moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hangary dla Masterów już prawie gotowe

Na wojskowym lotnisku w Dęblinie kończą się prace związane z budową hangarów lotniczych. Budynki w kształcie litery „C”, o powierzchni 450 metrów kwadratowych każdy, mają automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Konstrukcje zostały przygotowane z myślą o odrzutowych samolotach szkolnych M-346. Pierwsze Mastery wylądują w Dęblinie jesienią.

Hangary mają metalową konstrukcję i pokrycie z blachy. Są wyposażone w instalacje elektryczną i przeciwpożarową. – Projekt hangaru nawiązuje do litery „C”. Stalowe łuki są podstawowym elementem struktury budynku i stanowią jednocześnie jego ściany i dach – mówi mjr Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Nowe hangary mają zabezpieczyć samoloty oraz personel techniczny przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi – dodaje rzecznik. Konstrukcje będą wykorzystywane przez żołnierzy i samoloty 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. W hangarach garażowane będą M-346, czyli samoloty do szkolenia zaawansowanego. Pierwsze egzemplarze szkolnych odrzutowców wylądują w Dęblinie w listopadzie.

Matowoszare budynki stanęły na płycie postojowej wojskowego lotniska w Dęblinie. Każdy z hangarów ma 25 metrów długości, 18 metrów szerokości i jest wysoki na niespełna 9 metrów. Hangary są przeznaczone do całorocznego przechowywania samolotów oraz do bieżącej obsługi maszyn. Budynki nie są ogrzewane, ale istnieje możliwość, by w środku używać specjalnych nagrzewnic powietrza. – Konstrukcja została tak zaprojektowana, by hangary miały dwie automatyczne bramy: wjazdową i wyjazdową. To duże ułatwienie, bo dzięki temu piloci będą mogli swobodnie wjeżdżać samolotami do hangaru, np. z drogi kołowania, i przy parkowaniu nie trzeba będzie używać holowników – dodaje mjr Grabarczuk. Hangary na ścianach bocznych mają także drzwi techniczno-ewakuacyjne. Dzięki temu można do środka wprowadzić urządzenia niezbędne do przygotowania samolotu do startu.

Zgodnie z umową, jaką wykonawca – firma Strabag – podpisał w wojskiem, prace konstrukcyjne zakończyć się mają w marcu tego roku. Ostateczny termin przekazania hangarów do eksploatacji minie w czerwcu.

Firma, która wygrała przetarg na budowę ośmiu hangarów, zobowiązała się także do przebudowy płaszczyzny lotniska, dróg kołowania wraz z oświetleniem, przebudowy systemu odwodnienia i wykonania oznakowania poziomego i pionowego nawierzchni lotniskowych. Koszt tych inwestycji przekroczył 42 miliony złotych.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się już od dłuższego czasu. Jednostka inwestuje w szkolenie pilotów i techników (pierwsza grupa lotników szkoli się teraz we Włoszech) oraz realizuje różne inwestycje. Na lotnisku w Dęblinie wyremontowano już m.in. płaszczyzny postojowe i pas startowy. Powstała nowa baza KOL (kompania obsługi lotniska), garaż dla pojazdów ciężarowych, osobowych i sprzętu lotniskowego. Na lotnisku jest też nowa rampa rozładunkowa, strażnica pożarna oraz domki techników i pilotów.

Zgodnie z umową, jaką polski resort obrony podpisał w 2014 roku z Włochami, do końca roku 2017 do Polski trafi osiem nowych odrzutowych samolotów szkolnych M-346 Master. Kontrakt obejmuje także pakiet logistyczny, części zamienne, wsparcie techniczne, system informatyczny. Nowe maszyny zastąpią TS-11 Iskra, obecnie jedyny typ szkolnego odrzutowca w naszej armii. Z nowego systemu szkolenia i Masterów korzystać będą podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: mjr Grzegorz Grabarczuk/ 4 SLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Art
1462962240
Absolutnie nic specjalnego, wypadałoby mimo to jakoś te hangary zamaskować! Czy Ruscy muszą wszystko wiedzieć gdzie, co i ile czego mamy?
E8-98-16-54
~inżynier
1456342560
dobra decyzja o zakupie M346 :-)
4D-3B-B2-5B
~ja
1453473900
Żenada! Samoloty bez uzbrojenia, hangary jak blaszaki na "malucha" pod oknami ubogich. Kto do tego doprowadza?
CD-16-3B-DA
~Włodek
1453463580
W dawnych latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku potrafiliśmy skonstruować wspaniały samolot "Iskra". A dziś nie potrafimy czy nam nie wolno posiadać polskiego przemysłu lotniczego.
AA-A5-62-D0
~ccc
1453449120
Cz My w tym patologicznym kraju potrafimy jeszcze zrobić coś porządnego ? Te blaszaki kosztowały miliony, a wyglądają jak wykonane przez rzemieślnika z lat 80-tych XX w. z tego co akurat miał na stanie ! Żeby było śmieszniej będą tam przechowywane kolejne bezzębne latadełka. Nie stać nas na nieuzbrojone samoloty !!!
12-5E-83-14

Husarz na straży nieba
 
Wytropić zagrożenie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Pływacy i maratończycy na medal
Czarne oliwki dla sojuszników
NATO on Northern Track
Ameryka daje wsparcie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Awanse na Trzeciego Maja
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Barwy Ojczyzny
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wojna w świętym mieście, epilog
Tragiczne zdarzenie na służbie
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
W obronie wschodniej flanki NATO
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Dumni z munduru
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Zmiany w dodatkach stażowych
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Daglezje poszukiwane
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Posłowie dyskutowali o WOT
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Patriotyczny maraton
Biel i czerwień łączy pokolenia
Pierwsi na oceanie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO na północnym szlaku
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Szybki marsz, trudny odwrót
Gunner, nie runner
Pytania o europejską tarczę
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W Italii, za wolność waszą i naszą
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Święto stołecznego garnizonu
Weterani pod wszechstronną opieką
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO