moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla armii

Wojskowe jednostki odbudowy zostaną wyposażone w mosty, które skonstruowali polscy inżynierowie. Jeszcze w tym roku pierwsze dwie przeprawy na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja trafią do 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Do 2016 roku nasza armia chce zakupić dziesięć takich mostów.

 

Konstrukcje na podwoziu kołowym, tak zwane mosty towarzyszące, służą do pokonywania przeszkód o szerokości kilkunastu metrów, np.: jarów, kanałów lub wąskich rzek czy jezior. Jednak polska armia od prawie 20 lat nie ma już tego rodzaju mostów, ponieważ wysłużone przeprawy na podwoziu Star 660 zostały wycofane z użycia.

Żołnierze korzystają z mostów budowanych przez saperów albo przepraw na podwoziu gąsienicowym. Jednak tylko niektóre są w stanie utrzymać pojazdy ważące więcej niż 50 t, czyli na przykład Leopardy 2. A polskie wojsko ma już prawie 250 niemieckich czołgów. Dlatego kilka lat temu MON zlecił polskim inżynierom prace nad nowym mostem. Specjaliści z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej skonstruowali polski most na podwoziu kołowym.

Przeprawa, oznaczona jako MS-20 Daglezja, umożliwia pokonywanie przeszkód o szerokości 20 m. Dzięki temu, że ma 63 t nośności, mogą jeździć po niej nawet najcięższe pojazdy używane przez polskich żołnierzy – czołgi Leopard 2A5 (62 t) oraz armatohaubice Krab (52 t).Polska armia ma już dwa próbne egzemplarze MS-20 Daglezja. Pod koniec 2012 roku zostały w nie wyposażone Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu oraz 2 Batalion Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej. Teraz nowe polskie mosty otrzymają inne jednostki inżynieryjne.

 

– Mosty typu Daglezja trafią do wojskowych jednostek odbudowy. Zgodnie z planem modernizacji technicznej w tym roku dwie sztuki, w przyszłym pięć, w 2016 kolejne trzy – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON. Dodaje, że pierwsze Daglezje pojadą na Kujawy. – Mosty kupione w tym roku dostanie 2 Pułk Inżynieryjny w Inowrocławiu, natomiast kolejne będą sukcesywnie przekazywane do powstających jednostek odbudowy.

Procedura kupna mostów Daglezja już ruszyła. Choć to polska armia jest właścicielem dokumentacji technicznej, z przyczyn proceduralnych Inspektorat Uzbrojenia MON musiał ogłosić otwarty przetarg na ich wyprodukowanie. Firmy do 24 lutego mogą zgłaszać się do udziału w przetargu. Umowa na dostawę siedmiu pojazdów w latach 2014–2015 ma wartość od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych.

Wojskowe jednostki odbudowy – to zespoły zadaniowe wydzielane z jednostek inżynieryjnych wojsk lądowych w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych. Saperzy z tych jednostek mają zajmować się nie tylko odbudową zniszczonych dróg, mostów i wałów przeciwpowodziowych, lecz także ewakuacją ludzi z zalanych terenów, niszczeniem zatorów lodowych, a w razie potrzeby organizowaniem tymczasowych źródeł zasilania energetycznego.

Armia będzie dysponowała dziesięcioma wojskowymi jednostkami odbudowy. Cztery już istnieją w: 2 Pułku Inżynieryjnym, 3 Batalionie Inżynieryjnym w Nisku, 4 Batalionie Inżynieryjnym w Głogowie oraz 1 Batalionie Drogowo-Mostowym w Dęblinie. Sześć kolejnych, m.in. w 2 Pułku Saperów w Kazuniu oraz 5 Pułku Inżynieryjnym w Szczecinie ma powstać w tym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Justyna Młynarczyk, chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1391631300
~ja warto by było wskoczyć na 5 miejsce i zbliżyć się do 4 -tego . http://www.globalfirepower.com/countries-listing-europe.asp
39-FF-C3-6D
~ja
1391611020
W wojsku i MONie drgnęło na +
3B-DB-96-2B

Piorun – polska wizytówka
 
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Ogień z nabrzeża
Czołgi końca wojny
Obierki z błotem
Wspólna wola obrony
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Święto zwiadowców
Podniebny Pegaz
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Pierwsza misja Gripenów
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
AI w służbie MON-u
Walka pod napięciem
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
DriX – towarzysz okrętu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie Pioruny dla Belgii
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Na pomoc po katastrofie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Wsparcie dla polskich Abramsów
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Gra o kapitulację
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Ustawa bliżej żołnierzy
Więcej na mieszkanie za granicą
Basen dla Rosomaka
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Pegaz nad Europą
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Gdy zgasną światła
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Biało-czerwona na Monte Cassino
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Jak daleko do końca wojny?
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Żołnierz influencer?
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Bat na wrogów i niepokornych
Bohater odtrącony
Sport kształtuje mentalność
Na początek: musztra i obsługa broni
Składy wysokiego ryzyka
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wiedza na trudne czasy
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Gdy sekundy decydują o życiu
Ukwiał z Gdańska
Wakacje? To czas na wojsko
Apache’e nadlatują
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Mamy pierwszych pilotów F-35
Historyczna umowa z Francją
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pracowity dyżur Typhoonów
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Koniec wojny, którego nie znamy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Tysiące dronów dla armii
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Nowy prezes PGZ-etu
Nasi czołgiści najlepsi
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Polska dołącza do satelitarnej elity

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO