moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wozy „zobaczą” każdą przeszkodę

Armia zamierza kupić kilkadziesiąt kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego. Poza przyrządami do rozpoznania skażeń, urządzeniami optoelektronicznymi, wykrywaczami min, pojazdy mają być też wyposażone w sprzęt do rozpoznania terenu: dróg, przeszkód wodnych, mostów.

Na polu walki drużyny rozpoznania inżynieryjnego odpowiadają za bezpieczne pokonywanie przez poddziały zmechanizowane i pancerne przeszkód wodnych: jezior, rzek, kanałów oraz przeszkód inżynieryjnych, w tym pól minowych.

Polskie pododdziały rozpoznania inżynieryjnego (w jednostkach inżynieryjnych, w zmechanizowanych i pancernych brygadach) przewożą specjalistyczne wyposażenie – w tym wykrywacze min, sprzęt radiolokacyjny i hydrograficzny do badania dna, w transporterach rozpoznania inżynieryjnego, zbudowanych na bazie gąsienicowych pojazdów MTLB. Pojazdy te wyprodukowano pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Ponieważ do tych poradzieckich wozów już coraz trudniej o części zamienne, a ich stan techniczny się pogarsza, nasze wojsko od dłuższego czasu szuka nowego pojazdu rozpoznawczego dla saperów.

Kilka lat temu w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu, przy udziale Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia, powstał prototypowy kołowy transporter rozpoznania inżynieryjnego o kryptonimie Tuja. Wóz ten niestety nie został wówczas zamówiony przez armię. Teraz MON wraca do tego projektu.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego do dialogu technicznego.

– Dialog jest prowadzony w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej i ma pomóc nam opracować dokumenty, w tym wymagania techniczne, niezbędne do ogłoszenia przetargu – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając – Do dialogu może się zgłosić każda firma, która uważa, że ma interesujące nas produkty. Nie oznacza to jednak, że do rozmów zaprosimy wszystkich – podkreśla rzeczniczka.

Zainteresowane firmy otrzymają wstępne wymagania do dialogu technicznego (WWDT), w których określono, w jakie podsystemy powinien być wyposażony pojazd. MON oczekuje m.in. aby wóz poza systemem ostrzegania o skażeniach chemicznych i promieniotwórczych dysponował urządzeniami do rozpoznania terenu: w tym dróg, przeszkód wodnych, mostów. Ma mieć też głowicę optoelektroniczną, sprzęt do rozpoznania zapór minowych, zestawy do oceny jakości wody oraz przyrządy do pomiaru cieków wodnych.

Jeśli chodzi o konstrukcję pojazdu, powinien posiadać opancerzenie poziomu I według normy STANAG 4569, które można zwiększyć, po zamontowaniu dodatkowego pancerza, do ochrony poziomu 2 lub 3 normy STANAG 4569.

Dla wozu, który nie ma być szerszy niż trzy metry i wyższy niż cztery metry, bezwzględnym wymogiem jest zdolność do pływania. Poza tym ma być uzbrojony w bezzałogową wieżę z karabinem maszynowym 12,7 milimetrów WKM-B lub NSW-T.

Na zgłoszenia od firm zainteresowanych udziałem w dialogu technicznym IU MON czeka do końca lutego. Rozmowy z firmami powinny się rozpocząć w połowie marca.

Ile KTRI może potrzebować nasza armia? Jeżeli pojazdy mają trafić zarówno do jednostek inżynieryjnych, jak i do brygad pancernych i zmechanizowanych, ewentualne zamówienie może dotyczyć około pięćdziesięciu wozów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392884820
Dałoby się wstawić w hipcia to samo co ma 9A331 Tor-M2 ?
39-FF-C3-6D

Kolejny model Grota dla żołnierzy
 
Film o Feniksie i terytorialsach
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
DNA GROM-u
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Lekcje na poligonie
Ogniem i tarczą
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Zmagania sześcioosobowych armii
Letni wypoczynek z MON-em
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
PGZ na nowo
Dzień, który zmienił bieg wojny
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Nasi czołgiści najlepsi
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wyższe stawki dla niezawodowych
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wyzwanie, które integruje
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Ewakuacja Polaków z Izraela
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Od chaosu do wiktorii
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
„Baltops” także na lądzie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Apache’e z szachownicą
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Umarł król, niech żyje król!
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Apache. Zabójczy dla czołgów
Gen. Sosabowski upamiętniony
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Trzy okręty, jeden zespół
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Nowe cele obronne NATO
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Nowy rozdział w historii Mesko
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
100 lat historii Szkoły Orląt
Podróż w ciemność
Droga do zespołu bojowego GROM
Śmierć gorsza niż wszystkie
Misja PKW „Olimp” doceniona
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO