moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wozy „zobaczą” każdą przeszkodę

Armia zamierza kupić kilkadziesiąt kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego. Poza przyrządami do rozpoznania skażeń, urządzeniami optoelektronicznymi, wykrywaczami min, pojazdy mają być też wyposażone w sprzęt do rozpoznania terenu: dróg, przeszkód wodnych, mostów.

Na polu walki drużyny rozpoznania inżynieryjnego odpowiadają za bezpieczne pokonywanie przez poddziały zmechanizowane i pancerne przeszkód wodnych: jezior, rzek, kanałów oraz przeszkód inżynieryjnych, w tym pól minowych.

Polskie pododdziały rozpoznania inżynieryjnego (w jednostkach inżynieryjnych, w zmechanizowanych i pancernych brygadach) przewożą specjalistyczne wyposażenie – w tym wykrywacze min, sprzęt radiolokacyjny i hydrograficzny do badania dna, w transporterach rozpoznania inżynieryjnego, zbudowanych na bazie gąsienicowych pojazdów MTLB. Pojazdy te wyprodukowano pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Ponieważ do tych poradzieckich wozów już coraz trudniej o części zamienne, a ich stan techniczny się pogarsza, nasze wojsko od dłuższego czasu szuka nowego pojazdu rozpoznawczego dla saperów.

Kilka lat temu w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu, przy udziale Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia, powstał prototypowy kołowy transporter rozpoznania inżynieryjnego o kryptonimie Tuja. Wóz ten niestety nie został wówczas zamówiony przez armię. Teraz MON wraca do tego projektu.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego do dialogu technicznego.

– Dialog jest prowadzony w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej i ma pomóc nam opracować dokumenty, w tym wymagania techniczne, niezbędne do ogłoszenia przetargu – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając – Do dialogu może się zgłosić każda firma, która uważa, że ma interesujące nas produkty. Nie oznacza to jednak, że do rozmów zaprosimy wszystkich – podkreśla rzeczniczka.

Zainteresowane firmy otrzymają wstępne wymagania do dialogu technicznego (WWDT), w których określono, w jakie podsystemy powinien być wyposażony pojazd. MON oczekuje m.in. aby wóz poza systemem ostrzegania o skażeniach chemicznych i promieniotwórczych dysponował urządzeniami do rozpoznania terenu: w tym dróg, przeszkód wodnych, mostów. Ma mieć też głowicę optoelektroniczną, sprzęt do rozpoznania zapór minowych, zestawy do oceny jakości wody oraz przyrządy do pomiaru cieków wodnych.

Jeśli chodzi o konstrukcję pojazdu, powinien posiadać opancerzenie poziomu I według normy STANAG 4569, które można zwiększyć, po zamontowaniu dodatkowego pancerza, do ochrony poziomu 2 lub 3 normy STANAG 4569.

Dla wozu, który nie ma być szerszy niż trzy metry i wyższy niż cztery metry, bezwzględnym wymogiem jest zdolność do pływania. Poza tym ma być uzbrojony w bezzałogową wieżę z karabinem maszynowym 12,7 milimetrów WKM-B lub NSW-T.

Na zgłoszenia od firm zainteresowanych udziałem w dialogu technicznym IU MON czeka do końca lutego. Rozmowy z firmami powinny się rozpocząć w połowie marca.

Ile KTRI może potrzebować nasza armia? Jeżeli pojazdy mają trafić zarówno do jednostek inżynieryjnych, jak i do brygad pancernych i zmechanizowanych, ewentualne zamówienie może dotyczyć około pięćdziesięciu wozów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392884820
Dałoby się wstawić w hipcia to samo co ma 9A331 Tor-M2 ?
39-FF-C3-6D

Barwy walki
 
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ramię w ramię z aliantami
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Mundury w linii... produkcyjnej
Na straży wschodniej flanki NATO
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
SOR w Legionowie
Kadisz za bohaterów
Przygotowania czas zacząć
V Korpus z nowym dowódcą
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Szpej na miarę potrzeb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Sprawa katyńska à la española
Święto stołecznego garnizonu
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Front przy biurku
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Sandhurst: końcowe odliczanie
Odstraszanie i obrona
Optyka dla żołnierzy
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Zbrodnia made in ZSRS
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ocalały z transportu do Katynia
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, część druga
Głos z katyńskich mogił
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Charge of Dragon
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Rakiety dla Jastrzębi
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Szarża „Dragona”
Prawda o zbrodni katyńskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażacy ruszają do akcji
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO on Northern Track
Zachować właściwą kolejność działań
Kolejne FlyEle dla wojska
Wojna w świętym mieście, epilog
Zmiany w dodatkach stażowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO