moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wystartowało Laboratorium Polonia Aero

W Zielonce oddano do użytku supernowoczesne Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych. To właśnie tam przyszli inżynierowie z Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej będą się uczyć w warunkach, jakich nie mogłyby im zapewnić uczelnie. Jego przeznaczeniem jest prowadzenie prac badawczo-rozwojowych związanych z przemysłem lotniczym.

Laboratorium otworzyło konsorcjum Polonia Aero. W skład konsorcjum weszły Avio Aero, spółka zależna GE Aviation – producenta silników o zastosowaniu cywilnym i wojskowym, a także polski partner przemysłowy, którym są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 w Warszawie oraz Wojskowa Akademia Techniczna i Politechnika Warszawska.

Przeznaczone jest do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych związanych z przemysłem lotniczym, w tym do testowania turbin niskiego ciśnienia dla lotnictwa. – Możemy pracować nad projektami dla wojska, a także dla lotnictwa cywilnego – podkreśla w rozmowie z „Polską Zbrojną” Robert Boroch, dyrektor Laboratorium Polonia Aero.

Wojskowa Akademia Techniczna i Politechnika Warszawska wnoszą do konsorcjum swoje doświadczenie naukowe oraz wiedzę techniczną z dziedziny lotnictwa i inżynierii. Same też mają szanse na rozwój dzięki tej współpracy. – Dla Wojskowej Akademii Technicznej to duży krok naprzód. W Laboratorium będziemy mogli pracować na prototypach silników lotniczych, a nie jak dotąd tylko na modelach – przyznaje rzecznik WAT Jerzy Markowski. Jak wyjaśnia, uczelnia ma trzy tunele do badań lotniczych: jeden poddźwiękowy i dwa naddźwiękowe. Ze względu jednak na hałas, jaki wytwarzają, oraz sąsiedztwo osiedli mieszkaniowych nie mogą pracować na pełnych obrotach. Dlatego dotychczas uczelnia mogła prowadzić badania głównie na modelach w małej skali.

Poza zespołami naukowymi z nowego laboratorium skorzystają także studenci. – Nasza współpraca nie będzie się ograniczać jedynie do ich odwiedzin. Zamierzamy organizować praktyki studenckie i staże – zapewnia R. Boroch, a rzecznik WAT J. Markowski dodaje: – Studenci będą mieli do swojej dyspozycji najnowocześniej wyposażone w Europie laboratorium. To wielka korzyść dla naszych uczelni, bo ze względu na ogromne koszty takiego obiektu sami nie moglibyśmy studentom takiego zapewnić.

Koszt jego budowy to 230 mln zł. Znaczną część inwestycji – 160,4 mln zł pokryto z funduszy unijnych, natomiast 28,4 mln zł – z budżetu państwa. Inwestycja zajmuje 3,5 ha. Teren ten został wniesiony aportem do spółki przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4.

Dla WZL nr 4 budowa laboratorium to przedsięwzięcie komercyjne. – Nie jesteśmy producentem silników, laboratorium ma więc służyć przede wszystkim ich producentom do badania prototypów. Nie ma drugiego na świecie takiego obiektu, który oferowałoby usługi od badania bardzo małych turbin do tych największych – przyznaje Jarosław Romiszewski, dyrektor ds. handlowych WZL nr 4.

Laboratorium już rozpoczęło przygotowania do przeprowadzenia pierwszych testów turbin w ramach polskiego programu Innolot. Program jest finansowany ze środków unijnych i ma na celu opracowanie innowacyjnych rozwiązań w lotnictwie oraz wdrożenie ich przez przemysł.

Krzysztof Kowalczyk

autor zdjęć: Archiwum Polonia Aero

dodaj komentarz

komentarze


Is It Already War?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Mity i manipulacje
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Im ciemniej, tym lepiej
My, jedna armia
Gdy ucichnie artyleria
Pięściarska uczta w Suwałkach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Sukces Polaka w biegu z marines
Marynarze podjęli wyzwanie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Brytyjczycy na wschodniej straży
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Czy to już wojna?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Torpeda w celu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Kosmiczna wystawa
Awanse w dniu narodowego święta
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Ułani szturmowali okopy
Dywersja na kolei. Są dowody
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowy bus do szczęścia
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Plan na WAM
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mundurowi z benefitami
Święto wolnej Rzeczypospolitej
„Road Runner” w Libanie
Dzień wart stu lat
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kaman – domknięcie historii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO