moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwie akcje ratownicze na Bałtyku

Dwukrotnie załoga dyżurna śmigłowca ratowniczego Mi-14PŁ/R z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej startowała dzisiaj na pomoc osobom potrzebującym na morzu. O 10.35 ewakuowała pracownika platformy wiertniczej. Mężczyzna po upadku doznał urazu i wymagał transportu na ląd. Godzinę później ta sama załoga poleciała podjąć poszkodowanego z urazem szyi.

O godzinie 9.25 załoga śmigłowca Mi-14PŁ/R pełniąca dyżur na lotnisku w Darłowie została zaalarmowana, że jeden z pracowników platformy wiertniczej podczas upadku doznał bolesnego urazu i wymaga ewakuacji na ląd. Zaledwie 10 minut później śmigłowiec dowodzony przez kpt. pil. Wojciech Wójcika wystartował na pomoc poszkodowanemu mężczyźnie. Lot w kierunku platformy znajdującej się około 185 kilometrów na północny-wschód od Darłowa zajął 55 minut. W tym czasie poszkodowany został przetransportowany na jednostkę pływającą Bazalt. O godzinie 10.35 z jej pokładu mężczyzna został podjęty przez ratownika chor. Pawła Szymańskiego przy wykorzystaniu tak zwanej pętli. Pół godziny później Mi-14 wylądował na lotnisku w Gdyni Babich Dołach gdzie poszkodowany, w stanie stabilnym, został przekazany obsadzie karetki pogotowia.

W trakcie odtwarzania gotowości śmigłowca do lotu załoga otrzymała sygnał o kolejnej potrzebującej osobie. Z przekazanych przez służby ratownicze informacji wynikało, że chodzi o pasażera jednostki motorowej Omega Gold, która znajdowała się około 20 kilometrów na północny-zachód od Łeby. Mi-14PŁ/R wystartował z lotniska w Gdyni o godzinie 11.41. Nieprzytomny mężczyzna z urazem szyi został podjęty na pokład śmigłowca za pomocą noszy o godzinie 12.23. Po 24 minutach lotu maszyna ponownie wylądowała na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. Tam poszkodowany nieprzytomny, z ustabilizowanym oddechem, został przekazany obsadzie karetki pogotowia ratunkowego.

W tym roku to pierwsze dwie akcje ratownicze z udziałem śmigłowca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W ciągu ostatnich 25 lat lotnicy morscy uczestniczyli w 603 takich akcjach udzielając pomocy 320 osobom.

Pełny skład załogi śmigłowca Mi-14PŁ/R:
• kpt. pil. Wojciech Wójcik – dowódca;
• ppor. pil. Piotr Rak – drugi pilot;
• chor. Paweł Szymański – ratownik;
• chor. Marcin Galiński – technik pokładowy.

Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza a Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią naprzemiennie załogi śmigłowców typu W-3RM Anakonda i Mi-14PŁ/R z 43. i 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. Dyżur śmigłowca ratowniczego utrzymywany jest na lotnisku w Darłowie. System SAR wspierany jest przez załogę samolotu patrolowego Bryza dyżurującą na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Źródło: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W poszukiwaniu majora Serafina
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Największy transport Abramsów w tym roku
Krok ku niezależności
Cios w plecy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Święto Wojsk Lądowych
Debiut polskich Patriotów
Pożegnanie z Columbią
Hekatomba na Woli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czołgiści w ogniu
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Orlik na Alfę
Brytyjczycy na wschodniej straży
17 września 1939. Nigdy więcej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Road Runner” w Libanie
Kurs dla najlepszych w SERE
NATO – jesteśmy z Polską
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Zwycięska batalia o stolicę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Dwie agresje, dwie okupacje
Husarz z polskim instruktorem
Defendery skompletowane
Black Hawki nad Warszawą
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Z najlepszymi na planszy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Rekompensaty na nowych zasadach
H145M – ciekawa oferta dla Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO