moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hangary dla Masterów już prawie gotowe

Na wojskowym lotnisku w Dęblinie kończą się prace związane z budową hangarów lotniczych. Budynki w kształcie litery „C”, o powierzchni 450 metrów kwadratowych każdy, mają automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Konstrukcje zostały przygotowane z myślą o odrzutowych samolotach szkolnych M-346. Pierwsze Mastery wylądują w Dęblinie jesienią.

Hangary mają metalową konstrukcję i pokrycie z blachy. Są wyposażone w instalacje elektryczną i przeciwpożarową. – Projekt hangaru nawiązuje do litery „C”. Stalowe łuki są podstawowym elementem struktury budynku i stanowią jednocześnie jego ściany i dach – mówi mjr Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Nowe hangary mają zabezpieczyć samoloty oraz personel techniczny przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi – dodaje rzecznik. Konstrukcje będą wykorzystywane przez żołnierzy i samoloty 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. W hangarach garażowane będą M-346, czyli samoloty do szkolenia zaawansowanego. Pierwsze egzemplarze szkolnych odrzutowców wylądują w Dęblinie w listopadzie.

Matowoszare budynki stanęły na płycie postojowej wojskowego lotniska w Dęblinie. Każdy z hangarów ma 25 metrów długości, 18 metrów szerokości i jest wysoki na niespełna 9 metrów. Hangary są przeznaczone do całorocznego przechowywania samolotów oraz do bieżącej obsługi maszyn. Budynki nie są ogrzewane, ale istnieje możliwość, by w środku używać specjalnych nagrzewnic powietrza. – Konstrukcja została tak zaprojektowana, by hangary miały dwie automatyczne bramy: wjazdową i wyjazdową. To duże ułatwienie, bo dzięki temu piloci będą mogli swobodnie wjeżdżać samolotami do hangaru, np. z drogi kołowania, i przy parkowaniu nie trzeba będzie używać holowników – dodaje mjr Grabarczuk. Hangary na ścianach bocznych mają także drzwi techniczno-ewakuacyjne. Dzięki temu można do środka wprowadzić urządzenia niezbędne do przygotowania samolotu do startu.

Zgodnie z umową, jaką wykonawca – firma Strabag – podpisał w wojskiem, prace konstrukcyjne zakończyć się mają w marcu tego roku. Ostateczny termin przekazania hangarów do eksploatacji minie w czerwcu.

Firma, która wygrała przetarg na budowę ośmiu hangarów, zobowiązała się także do przebudowy płaszczyzny lotniska, dróg kołowania wraz z oświetleniem, przebudowy systemu odwodnienia i wykonania oznakowania poziomego i pionowego nawierzchni lotniskowych. Koszt tych inwestycji przekroczył 42 miliony złotych.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się już od dłuższego czasu. Jednostka inwestuje w szkolenie pilotów i techników (pierwsza grupa lotników szkoli się teraz we Włoszech) oraz realizuje różne inwestycje. Na lotnisku w Dęblinie wyremontowano już m.in. płaszczyzny postojowe i pas startowy. Powstała nowa baza KOL (kompania obsługi lotniska), garaż dla pojazdów ciężarowych, osobowych i sprzętu lotniskowego. Na lotnisku jest też nowa rampa rozładunkowa, strażnica pożarna oraz domki techników i pilotów.

Zgodnie z umową, jaką polski resort obrony podpisał w 2014 roku z Włochami, do końca roku 2017 do Polski trafi osiem nowych odrzutowych samolotów szkolnych M-346 Master. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny, części zamienne, wsparcie techniczne, system informatyczny. Nowe maszyny zastąpią TS-11 Iskra, obecnie jedyny typ szkolnego odrzutowca w naszej armii. Z nowego systemu szkolenia i Masterów korzystać będą podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: mjr Grzegorz Grabarczuk/ 4 SLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Art
1462962240
Absolutnie nic specjalnego, wypadałoby mimo to jakoś te hangary zamaskować! Czy Ruscy muszą wszystko wiedzieć gdzie, co i ile czego mamy?
E8-98-16-54
~inżynier
1456342560
dobra decyzja o zakupie M346 :-)
4D-3B-B2-5B
~ja
1453473900
Żenada! Samoloty bez uzbrojenia, hangary jak blaszaki na "malucha" pod oknami ubogich. Kto do tego doprowadza?
CD-16-3B-DA
~Włodek
1453463580
W dawnych latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku potrafiliśmy skonstruować wspaniały samolot "Iskra". A dziś nie potrafimy czy nam nie wolno posiadać polskiego przemysłu lotniczego.
AA-A5-62-D0
~ccc
1453449120
Cz My w tym patologicznym kraju potrafimy jeszcze zrobić coś porządnego ? Te blaszaki kosztowały miliony, a wyglądają jak wykonane przez rzemieślnika z lat 80-tych XX w. z tego co akurat miał na stanie ! Żeby było śmieszniej będą tam przechowywane kolejne bezzębne latadełka. Nie stać nas na nieuzbrojone samoloty !!!
12-5E-83-14

Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Tusk: Jesteśmy gotowi zestrzelić rosyjskie myśliwce nad Polską
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Na tropie Bursztynowej Komnaty
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Przedwczesny triumf
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Nowość z MSPO 2025: pocisk kierowany Spike NLOS
Podniebny sprawdzian
Człowiek w pętli
Cios w plecy
Żandarmeria skontroluje także cywilów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Od akademii do uniwersytetu
Nurkowie kontra dywersanci
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Soboty z wojskiem
Wystawa inna niż wszystkie
Medale na ściance i na torze regatowym
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
„Road Runner” w Libanie
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Polskie wojsko na Gotlandii
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Rekompensaty na nowych zasadach
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Prezydent w ONZ-ecie: Stoimy w punkcie zwrotnym historii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Orlik na Alfę
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Krótka droga na Gotlandię
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W Krakowie o budowaniu społecznej odporności
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Ciężary, drążek, pot i krew
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
W poszukiwaniu majora Serafina
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Kolejne nieznane obiekty powietrzne odnalezione w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Poligon zamiast plaży
Jednym głosem w sprawie obronności
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Polski „Wiking” dla Danii
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Setki dronów nad poligonem
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pięciobojowe duety na medal
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Cyberterytorialsi, czyli jak połączyć pasję ze służbą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwie agresje, dwie okupacje
Kircholm 1605
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Namiastka selekcji do GROM-u? Taki jest GROM Challenge!
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO