moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Operacja dokończona: mina przestała istnieć

750-kilogramową brytyjską minę Mark VI z czasów II wojny światowej zlikwidowali dziś na Bałtyku nurkowie minerzy z 12 Dywizjonu Trałowców. Wcześniej przez kilkadziesiąt lat spoczywała ona w Kanale Piastowskim pod Świnoujściem. Została stamtąd wywieziona w ubiegłym tygodniu.

W dzisiejszej operacji wzięło udział dziewięciu specjalistów z 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, którzy wyszli na Bałtyk na pokładzie holownika H-6. Dodatkowo grupę wspomagała szybka łódź należąca do 2 Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych.

Przed południem nurkowie zeszli na głębokość kilkunastu metrów w miejscu, gdzie spoczywała mina, i założyli ładunki wybuchowe. Kiedy oddalili się na bezpieczną odległość, zostały one zdetonowane. – Po eksplozji jeszcze przez pewien czas pozostali oni na miejscu. Musieli poczekać aż opadnie poderwany z dna muł, a potem sprawdzić, czy operacja przebiegła tak, jak zakładali – wyjaśnia kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik 8 FOW.

Ostatecznie obeszło się bez komplikacji. – Przy tego typu operacjach największą trudność stanowi podniesienie miny czy niewybuchu z miejsca spoczynku i przetransportowanie na miejsce detonacji – tłumaczy kmdr por. Krzysztof Szumlicki, dowódca 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców. – To udało nam się zrobić w zeszłym tygodniu. Zmieniająca się pogoda uniemożliwiła nam jednak dokończenie operacji – dodaje. Teraz marynarze postawili kropkę nad „i”.

Brytyjska mina Mark VI ważyła blisko 750 kilogramów i zawierała 420 kilogramów ładunku wybuchowego. Podczas wojny najprawdopodobniej zrzucona została z samolotu. Kolejne kilkadziesiąt lat przeleżała na dnie Kanału Piastowskiego pomiędzy Świnoujściem a Szczecinem. Spoczywała na głębokości ośmiu metrów. Zaledwie 150 metrów dzieliło ją od przeprawy promowej łączącej Świnoujście z resztą kraju. Na czas ubiegłotygodniowej operacji trzeba ją było zamknąć na trzy i pół godziny. W tym czasie samochody były kierowane na przeprawę w centrum, z której na co dzień korzystają wyłącznie mieszkańcy miasta.

Mina została podniesiona z dna za pomocą pontonu wydobywczego. Kolejnym krokiem było podczepienie jej do żurawika, który znajduje się na okręcie ORP „Flaming”. Podczas trwania operacji w promieniu kilku kilometrów obowiązywał bezwzględny zakaz wchodzenia do wody.

W okolicach Świnoujścia miny i różnego rodzaju niewybuchy to niemal chleb powszedni. W czasie II wojny światowej Niemcy zamienili miasto w twierdzę. Mieścił się tutaj duży port i baza zaopatrzeniowa Kriegsmarine. Dlatego właśnie Świnoujście (ówczesne Swinemünde) stało się celem zmasowanych alianckich nalotów. W sumie zginęło w nich 23 tysiące osób.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marcin Purman/ 8FOW

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1434185100
Tyle lat po wojnie, przy ciąglym postępie technicznym dopiero teraz znaleziono minę???
92-FB-73-92

Walka – tak, ale tylko polityczna
 
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Oczy na Kijów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Olimp gotowy na igrzyska!
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
RBN przed szczytem NATO
Strzelnice dla specjalsów
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Szkolenie na miarę czasów
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Lato pod wodą
Spadochroniarze na warcie w UE
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Za zdrowie utracone na służbie
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Pancerny sznyt
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Szpital u „Troski”
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Mark Rutte pokieruje NATO
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Spędź wakacje z wojskiem!
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Prezydent Zełenski w Warszawie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Biało-czerwona nad Wilnem
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Roczny dyżur spadochroniarzy
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Czujemy się tu jak w rodzinie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Jak usprawnić działania służb na granicy
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Ostatnia niedziela…
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Szkolenie do walk w mieście
Serwis bliżej domu
Wsparcie MON-u dla studentów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Pancerniacy trenują cywilów
Śmierć przyszła po wojnie
Polsko-litewskie konsultacje
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO