moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyjątkowa lekcja historii

Major Bolesław Kowalski „Wicher” jest jednym z ostatnich żyjących uczestników bitwy pod Kockiem. Ponad stuletni już żołnierz Września 1939 stał się jednym z bohaterów projektu „Wehikuł czasu, czyli ocalić od zapomnienia”. Podczas tej akcji uczniowie z Lublina spotykali się m.in. z żołnierzami walczącymi w czasie II wojny światowej

Na pomysł zorganizowania „Wehikułu czasu” wpadł Tomasz Banaszkiewicz, nauczyciel w Zespole Szkół Plastycznych im. Cypriana Kamila Norwida w Lublinie. – Wszystko zaczęło się dwa lata temu, gdy uczniowie pierwszej klasy gimnazjum dostali zadanie wymyślenia i zrealizowania programu edukacyjnego. Zaproponowałem, by był to projekt dotyczący historii. Uznałem, że warto odnaleźć żyjących wśród nas bohaterów i pokazać ich losy – mówi Tomasz Banaszkiewicz, wychowawca klasy. On sam jest nauczycielem chemii i biologii, ale historia jest jego pasją.

Uczniowie zaproponowali, by w ramach projektu odnaleźć wciąż żyjących bohaterów wydarzeń z najnowszej historii Polski. Jak przekonywali, skoro tych ważnych świadków jest coraz mniej, tym pilniejsze jest uwiecznienie ich opowieści i przekazanie przyszłym pokoleniom. Młodzież nazwała projekt „Wehikuł czasu, czyli ocalić od zapomnienia”. – Początki były trudne, bo nie jest łatwo dotrzeć do świadków i uczestników wydarzeń, które znamy z historii – wspomina Tomasz Banaszkiewicz. – Informacja o naszej inicjatywie rozeszła się „pocztą pantoflową”. W odpowiedzi ktoś kogoś polecił i tak się zaczęło. Potem każdy nasz kolejny rozmówca podpowiadał, gdzie szukać następnych bohaterów. W ciągu roku spotkaliśmy się z około 20 osobami – opowiada.

Wśród bohaterów, z którymi uczniowie rozmawiali byli powstańcy warszawscy, partyzanci z AK, Sybiracy. – Wielu z nich to naprawdę starsi ludzie, jak pan Bolesław Kowalski, który w styczniu 2017 roku skończył 100 lat. Jednak mimo różnicy wieku nie było między nami barier. Nasi bohaterowie chętnie opowiadali o swoich losach, a my słuchaliśmy ich z prawdziwym zainteresowaniem – mówi Marcin Lisowski, jeden z uczniów. Podobne wrażenia miał Tomasz Banaszkiewicz. – Pamiętam jedno takie spotkanie, na którym gościliśmy powstańca warszawskiego. Opowiadając o swoich przeżyciach płakał i widziałem, że uczniowie również byli bardzo poruszeni. Wtedy zrozumiałem, że robimy coś naprawdę wartościowego – przyznaje.

Kontakt z dawnymi żołnierzami, świadkami historii, był jednym z najważniejszych i najmilej wspominanych przez młodzież aspektów projektu. – Na początku traktowaliśmy to jako szkolny obowiązek, ale już na etapie planowania projektu okazało się, że prace przy nim bardzo nas wciągnęły. Chcieliśmy zrobić coś naprawdę wyjątkowego i dlatego z czasem projekt rozrósł się znacznie bardziej niż to planowaliśmy – opowiada Marcin Lisowski. – Dzięki tym spotkaniom historia stawała się bliższa, prawdziwsza i niemal dotykalna – dodaje. To właśnie Marcin Lisowski sportretował bohaterów „Wehikułu czasu”. Na każdy portret poświęcił od kilku do nawet 15 godzin pracy. Uczeń szkoły plastycznej podkreśla, że chciałby wykonać kolejne portrety. – W przyszłości zamierzam łączyć w swojej działalności sztukę z historią – opowiada szesnastolatek.

Projekt oficjalnie zakończył się w ubiegłym roku, ale uczniowie chcą, by opowieści byłych żołnierzy udostępnić teraz szerszej publiczności. W planach jest wystawa plenerowa portretów wykonanych przez Marcina Lisowskiego, a nawet publikacja książki przedstawiającej życiorysy bohaterów występujących w projekcie. Młodzież nadal odwiedza osoby, które zgodziły się podzielić z nimi swoją historią. Przed Świętem Wojska Polskiego uczniowie pojechali do wsi Olbięcin, gdzie mieszka mjr Bolesław Kowalski „Wicher”. To przedwojenny artylerzysta – kapral z 9 Pułku Artylerii Lekkiej w Siedlcach. Jest on jednym z nielicznych żyjących  uczestników bitwy pod Kockiem, ostatniej bitwy stoczonej przez polskie wojsko w 1939 roku (2–6 października 1939 roku). Został wówczas ciężko ranny. Podczas wojny mjr Kowalski działał w konspiracji akowskiej na Lubelszczyźnie. Drugi raz został poważnie ranny w czasie „Akcji Burza” w 1944 roku. Za dokonania na polu walki otrzymał m.in. Krzyż Walecznych. Już po wojnie zabiegał o uhonorowanie poległych towarzyszy broni. Podczas spotkania z lubelskimi uczniami major dostał portret wykonany przez Marcina Lisowskiego.

– Bardzo się cieszę, że młodzież ma chęć i ochotę, by poświęcać swój czas na poznawanie historii i słuchanie naszych opowieści – mówił podczas spotkania z uczniami mjr Kowalski. – Mam już ponad 100 lat i jestem w późnej jesieni życia. Ale sprawiliście mi wielką radość i bardzo serdecznie wam za to dziękuję. Jestem dumny, że mamy w Polsce tak wspaniałą młodzież – podkreślał nie kryjąc wzruszenia.

Wychowawca klasy wskazuje na jeszcze jedną zaletę „Wehikułu czasu”. – Od początku zależało mi na tym, by pokazać młodzieży osoby, które żyją kierując się wartościami o charakterze uniwersalnym, ludzi niezłomnie trzymających się pewnych zasad. I to się udało. Poznając kolejnych bohaterów uczniowie przekonywali się, że wciąż są autorytety i wzorce, które można naśladować. Co ważne, takie osoby są blisko, niemal na wyciągnięcie ręki. Trzeba tylko do nich trafić – podkreśla Tomasz Banaszkiewicz.

Jacek Matuszak

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, epilog
 
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wioślarze i triatlonistka na podium
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
„Pierwsza Drużyna” na start
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Cień atomowej zagłady
Serwis K9 w Polsce
Mobilne dowodzenie
Więcej hełmów dla żołnierzy
Pływacy i maratończycy na medal
Broń Hitlera w rękach AK
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Krwawa noc pośród puszczy
NATO on Northern Track
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Nowe zadania szefa SKW
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
By Polska była bezpieczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Śladami ojca
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Układ nerwowy Mieczników
Wszystkie misje AWACS-a
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Polska wiktoria na Monte Cassino
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Na straży nieba
Flota Bayraktarów w komplecie
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Pytania o europejską tarczę
They Will Check The Training Results in Combat
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki pobiegły po srebro!
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Po śladach polskich bohaterów
„Grand Quadriga ‘24”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Abramsy w pętli
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Bohater odtrącony
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Zawsze gotowi do pomocy
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ameryka daje wsparcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO