moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Cold Response 2016” – przygotowania na morzu

Okręty z kilkunastu państw opuściły port w Bergen i rozpoczęły fazę przygotowawczą manewrów „Cold Resnponse 2016”. Wśród nich jest fregata rakietowa ORP „Kościuszko” ze śmigłowcem SH-2G na pokładzie. Polscy marynarze i lotnicy ćwiczyli intensywnie, zanim jeszcze dotarli do Norwegii.





„Cold Response”
to zakrojone na szeroką skalę manewry zimowe, które organizowane są pod auspicjami NATO i ONZ. Ich gospodarzem jest Norwegia, a przedstawiciele wszystkich rodzajów wojsk ćwiczą za kołem podbiegunowym. W tym roku bierze w nich udział 15 tysięcy żołnierzy z 14 krajów, między innymi ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanady, Niemiec czy Szwecji. Polskę reprezentuje fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko” z 3. Flotylli Okrętów oraz śmigłowiec pokładowy SH-2G z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Okręty opuściły wczoraj norweskie Bergen i po tak zwanej fazie portowej rozpoczęły fazę przygotowawczą. – Przećwiczą one procedury nawiązywania łączności, manewrowanie w szykach i zapoznają się z akwenami, na których będą prowadzić działania – wylicza kmdr ppor. Radosław Pioch z 3. Flotylli. Zasadnicza część ćwiczeń ruszy 19 lutego. – Scenariusz zakłada, że siły sojusznicze wkraczają w rejon konfliktu wywołanego agresją jednego z państw na swojego sąsiada. Ich zadaniem jest przywrócenie pokoju – przypomina kmdr ppor. Pioch. Polscy marynarze mają zabezpieczyć operację desantu morskiego i zadbać o bezpieczeństwo na szlakach żeglugowych. Będą poszukiwali i zwalczali okręty podwodne, odpierali uderzenia z powietrza oraz ataki terrorystów korzystających z szybkich łodzi motorowych. Manewry potrwają trzy tygodnie.



Tymczasem zarówno załoga fregaty, jak i stacjonujący na jej pokładzie lotnicy morscy intensywnie trenowali już w drodze do Norwegii. – Na okręcie nie ma jałowych dni. Dlatego też, kiedy tylko pozwala na to pogoda, piloci i obsługa ćwiczą procedury startów i lądowań – tłumaczy kpt. pil. Sebastian Bąbel, dowódca klucza śmigłowców SH-2G. To jeden z najtrudniejszych elementów lotnictwa pokładowego, a w tym wypadku sprawę dodatkowo komplikują specyficzne warunki panujące na Morzu Północnym.

– W okolicach Norwegii często występuje długa fala, która sprawia, że działamy tam na granicy norm, które nas obowiązują – wyjaśnia kapitan pilot. Aby śmigłowiec w ogóle mógł usiąść na pokładzie fregaty, przechyły na linii dziób-rufa nie mogą przekraczać trzech stopni, przechyły zaś na jedną i drugą burtę stopni ośmiu. – Ktoś mógłby powiedzieć: to niewiele. Trzeba jednak pamiętać, że lądowisko jest naprawdę małe, a przy takim kołysaniu wędruje ono w górę i w dół na dwa metry oraz na dwa metry w boki. Do tego trzeba jeszcze dodać zjawisko ześlizgiwania się okrętu z fali. Pilot patrząc na lądowisko odnosi wrażenie, że ono spod śmigłowca po prostu ucieka – podkreśla kpt. pil. Bąbel.



Takie treningi są ważne także z innego powodu. – Każdy z naszych pilotów w ciągu dwóch miesięcy musi wykonać łącznie od czterech do sześciu startów i lądowań z pokładu. Jeśli tego nie zrobi, powinien odbyć lot z instruktorem – informuje kpt. pil. Sebastian Bąbel. – Dla nas kluczową kwestią jest zachowanie nawyków – dodaje.

Na tym jednak nie koniec. Podczas przejścia na ćwiczenia załoga okrętu raz po raz podrywana jest przez alarmy związane z symulowanym pożarem na pokładzie albo przebiciem kadłuba. Tym razem załoga ORP „Kościuszko” miała też w planach krótki trening z okrętami norweskimi, które również przygotowywały się do ćwiczeń za kołem podbiegunowym.

Manewry „Cold Rensponse” po raz pierwszy odbyły się w 2006 roku. Obecna edycja jest już siódmą. Polska marynarka brała udział w dwóch.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze


Żandarmeria skontroluje także cywilów
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Debiut polskich Patriotów
Największy transport Abramsów w tym roku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Hekatomba na Woli
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Wielkie zbrojenia za Odrą
Rekompensaty na nowych zasadach
Krok ku niezależności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Czołgiści w ogniu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Święto Wojsk Lądowych
Z najlepszymi na planszy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
17 września 1939. Nigdy więcej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Miliardy na budowę schronów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Orlik na Alfę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
W poszukiwaniu majora Serafina
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Black Hawki nad Warszawą
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
NATO – jesteśmy z Polską
Człowiek w pętli
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Pożegnanie z Columbią
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
„Road Runner” w Libanie
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Trenują przed „Zapadem ‘25”
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Husarz z polskim instruktorem
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Apache’e nad Inowrocławiem
Cios w plecy
Kurs dla najlepszych w SERE
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Brytyjczycy żegnają Malbork
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Triumf żołnierzy-lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO