moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wystartowało Laboratorium Polonia Aero

W Zielonce oddano do użytku supernowoczesne Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych. To właśnie tam przyszli inżynierowie z Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej będą się uczyć w warunkach, jakich nie mogłyby im zapewnić uczelnie. Jego przeznaczeniem jest prowadzenie prac badawczo-rozwojowych związanych z przemysłem lotniczym.

Laboratorium otworzyło konsorcjum Polonia Aero. W skład konsorcjum weszły Avio Aero, spółka zależna GE Aviation – producenta silników o zastosowaniu cywilnym i wojskowym, a także polski partner przemysłowy, którym są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 w Warszawie oraz Wojskowa Akademia Techniczna i Politechnika Warszawska.

Przeznaczone jest do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych związanych z przemysłem lotniczym, w tym do testowania turbin niskiego ciśnienia dla lotnictwa. – Możemy pracować nad projektami dla wojska, a także dla lotnictwa cywilnego – podkreśla w rozmowie z „Polską Zbrojną” Robert Boroch, dyrektor Laboratorium Polonia Aero.

Wojskowa Akademia Techniczna i Politechnika Warszawska wnoszą do konsorcjum swoje doświadczenie naukowe oraz wiedzę techniczną z dziedziny lotnictwa i inżynierii. Same też mają szanse na rozwój dzięki tej współpracy. – Dla Wojskowej Akademii Technicznej to duży krok naprzód. W Laboratorium będziemy mogli pracować na prototypach silników lotniczych, a nie jak dotąd tylko na modelach – przyznaje rzecznik WAT Jerzy Markowski. Jak wyjaśnia, uczelnia ma trzy tunele do badań lotniczych: jeden poddźwiękowy i dwa naddźwiękowe. Ze względu jednak na hałas, jaki wytwarzają, oraz sąsiedztwo osiedli mieszkaniowych nie mogą pracować na pełnych obrotach. Dlatego dotychczas uczelnia mogła prowadzić badania głównie na modelach w małej skali.

Poza zespołami naukowymi z nowego laboratorium skorzystają także studenci. – Nasza współpraca nie będzie się ograniczać jedynie do ich odwiedzin. Zamierzamy organizować praktyki studenckie i staże – zapewnia R. Boroch, a rzecznik WAT J. Markowski dodaje: – Studenci będą mieli do swojej dyspozycji najnowocześniej wyposażone w Europie laboratorium. To wielka korzyść dla naszych uczelni, bo ze względu na ogromne koszty takiego obiektu sami nie moglibyśmy studentom takiego zapewnić.

Koszt jego budowy to 230 mln zł. Znaczną część inwestycji – 160,4 mln zł pokryto z funduszy unijnych, natomiast 28,4 mln zł – z budżetu państwa. Inwestycja zajmuje 3,5 ha. Teren ten został wniesiony aportem do spółki przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4.

Dla WZL nr 4 budowa laboratorium to przedsięwzięcie komercyjne. – Nie jesteśmy producentem silników, laboratorium ma więc służyć przede wszystkim ich producentom do badania prototypów. Nie ma drugiego na świecie takiego obiektu, który oferowałoby usługi od badania bardzo małych turbin do tych największych – przyznaje Jarosław Romiszewski, dyrektor ds. handlowych WZL nr 4.

Laboratorium już rozpoczęło przygotowania do przeprowadzenia pierwszych testów turbin w ramach polskiego programu Innolot. Program jest finansowany ze środków unijnych i ma na celu opracowanie innowacyjnych rozwiązań w lotnictwie oraz wdrożenie ich przez przemysł.

Krzysztof Kowalczyk

autor zdjęć: Archiwum Polonia Aero

dodaj komentarz

komentarze


Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
NATO – jesteśmy z Polską
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
17 września 1939. Nigdy więcej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Z najlepszymi na planszy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Apache’e nad Inowrocławiem
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Husarz z polskim instruktorem
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Cios w plecy
Orlik na Alfę
Rekompensaty na nowych zasadach
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Debiut polskich Patriotów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kurs dla najlepszych w SERE
Hekatomba na Woli
Wielkie zbrojenia za Odrą
Pożegnanie z Columbią
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Krok ku niezależności
Człowiek w pętli
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Czołgiści w ogniu
Święto Wojsk Lądowych
Największy transport Abramsów w tym roku
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Black Hawki nad Warszawą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Zwycięska batalia o stolicę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dwie agresje, dwie okupacje
W poszukiwaniu majora Serafina
Miliardy na budowę schronów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO