moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej śmigłowców ratowniczych

Zakończyła się modernizacja pięciu śmigłowców W-3WARM Anakonda należących do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. We wtorek ich załogi zaprezentowały, jak wykorzystują maszyny podczas służby. Akcję udzielania pomocy poszkodowanym na lotnisku w Babich Dołach obserwował Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej.

– Śmigłowce Anakonda są produkowane w Polsce i doskonale realizują swoje zadania – mówił Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej podczas spotkania z kadrą dowódczą Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Nie tylko zamierzamy modernizować kolejne jednostki, ale także rozważamy pozyskanie nowych śmigłowców ratowniczych – dodał. Minister zapowiedział, że MON chciałby nabyć osiem śmigłowców. W resorcie ma rozpocząć się analiza tego pomysłu, a szczegóły zamówienia poznamy w przyszłym roku. Osiem nowych maszyn jest potrzebne, aby mógł powstać kolejny punkt, w którym dyżury mogliby pełnić morscy lotnicy. Miałby on być zlokalizowany w Dziwnowie. Byłoby to trzecie miejsce, obok Gdyni i Darłowa, w którym stacjonują załogi śmigłowców ratujących życie.

Minister przypomniał, że jest już rozpisany kontrakt na dostawę śmigłowców łączących funkcje ratownicze oraz zwalczania okrętów podwodnych (SAR/ZOP). Dziennikarze dopytywali, czy zakup takiego sprzętu ma sens, skoro w planie jest zakup kolejnych śmigłowców ratowniczych. – Decyzja o realizacji zamówienia na śmigłowce łączące funkcje SAR i ZOP zapadła kilka lat temu, kiedy uważano, że nasza sytuacja jest stabilna – mówił minister. – Gdybyśmy teraz zdecydowali się na zmianę tego kontraktu, skutkowałoby to opóźnieniami w dostawie maszyn – dodał. Minister zapewnił, że zgodnie z planem zostaną także zrealizowane zamówienia na śmigłowce transportowe oraz bojowe.

Modernizacja pięciu śmigłowców Anakonda rozpoczęła się w 2014 roku. Od tego czasu proces unowocześniania przechodziły kolejne maszyny. Ostatnia z nich wróciła do swojej macierzystej bazy w Darłowie 7 października.

Przez ten czas do wersji ratowniczej przystosowano dwa śmigłowce transportowe, a także zmodernizowano trzy ratownicze. Zadbano o to, aby wszystkie maszyny posiadały takie samo wyposażenie. Dlatego zaopatrzono je między innymi w nowy sprzęt ratowniczy, analogowy system sterowania silnikami zastąpiono cyfrowym FADEC – ang. Full Authority Digital Engines Control, a także zamontowano w nich szperacze, czyli kamery termowizyjne z reflektorami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który służy do prowadzenia ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. – Dzięki modernizacji możemy latać w nocy, a także bardzo precyzyjnie określić położenie jednostek, które wzywają nas na pomoc. To bardzo usprawnia nasze działania, bowiem taka jednostka nie zarzuca kotwicy i nie czeka na nas, ale po prostu idzie na dno – mówił kmdr ppor. Sebastian Bąbel, zastępca dowódcy eskadry w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego. – Kamery umożliwiają nam natomiast obserwację konkretnych jednostek już z daleka, a także monitorowanie całej akcji, co może później przydać się podczas dochodzenia przyczyn wypadku lub szkoleń kolejnych ratowników. Te maszyny naprawdę spełniają nasze oczekiwania – podkreślił.

Obecnie proces modernizacji przechodzą kolejne trzy maszyny. Tak jak w przypadku pięciu poprzednich, prace nad unowocześnianiem śmigłowców są prowadzone w PZL Świdnik.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna jednostka wyspecjalizowana w prowadzeniu działań lotniczych nad Bałtykiem. Przez 25 lat maszyny lotnictwa morskiego wzięły udział w 615 akcjach ratowniczych i poszukiwawczych, udzielając tym samym pomocy 327 osobom. Oprócz tego, lotnicy MW regularnie uczestniczą w akcji „Serce” – od 30 lat transportują narządy przeznaczone do przeszczepów.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Abolicja dla ochotników
Maratońskie święto w Warszawie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Speczespół wybierze „Orkę”
Jednym głosem w sprawie obronności
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Czarna taktyka terytorialsów
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Carl-Gustaf przemówił
Jelcz się wzmacnia
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Historia jest po to, by z niej czerpać
Polskie Bayraktary nad Turcją
Pływali jak morscy komandosi
Koniec dzieciństwa
Okiełznać Borsuka
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Polski „Wiking” dla Danii
W poszukiwaniu majora Serafina
Deterrence in Polish
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Terytorialsi w akcji
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Kircholm 1605
Weterani pamiętają
Medicine for Hard Times
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Czarnomorski szlif minerów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Drugi wojskowy most
W wojsku orientują się najlepiej
Poligon dla medyków w mundurach
Mity i manipulacje
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Czarna taktyka terytorialsów
Priorytetowe zaangażowanie
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Koniec pewnej epoki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kopuła nad bewupem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO