zamierzamy modernizować kolejne jednostki, ale także rozważamy pozyskanie nowych śmigłowców ratowniczych – dodał. Minister zapowiedział, że MON chciałby nabyć osiem śmigłowców. W resorcie ma rozpocząć się analiza tego pomysłu, a szczegóły zamówienia poznamy w przyszłym roku. Osiem nowych maszyn jest potrzebne, aby mógł powstać kolejny punkt, w którym dyżury mogliby pełnić morscy lotnicy. Miałby on być zlokalizowany w Dziwnowie. Byłoby to trzecie miejsce, obok Gdyni i Darłowa, w którym stacjonują załogi śmigłowców ratujących życie.

Minister przypomniał, że jest już rozpisany kontrakt na dostawę śmigłowców łączących funkcje ratownicze oraz zwalczania okrętów podwodnych (SAR/ZOP). Dziennikarze dopytywali, czy zakup takiego sprzętu ma sens, skoro w planie jest zakup kolejnych śmigłowców ratowniczych. – Decyzja o realizacji zamówienia na śmigłowce łączące funkcje SAR i ZOP zapadła kilka lat temu, kiedy uważano, że nasza sytuacja jest stabilna – mówił minister. – Gdybyśmy teraz zdecydowali się na zmianę tego kontraktu, skutkowałoby to opóźnieniami w dostawie maszyn – dodał. Minister zapewnił, że zgodnie z planem zostaną także zrealizowane zamówienia na śmigłowce transportowe oraz bojowe.

Modernizacja pięciu śmigłowców Anakonda rozpoczęła się w 2014 roku. Od tego czasu proces unowocześniania przechodziły kolejne maszyny. Ostatnia z nich wróciła do swojej macierzystej bazy w Darłowie 7 października.

Przez ten czas do wersji ratowniczej przystosowano dwa śmigłowce transportowe, a także zmodernizowano trzy ratownicze. Zadbano o to, aby wszystkie maszyny posiadały takie samo wyposażenie. Dlatego zaopatrzono je między innymi w nowy sprzęt ratowniczy, analogowy system sterowania silnikami zastąpiono cyfrowym FADEC – ang. Full Authority Digital Engines Control, a także zamontowano w nich szperacze, czyli kamery termowizyjne z reflektorami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który służy do prowadzenia ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. – Dzięki modernizacji możemy latać w nocy, a także bardzo precyzyjnie określić położenie jednostek, które wzywają nas na pomoc. To bardzo usprawnia nasze działania, bowiem taka jednostka nie zarzuca kotwicy i nie czeka na nas, ale po prostu idzie na dno – mówił kmdr ppor. Sebastian Bąbel, zastępca dowódcy eskadry w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego. – Kamery umożliwiają nam natomiast obserwację konkretnych jednostek już z daleka, a także monitorowanie całej akcji, co może później przydać się podczas dochodzenia przyczyn wypadku lub szkoleń kolejnych ratowników. Te maszyny naprawdę spełniają nasze oczekiwania – podkreślił.

Obecnie proces modernizacji przechodzą kolejne trzy maszyny. Tak jak w przypadku pięciu poprzednich, prace nad unowocześnianiem śmigłowców są prowadzone w PZL Świdnik.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna jednostka wyspecjalizowana w prowadzeniu działań lotniczych nad Bałtykiem. Przez 25 lat maszyny lotnictwa morskiego wzięły udział w 615 akcjach ratowniczych i poszukiwawczych, udzielając tym samym pomocy 327 osobom. Oprócz tego, lotnicy MW regularnie uczestniczą w akcji „Serce” – od 30 lat transportują narządy przeznaczone do przeszczepów.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Lepsza efektywność
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Zwycięska batalia o stolicę
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Drones on the Offensive
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Wyczekiwane przyspieszenie
Wypadek przed Air Show
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Nocne ataki na Ukrainę
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Baobab z miotaczem
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Startuje „Żelazny obrońca”
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Czas nowych inwestycji
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świetne występy polskich żołnierzy
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Hekatomba na Woli
Huta Stalowa Wola na MSPO
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Road Runner” w Libanie
Najmłodszy w rodzinie
Flytrap, czyli młot na drony
Zakupy według potrzeb
Warszawo, do broni!
Na motocyklach śladami historii
Orlik na Alfę
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Beret „na rekinka” lub koguta
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szczelna sieć dla Tarczy
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Koniec miękkiej gry
Strzelanina w bazie US Army
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Radary, które widzą wszystko
Towarzysze czołgów
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
„Był twarzą sił powietrznych”
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Norwegowie budują na polskim poligonie
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Wielkie zbrojenia za Odrą
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO