moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Marynarska Bryza z nowym silnikiem

Samolot transportowy Bryza, który służy w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, będzie miał nowy silnik z pięciopłatowym śmigłem. Maszyna właśnie trafiła do zakładów lotniczych w Mielcu. Podobną modernizację przeszły już dwie Bryzy monitoringu ekologicznego i jedna w wersji patrolowo-rozpoznawczej.


– Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot Bryzy zaraz po tym, gdy jedna z maszyn wróciła z Mielca do bazy w Siemirowicach.

Samoloty służące w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej są konsekwentnie unowocześniane. Najważniejsza część prac polega na zmianie zespołu napędowego. – W miejsce silników TWD-10B z trójpłatowym śmigłem AW-24AN otrzymują silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem Hartzell – informuje kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik gdyńskiej brygady.

W ten sposób samoloty zyskują podzespoły, które nowsze maszyny miały już w chwili zakupu. Zmiany nie tylko zwiększą osiągi starszych samolotów, ale też wprowadzą ułatwienia w szkoleniu pilotów i podczas ewentualnych remontów.

W ubiegłym roku modernizację przeszły dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. Z kolei pod koniec lutego nowy układ napędowy otrzymała maszyna patrolowo-rozpoznawcza B1R. – Modernizację przejdą jeszcze dwie inne Bryzy w tej wersji. Jedna jest już w Mielcu, kolejna poleci tam w przyszłym roku – przypomina kmdr ppor. Cichy.

Tymczasem rozpoczęły się także prace przy Bryzach transportowych. Pierwsza z nich trafiła właśnie do zakładów lotniczych w Mielcu. – Zakończenie prac planowane jest na koniec tego roku – zapowiada kmdr ppor. Cichy.

Kolejny transportowy samolot odleci do Mielca w przyszłym roku. – Obydwie maszyny otrzymaliśmy od Sił Powietrznych w kwietniu i czerwcu 2012 roku – informuje kmdr ppor. Cichy.


Transportowe Bryzy do niedawna były najczęściej wykorzystywanymi samolotami lotnictwa morskiego. – Dowódca Marynarki Wojennej latał nimi na zagraniczne wizyty. Przewoziły też ludzi i sprzęt na okręty służące poza granicami. To właśnie na pokładzie Bryzy lecieli marynarze z okrętów podwodnych, którzy mieli zmienić swoich kolegów biorących udział w misji Active Endeavour na Morzu Śródziemnym – wylicza kmdr ppor. Cichy. W tym czasie transportowe Bryzy lądowały między innymi w Grecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwecji czy we Włoszech. Motto klucza, w którym służą, brzmiało „Wherever you want”, czyli „Dokądkolwiek zechcesz”.

Transportowe Bryzy regularnie biorą też udział w „Akcji Serce”. Polega ona na transporcie organów do przeszczepu. W 2013 roku na przykład lotnicy morscy przewozili z Warszawy do Gdańska serce, w roku ubiegłym zaś transportowali płuca z Gdyni do Szczecina. Bryza w wersji transportowej przystosowana jest również do przewożenia rannych. Na pokładzie mieści się sześć osób na noszach oraz osiem w pozycji siedzącej.

Łącznie w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej służy 14 tego typu maszyn w różnych wersjach. Stacjonują one w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~sorbi
1430222760
TEraz jeszcze niech ją przemalują..przy jakiejś okazji...powinni je wszystkie pomalować w kolory takie jak CASA - nic by im nie zaszkodziło nad morzem takie malowanie. Tak samo jak MIGI 29 powinni machnąć w kolorach F-16.
6D-34-3D-1D

Zamiana po włosku
 
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Nowy szef CWCR
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Offset dla „Wisły”
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Dobrowolsi – czas start!
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Wojenny bohater na szubienicy
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Będzie za co kupić koreańską broń
Telefon zaufania dla żołnierzy
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Polska przystań brytyjskich jeńców
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Nowoczesna łączność dla armii
Wojna o porządek świata
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Bruksela przed szczytem
Priorytety dla armii
Eurofightery znowu w Polsce
Po Hucie Pieniackiej nie został ślad
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Palmiry – miejsce kaźni
Lista trupich główek
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
Zachód przeciwko „korsarzom”
Mocny sygnał od NATO
Którą drogą do armii?
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Air Show ’25 – do zobaczenia
Kleszcze dla wojska
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Zimowy sprawdzian podchorążych
Podwójny Półmaraton Komandosa
Tajna misja polskiej agentki
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Leopardy jadą na poligon
Abramsy pod dobrą opieką
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Wielki test w West Point coraz bliżej
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO