moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hangary dla Masterów już prawie gotowe

Na wojskowym lotnisku w Dęblinie kończą się prace związane z budową hangarów lotniczych. Budynki w kształcie litery „C”, o powierzchni 450 metrów kwadratowych każdy, mają automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Konstrukcje zostały przygotowane z myślą o odrzutowych samolotach szkolnych M-346. Pierwsze Mastery wylądują w Dęblinie jesienią.

Hangary mają metalową konstrukcję i pokrycie z blachy. Są wyposażone w instalacje elektryczną i przeciwpożarową. – Projekt hangaru nawiązuje do litery „C”. Stalowe łuki są podstawowym elementem struktury budynku i stanowią jednocześnie jego ściany i dach – mówi mjr Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Nowe hangary mają zabezpieczyć samoloty oraz personel techniczny przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi – dodaje rzecznik. Konstrukcje będą wykorzystywane przez żołnierzy i samoloty 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. W hangarach garażowane będą M-346, czyli samoloty do szkolenia zaawansowanego. Pierwsze egzemplarze szkolnych odrzutowców wylądują w Dęblinie w listopadzie.

Matowoszare budynki stanęły na płycie postojowej wojskowego lotniska w Dęblinie. Każdy z hangarów ma 25 metrów długości, 18 metrów szerokości i jest wysoki na niespełna 9 metrów. Hangary są przeznaczone do całorocznego przechowywania samolotów oraz do bieżącej obsługi maszyn. Budynki nie są ogrzewane, ale istnieje możliwość, by w środku używać specjalnych nagrzewnic powietrza. – Konstrukcja została tak zaprojektowana, by hangary miały dwie automatyczne bramy: wjazdową i wyjazdową. To duże ułatwienie, bo dzięki temu piloci będą mogli swobodnie wjeżdżać samolotami do hangaru, np. z drogi kołowania, i przy parkowaniu nie trzeba będzie używać holowników – dodaje mjr Grabarczuk. Hangary na ścianach bocznych mają także drzwi techniczno-ewakuacyjne. Dzięki temu można do środka wprowadzić urządzenia niezbędne do przygotowania samolotu do startu.

Zgodnie z umową, jaką wykonawca – firma Strabag – podpisał w wojskiem, prace konstrukcyjne zakończyć się mają w marcu tego roku. Ostateczny termin przekazania hangarów do eksploatacji minie w czerwcu.

Firma, która wygrała przetarg na budowę ośmiu hangarów, zobowiązała się także do przebudowy płaszczyzny lotniska, dróg kołowania wraz z oświetleniem, przebudowy systemu odwodnienia i wykonania oznakowania poziomego i pionowego nawierzchni lotniskowych. Koszt tych inwestycji przekroczył 42 miliony złotych.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się już od dłuższego czasu. Jednostka inwestuje w szkolenie pilotów i techników (pierwsza grupa lotników szkoli się teraz we Włoszech) oraz realizuje różne inwestycje. Na lotnisku w Dęblinie wyremontowano już m.in. płaszczyzny postojowe i pas startowy. Powstała nowa baza KOL (kompania obsługi lotniska), garaż dla pojazdów ciężarowych, osobowych i sprzętu lotniskowego. Na lotnisku jest też nowa rampa rozładunkowa, strażnica pożarna oraz domki techników i pilotów.

Zgodnie z umową, jaką polski resort obrony podpisał w 2014 roku z Włochami, do końca roku 2017 do Polski trafi osiem nowych odrzutowych samolotów szkolnych M-346 Master. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny, części zamienne, wsparcie techniczne, system informatyczny. Nowe maszyny zastąpią TS-11 Iskra, obecnie jedyny typ szkolnego odrzutowca w naszej armii. Z nowego systemu szkolenia i Masterów korzystać będą podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: mjr Grzegorz Grabarczuk/ 4 SLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Art
1462962240
Absolutnie nic specjalnego, wypadałoby mimo to jakoś te hangary zamaskować! Czy Ruscy muszą wszystko wiedzieć gdzie, co i ile czego mamy?
E8-98-16-54
~inżynier
1456342560
dobra decyzja o zakupie M346 :-)
4D-3B-B2-5B
~ja
1453473900
Żenada! Samoloty bez uzbrojenia, hangary jak blaszaki na "malucha" pod oknami ubogich. Kto do tego doprowadza?
CD-16-3B-DA
~Włodek
1453463580
W dawnych latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku potrafiliśmy skonstruować wspaniały samolot "Iskra". A dziś nie potrafimy czy nam nie wolno posiadać polskiego przemysłu lotniczego.
AA-A5-62-D0
~ccc
1453449120
Cz My w tym patologicznym kraju potrafimy jeszcze zrobić coś porządnego ? Te blaszaki kosztowały miliony, a wyglądają jak wykonane przez rzemieślnika z lat 80-tych XX w. z tego co akurat miał na stanie ! Żeby było śmieszniej będą tam przechowywane kolejne bezzębne latadełka. Nie stać nas na nieuzbrojone samoloty !!!
12-5E-83-14

Lato pod wodą
 
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
RBN przed szczytem NATO
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Mark Rutte pokieruje NATO
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Śmierć przyszła po wojnie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Biało-czerwona nad Wilnem
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Czujemy się tu jak w rodzinie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Walka – tak, ale tylko polityczna
Szpital u „Troski”
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Feniks – następca Mangusty?
Serwis bliżej domu
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Wsparcie MON-u dla studentów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szkolenie do walk w mieście
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Pancerny sznyt
Pancerniacy trenują cywilów
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Strzelnice dla specjalsów
Jak usprawnić działania służb na granicy
Roczny dyżur spadochroniarzy
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Szkolenie na miarę czasów
Za zdrowie utracone na służbie
Polsko-litewskie konsultacje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Zełenski w Warszawie
Spadochroniarze na warcie w UE
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Oczy na Kijów
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Olimp gotowy na igrzyska!
Ostatnia niedziela…
Spędź wakacje z wojskiem!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO