moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hangary dla Masterów już prawie gotowe

Na wojskowym lotnisku w Dęblinie kończą się prace związane z budową hangarów lotniczych. Budynki w kształcie litery „C”, o powierzchni 450 metrów kwadratowych każdy, mają automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Konstrukcje zostały przygotowane z myślą o odrzutowych samolotach szkolnych M-346. Pierwsze Mastery wylądują w Dęblinie jesienią.

Hangary mają metalową konstrukcję i pokrycie z blachy. Są wyposażone w instalacje elektryczną i przeciwpożarową. – Projekt hangaru nawiązuje do litery „C”. Stalowe łuki są podstawowym elementem struktury budynku i stanowią jednocześnie jego ściany i dach – mówi mjr Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Nowe hangary mają zabezpieczyć samoloty oraz personel techniczny przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi – dodaje rzecznik. Konstrukcje będą wykorzystywane przez żołnierzy i samoloty 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. W hangarach garażowane będą M-346, czyli samoloty do szkolenia zaawansowanego. Pierwsze egzemplarze szkolnych odrzutowców wylądują w Dęblinie w listopadzie.

Matowoszare budynki stanęły na płycie postojowej wojskowego lotniska w Dęblinie. Każdy z hangarów ma 25 metrów długości, 18 metrów szerokości i jest wysoki na niespełna 9 metrów. Hangary są przeznaczone do całorocznego przechowywania samolotów oraz do bieżącej obsługi maszyn. Budynki nie są ogrzewane, ale istnieje możliwość, by w środku używać specjalnych nagrzewnic powietrza. – Konstrukcja została tak zaprojektowana, by hangary miały dwie automatyczne bramy: wjazdową i wyjazdową. To duże ułatwienie, bo dzięki temu piloci będą mogli swobodnie wjeżdżać samolotami do hangaru, np. z drogi kołowania, i przy parkowaniu nie trzeba będzie używać holowników – dodaje mjr Grabarczuk. Hangary na ścianach bocznych mają także drzwi techniczno-ewakuacyjne. Dzięki temu można do środka wprowadzić urządzenia niezbędne do przygotowania samolotu do startu.

Zgodnie z umową, jaką wykonawca – firma Strabag – podpisał w wojskiem, prace konstrukcyjne zakończyć się mają w marcu tego roku. Ostateczny termin przekazania hangarów do eksploatacji minie w czerwcu.

Firma, która wygrała przetarg na budowę ośmiu hangarów, zobowiązała się także do przebudowy płaszczyzny lotniska, dróg kołowania wraz z oświetleniem, przebudowy systemu odwodnienia i wykonania oznakowania poziomego i pionowego nawierzchni lotniskowych. Koszt tych inwestycji przekroczył 42 miliony złotych.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się już od dłuższego czasu. Jednostka inwestuje w szkolenie pilotów i techników (pierwsza grupa lotników szkoli się teraz we Włoszech) oraz realizuje różne inwestycje. Na lotnisku w Dęblinie wyremontowano już m.in. płaszczyzny postojowe i pas startowy. Powstała nowa baza KOL (kompania obsługi lotniska), garaż dla pojazdów ciężarowych, osobowych i sprzętu lotniskowego. Na lotnisku jest też nowa rampa rozładunkowa, strażnica pożarna oraz domki techników i pilotów.

Zgodnie z umową, jaką polski resort obrony podpisał w 2014 roku z Włochami, do końca roku 2017 do Polski trafi osiem nowych odrzutowych samolotów szkolnych M-346 Master. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny, części zamienne, wsparcie techniczne, system informatyczny. Nowe maszyny zastąpią TS-11 Iskra, obecnie jedyny typ szkolnego odrzutowca w naszej armii. Z nowego systemu szkolenia i Masterów korzystać będą podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: mjr Grzegorz Grabarczuk/ 4 SLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Art
1462962240
Absolutnie nic specjalnego, wypadałoby mimo to jakoś te hangary zamaskować! Czy Ruscy muszą wszystko wiedzieć gdzie, co i ile czego mamy?
E8-98-16-54
~inżynier
1456342560
dobra decyzja o zakupie M346 :-)
4D-3B-B2-5B
~ja
1453473900
Żenada! Samoloty bez uzbrojenia, hangary jak blaszaki na "malucha" pod oknami ubogich. Kto do tego doprowadza?
CD-16-3B-DA
~Włodek
1453463580
W dawnych latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku potrafiliśmy skonstruować wspaniały samolot "Iskra". A dziś nie potrafimy czy nam nie wolno posiadać polskiego przemysłu lotniczego.
AA-A5-62-D0
~ccc
1453449120
Cz My w tym patologicznym kraju potrafimy jeszcze zrobić coś porządnego ? Te blaszaki kosztowały miliony, a wyglądają jak wykonane przez rzemieślnika z lat 80-tych XX w. z tego co akurat miał na stanie ! Żeby było śmieszniej będą tam przechowywane kolejne bezzębne latadełka. Nie stać nas na nieuzbrojone samoloty !!!
12-5E-83-14

Nowa mapa garnizonów
 
Drony Wizjer rozpoznają cel
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Misja PKW „Olimp” doceniona
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Dziękujemy wam, weterani!
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
K2 ze słowacką tarczą
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Pamiętają o powstańcach
Żołnierz influencer?
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
Siła zaplecza
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AW149 to przygoda życia
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Nowe cele obronne NATO
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Od chaosu do wiktorii
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Dzień, który zmienił bieg wojny
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Trudny los zwycięzców
Bałtycka tarcza
ZMU dla marynarzy
Wyzwanie, które integruje
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nowe możliwości spółki Mesko
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Szlachetny gest generała
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Amunicja dla czołgów
Podejrzane manewry na Bałtyku
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
WOT z pomocą tonącym
PGZ na nowo
Wyzwanie, które integruje
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Letni wypoczynek z MON-em
Nasi czołgiści najlepsi
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Fire from Coast
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO