moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hangary dla Masterów już prawie gotowe

Na wojskowym lotnisku w Dęblinie kończą się prace związane z budową hangarów lotniczych. Budynki w kształcie litery „C”, o powierzchni 450 metrów kwadratowych każdy, mają automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Konstrukcje zostały przygotowane z myślą o odrzutowych samolotach szkolnych M-346. Pierwsze Mastery wylądują w Dęblinie jesienią.

Hangary mają metalową konstrukcję i pokrycie z blachy. Są wyposażone w instalacje elektryczną i przeciwpożarową. – Projekt hangaru nawiązuje do litery „C”. Stalowe łuki są podstawowym elementem struktury budynku i stanowią jednocześnie jego ściany i dach – mówi mjr Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Nowe hangary mają zabezpieczyć samoloty oraz personel techniczny przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi – dodaje rzecznik. Konstrukcje będą wykorzystywane przez żołnierzy i samoloty 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. W hangarach garażowane będą M-346, czyli samoloty do szkolenia zaawansowanego. Pierwsze egzemplarze szkolnych odrzutowców wylądują w Dęblinie w listopadzie.

Matowoszare budynki stanęły na płycie postojowej wojskowego lotniska w Dęblinie. Każdy z hangarów ma 25 metrów długości, 18 metrów szerokości i jest wysoki na niespełna 9 metrów. Hangary są przeznaczone do całorocznego przechowywania samolotów oraz do bieżącej obsługi maszyn. Budynki nie są ogrzewane, ale istnieje możliwość, by w środku używać specjalnych nagrzewnic powietrza. – Konstrukcja została tak zaprojektowana, by hangary miały dwie automatyczne bramy: wjazdową i wyjazdową. To duże ułatwienie, bo dzięki temu piloci będą mogli swobodnie wjeżdżać samolotami do hangaru, np. z drogi kołowania, i przy parkowaniu nie trzeba będzie używać holowników – dodaje mjr Grabarczuk. Hangary na ścianach bocznych mają także drzwi techniczno-ewakuacyjne. Dzięki temu można do środka wprowadzić urządzenia niezbędne do przygotowania samolotu do startu.

Zgodnie z umową, jaką wykonawca – firma Strabag – podpisał w wojskiem, prace konstrukcyjne zakończyć się mają w marcu tego roku. Ostateczny termin przekazania hangarów do eksploatacji minie w czerwcu.

Firma, która wygrała przetarg na budowę ośmiu hangarów, zobowiązała się także do przebudowy płaszczyzny lotniska, dróg kołowania wraz z oświetleniem, przebudowy systemu odwodnienia i wykonania oznakowania poziomego i pionowego nawierzchni lotniskowych. Koszt tych inwestycji przekroczył 42 miliony złotych.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się już od dłuższego czasu. Jednostka inwestuje w szkolenie pilotów i techników (pierwsza grupa lotników szkoli się teraz we Włoszech) oraz realizuje różne inwestycje. Na lotnisku w Dęblinie wyremontowano już m.in. płaszczyzny postojowe i pas startowy. Powstała nowa baza KOL (kompania obsługi lotniska), garaż dla pojazdów ciężarowych, osobowych i sprzętu lotniskowego. Na lotnisku jest też nowa rampa rozładunkowa, strażnica pożarna oraz domki techników i pilotów.

Zgodnie z umową, jaką polski resort obrony podpisał w 2014 roku z Włochami, do końca roku 2017 do Polski trafi osiem nowych odrzutowych samolotów szkolnych M-346 Master. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny, części zamienne, wsparcie techniczne, system informatyczny. Nowe maszyny zastąpią TS-11 Iskra, obecnie jedyny typ szkolnego odrzutowca w naszej armii. Z nowego systemu szkolenia i Masterów korzystać będą podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: mjr Grzegorz Grabarczuk/ 4 SLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Art
1462962240
Absolutnie nic specjalnego, wypadałoby mimo to jakoś te hangary zamaskować! Czy Ruscy muszą wszystko wiedzieć gdzie, co i ile czego mamy?
E8-98-16-54
~inżynier
1456342560
dobra decyzja o zakupie M346 :-)
4D-3B-B2-5B
~ja
1453473900
Żenada! Samoloty bez uzbrojenia, hangary jak blaszaki na "malucha" pod oknami ubogich. Kto do tego doprowadza?
CD-16-3B-DA
~Włodek
1453463580
W dawnych latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku potrafiliśmy skonstruować wspaniały samolot "Iskra". A dziś nie potrafimy czy nam nie wolno posiadać polskiego przemysłu lotniczego.
AA-A5-62-D0
~ccc
1453449120
Cz My w tym patologicznym kraju potrafimy jeszcze zrobić coś porządnego ? Te blaszaki kosztowały miliony, a wyglądają jak wykonane przez rzemieślnika z lat 80-tych XX w. z tego co akurat miał na stanie ! Żeby było śmieszniej będą tam przechowywane kolejne bezzębne latadełka. Nie stać nas na nieuzbrojone samoloty !!!
12-5E-83-14

Pamięć ofiar
 
O Ukrainie wspólnym głosem
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Kadisz za bohaterów
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
K9 zagrzmiały w Nowej Dębie
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Podniebne wsparcie sojuszników
Warto inwestować w rozwiązania systemowe w sporcie
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Więcej polskiego trotylu dla USA
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażnik nieba
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Polskie F-16 w służbie NATO
GROM pod ostrzałem
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
WAT zaprasza medyków na szkolenie z samoobrony
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zatrzymać zło ze wschodu
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Na scenie młodzi artyści Wojska Polskiego
Pokój nie obroni się sam
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Wspólny cel: bezpieczna Polska
Wyrok za tragiczny wypadek
Razem w walce ze skażeniami
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Ratownictwo w mieście duchów
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Prawda o Katyniu wychodzi na jaw
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Sport kształtuje mentalność
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Amerykańska flaga nad Camp Głębokie
Rodzina na wagę złota
Blekinge znaczy duch
Nagrody „Polski Zbrojnej”
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie czyszczenie poligonów
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Teatr okrucieństwa i absurdu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Tych oczu nie zapomni nikt
Uważaj, gdzie robisz selfie!
Więcej na mieszkanie za granicą
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Wielkanocne spotkanie z szefem MON-u
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wiedza w pigułce
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Rusza kolejna edycja programu „Edukacja z wojskiem”
Jastrzębie nad Grecją
Opanować kryzys
Test wytrzymałości
Wojownicy na medal. Nasi terytorialsi na zawodach w USA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO