moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej śmigłowców ratowniczych

Zakończyła się modernizacja pięciu śmigłowców W-3WARM Anakonda należących do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. We wtorek ich załogi zaprezentowały, jak wykorzystują maszyny podczas służby. Akcję udzielania pomocy poszkodowanym na lotnisku w Babich Dołach obserwował Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej.

– Śmigłowce Anakonda są produkowane w Polsce i doskonale realizują swoje zadania – mówił Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej podczas spotkania z kadrą dowódczą Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Nie tylko zamierzamy modernizować kolejne jednostki, ale także rozważamy pozyskanie nowych śmigłowców ratowniczych – dodał. Minister zapowiedział, że MON chciałby nabyć osiem śmigłowców. W resorcie ma rozpocząć się analiza tego pomysłu, a szczegóły zamówienia poznamy w przyszłym roku. Osiem nowych maszyn jest potrzebne, aby mógł powstać kolejny punkt, w którym dyżury mogliby pełnić morscy lotnicy. Miałby on być zlokalizowany w Dziwnowie. Byłoby to trzecie miejsce, obok Gdyni i Darłowa, w którym stacjonują załogi śmigłowców ratujących życie.

Minister przypomniał, że jest już rozpisany kontrakt na dostawę śmigłowców łączących funkcje ratownicze oraz zwalczania okrętów podwodnych (SAR/ZOP). Dziennikarze dopytywali, czy zakup takiego sprzętu ma sens, skoro w planie jest zakup kolejnych śmigłowców ratowniczych. – Decyzja o realizacji zamówienia na śmigłowce łączące funkcje SAR i ZOP zapadła kilka lat temu, kiedy uważano, że nasza sytuacja jest stabilna – mówił minister. – Gdybyśmy teraz zdecydowali się na zmianę tego kontraktu, skutkowałoby to opóźnieniami w dostawie maszyn – dodał. Minister zapewnił, że zgodnie z planem zostaną także zrealizowane zamówienia na śmigłowce transportowe oraz bojowe.

Modernizacja pięciu śmigłowców Anakonda rozpoczęła się w 2014 roku. Od tego czasu proces unowocześniania przechodziły kolejne maszyny. Ostatnia z nich wróciła do swojej macierzystej bazy w Darłowie 7 października.

Przez ten czas do wersji ratowniczej przystosowano dwa śmigłowce transportowe, a także zmodernizowano trzy ratownicze. Zadbano o to, aby wszystkie maszyny posiadały takie samo wyposażenie. Dlatego zaopatrzono je między innymi w nowy sprzęt ratowniczy, analogowy system sterowania silnikami zastąpiono cyfrowym FADEC – ang. Full Authority Digital Engines Control, a także zamontowano w nich szperacze, czyli kamery termowizyjne z reflektorami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który służy do prowadzenia ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. – Dzięki modernizacji możemy latać w nocy, a także bardzo precyzyjnie określić położenie jednostek, które wzywają nas na pomoc. To bardzo usprawnia nasze działania, bowiem taka jednostka nie zarzuca kotwicy i nie czeka na nas, ale po prostu idzie na dno – mówił kmdr ppor. Sebastian Bąbel, zastępca dowódcy eskadry w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego. – Kamery umożliwiają nam natomiast obserwację konkretnych jednostek już z daleka, a także monitorowanie całej akcji, co może później przydać się podczas dochodzenia przyczyn wypadku lub szkoleń kolejnych ratowników. Te maszyny naprawdę spełniają nasze oczekiwania – podkreślił.

Obecnie proces modernizacji przechodzą kolejne trzy maszyny. Tak jak w przypadku pięciu poprzednich, prace nad unowocześnianiem śmigłowców są prowadzone w PZL Świdnik.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna jednostka wyspecjalizowana w prowadzeniu działań lotniczych nad Bałtykiem. Przez 25 lat maszyny lotnictwa morskiego wzięły udział w 615 akcjach ratowniczych i poszukiwawczych, udzielając tym samym pomocy 327 osobom. Oprócz tego, lotnicy MW regularnie uczestniczą w akcji „Serce” – od 30 lat transportują narządy przeznaczone do przeszczepów.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Nowe zasady dla kobiet w armii
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Militarne Schengen
Mundurowi z benefitami
Sportowcy podsumowali 2025 rok
W krainie Świętego Mikołaja
Przygotowani znaczy bezpieczni
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Wojsko ma swojego satelitę!
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Niebo pod osłoną
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Szwedzi w pętli
Gdy ucichnie artyleria
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Nadchodzi era Borsuka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Razem na ratunek
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pancerniacy jadą na misję
Czwarta dostawa Abramsów
Po co wojsku satelity?
Dzień wart stu lat
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojskowa łączność w Kosmosie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Czas na polskie Borsuki
Najdłuższa noc
Don’t Get Hacked
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Uczelnie łączą siły
Holenderska misja na polskim niebie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Zwrot na Bałtyk
Kapral Bartnik mistrzem świata
Nowe zdolności sił zbrojnych
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Plan na WAM
Artylerzyści mają moc!
Z Su-22 dronów nie będzie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko przetestuje nowe technologie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Borsuki jadą do wojska!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO