moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
 
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Bałtyk pod parasolem
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Przerwany lot „Orlika”
Zabójczy żniwiarz
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Rosomaki na Bałtyku
Nowe legitymacje dla weteranów
Podniebne wsparcie sojuszników
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O Ukrainie wspólnym głosem
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Tropem podwodnego drona
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
K9 strzelały w Ustce
Drone Wars
Zmiana warty na Sycylii
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
GROM walczy na Bałtyku
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Polskie F-16 w służbie NATO
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Wojskowe emerytury w górę
Test wytrzymałości
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Wsparcie dla Wisły
Wyrok za tragiczny wypadek
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
„Sokół” oficjalnie otwarty
Lotnicza konferencja w Warszawie
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Borsuk potrafi!
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Szwedzki debiut w Air Policing
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Sowiecki podstęp
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Polak za sterami Apache’a
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Podniebne tankowanie „Husarza”
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Borsuki kupione
Sekrety biegu patrolowego
Zryw ku wolności
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO