moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowana Anakonda

Po prawie trzech latach spędzonych w świdnickich zakładach lotniczych do 43 Bazy Lotnictwa Morskiego powrócił pierwszy ze zmodernizowanych śmigłowców W-3. Anakonda została wyposażona w cyfrowy system sterowania silnikami, nowe kamery termowizyjne i sprzęt ratowniczy. Zyskała też szare barwy.

– Śmigłowiec jest fajny w pilotażu, nowoczesny. Zmiany są widoczne od razu po wejściu do kabiny. Przyrządy zostały lepiej rozmieszczone, mamy do nich łatwiejszy dostęp – opowiada kmdr por. Waldemar Orliński, jeden z pilotów, którzy przyprowadzili Anakondę ze Świdnika do 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni. – Ale zmian jest oczywiście znacznie więcej.

Maszyna zyskała na przykład nowy system sterowania silnikami. W miejsce analogowego zamontowano cyfrowy FADEC. – Takie rozwiązanie odciąża przede wszystkim załogę, zwiększa efektywność pracy silników, skraca też procedurę ich rozruchu, co w przypadku akcji ratowniczych ma niebagatelne znaczenie – wyjaśnia kmdr por. Wojciech Koliczko, dowódca Darłowskiej Grupy Lotniczej. Do tego doszły kamery termowizyjne sprzężone ze szperaczami, czyli reflektorami, które podczas poszukiwań oświetlają wodę bądź ląd. Anakondę wyposażono też w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Kiedy załoga dostanie wezwanie z promu, statku czy kutra, by przybyła na pomoc, będzie mogła na bieżąco sprawdzać, gdzie w danej chwili znajduje się ta jednostka. Jak mówią piloci, poleci do niej jak po sznurku.

Modernizacja to także wymiana sprzętu ratowniczego: od kosza i pętli, które służą do wciągania rannego na pokład, po nosze i respirator. – Ważną zmianą jest wprowadzenie nowych jednostek pomiaru, na których opierają się pokładowe systemy – wyjaśnia kmdr por. Orliński. – Do tej pory korzystaliśmy z systemu metrycznego, teraz prędkość czy wysokość będzie podawana według miar anglosaskich – dodaje. Anakonda otrzymała nowy radar i GPS, nieco inaczej też wygląda. Wcześniej śmigłowiec był biało-czerwony, teraz kadłub ma barwę szarą z pomarańczowymi elementami. Na jednym z nich widnieje żółty napis SAR (od angielskiego: search and rescue). – Szare malowanie jest charakterystyczne dla wszystkich maszyn lotnictwa morskiego – przypomina kmdr por. Orliński.

Na razie nie wiadomo dokładnie, kiedy maszyna zostanie ponownie włączona do systemu dyżurów ratowniczych. – Najpierw należy wyszkolić załogi, które będą nią latać. Śmigłowiec ma przecież wiele nowego wyposażenia – podkreśla kmdr por. Orliński.

Początki procesu przebudowy śmigłowców W-3 z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej sięgają 2014 roku. Wówczas to Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL-Świdnik umowę na modernizację pięciu maszyn. Obejmowała ona trzy najstarsze Anakondy w wersji ratowniczej oraz dwie w wersji transportowej. W tym drugim przypadku zmiany dotyczyły przystosowania maszyn do niesienia pomocy na morzu. Modyfikacja miała sprawić, że wszystkie W-3 będą miały jednakowe wyposażenie, co ułatwi szkolenie załóg oraz samą eksploatację śmigłowców.

Pod koniec ubiegłego roku rozpoczął się drugi etap przedsięwzięcia. Ruszyła przebudowa W-3, które do służby wchodziły w latach 1998–2002. Do Świdnika odleciał pierwszy ze śmigłowców, wkrótce dołączą do niego kolejne dwa. – Pierwszą maszynę udało się już sprowadzić do Gdyni. W tej chwili prowadzimy obloty kolejnych dwóch. Powoli zbliżamy się do końca tych prac. Wiele zależy jednak od pogody, która ostatnio jest niestety kapryśna – przyznaje kmdr por. Orliński.

– Śmigłowce marynarki wojennej jako jedyne prowadzą akcje poszukiwawcze i ratownicze nad polskimi wodami Bałtyku – przypomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90. takich akcji było ponad 600. Lotnicy pomogli ponad 300 osobom. Jeszcze do niedawna dyżury ratownicze pełniono w Gdyni i Darłowie. Kilkanaście miesięcy temu trzeba je było jednak ograniczyć do drugiej z tych baz. Powód: braki sprzętowe.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Leo
1488205680
po co zmiana koloru biało czerwony wyglada ładnie.
5B-BF-3A-68
~śmiechu warte
1487979060
zamiast czekać 3 lata i wydawać pieniądze na generalny remont to nie lepiej było by od razu kupić nowy śmigłowiec ?
25-BA-FB-E9
~boss oksywie
1487965380
550km wybrzeza i tylko jedna baza ratownicza ..szok ..!!! to jeszcze niedawno gdynia prezna byla
87-E5-DD-DD
~pit
1487933220
Boże! Trzy lata modernizacja! Będąc tu nieco cynicznym mogę powiedzieć: przez ten czas można zaprojektować i wyprodukować. Tak naprawdę to Włosi mają nas gdzieś. Przejąć część ,,Świdnika" z naszą dawną i obecną kadrą. Sprzedaż i to za bezcen to był i jest kriminał.
73-92-BB-86

Wspólna wola obrony
 
Ukwiał z Gdańska
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
DriX – towarzysz okrętu
Wiedza na trudne czasy
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Sport kształtuje mentalność
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Biało-czerwona na Monte Cassino
Koniec wojny, którego nie znamy
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Basen dla Rosomaka
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Mamy pierwszych pilotów F-35
Jak daleko do końca wojny?
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Nasi czołgiści najlepsi
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Polskie Pioruny dla Belgii
Święto zwiadowców
AI w służbie MON-u
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Na pomoc po katastrofie
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Pracowity dyżur Typhoonów
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Bohater odtrącony
Gdy zgasną światła
Wakacje? To czas na wojsko
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebny Pegaz
Historyczna umowa z Francją
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Ogień z nabrzeża
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Tysiące dronów dla armii
Czołgi końca wojny
Bat na wrogów i niepokornych
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Więcej na mieszkanie za granicą
Walka pod napięciem
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Nowy prezes PGZ-etu
Pegaz nad Europą
Gra o kapitulację
Żołnierz influencer?
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Gdy sekundy decydują o życiu
Pierwsza misja Gripenów
Składy wysokiego ryzyka
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Na początek: musztra i obsługa broni
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Ustawa bliżej żołnierzy
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Obierki z błotem
Wsparcie dla polskich Abramsów
Piorun – polska wizytówka
Polska dołącza do satelitarnej elity
Apache’e nadlatują
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO