moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Tłumy na zawodach w Krakowie
Na rosyjskim pasku
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Zmiana warty na wschodniej granicy
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Czas próby
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Zmodernizowany Leopard 2PL
Cel: wyszkolić podoficera
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Kolarskie święto w stolicy
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
W drodze po młodszego nurka
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Najbardziej żołnierski żołnierz
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Cisza przed wojną
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Dzieci wojny
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Cześć bohaterom naszej wolności
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Pucharowe zmagania Polaków
Ten beton... żyje!
Planowano zamach na Zełenskiego
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Terytorialsi zawitają do Płocka
Ostatnia niedziela…
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Rekompensaty na ostatniej prostej
Pieta Michniowska
7TP – czołg kompromisu
Czas na wspólne działania
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Inwestycje w mobilność wojska
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na ratunek pancerniakom
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Nocny patrol myśliwców
BWR-1 – weteran po liftingu
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Orlik na Alfę
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO