moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko Polskie dostało Jaki

Kilka dni temu Siły Zbrojne RP odebrały cztery – z 23 zamówionych – nowe zestawy niskopodwoziowe do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o wadze do 70 t. System polskiej produkcji o kryptonimie „Jak” składa się z ciągnika siodłowego Jelcz C882.62 i naczepy niskopodwoziowej ST775-20W. W przyszłości ma służyć do transportu m.in. czołgów Abrams.

Jak to pierwszy polski zestaw niskopodwoziowy przystosowany do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 t. Opracowali go na zlecenie Wojska Polskiego inżynierowie z firmy Jelcz i Demarko SA. Jednym z priorytetów było zbudowanie pojazdu, który będzie świetnie radził sobie w trudnym terenie. Konstruktorzy zapewniają, że prace badawczo-rozwojowe zakończyły się sukcesem.

 

Wytrzymały jak Jak

Producenci zachwalają mobilność pojazdu. – Przeprowadzone w renomowanych instytucjach badawczych analizy potwierdziły zdolność Jaka do pokonania przeszkody wodnej o głębokości do 1 m, pochylenia wzdłużnego terenu pod kątem do 35% i pochylenia poprzecznego do 15% – podkreśla Wioletta Krawczyk-Namyślak, p.o. prezes Jelcza Sp. z o.o.
Dodaje, że inżynierowie dołożyli starań, aby Jaki były jak najbardziej funkcjonalne. – Ciągnik ma niezależne ogrzewanie wodne ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach, nawet do –30°C, oraz niezależne ogrzewanie powietrza. Dla funkcjonalności pojazdu kluczowe znaczenie ma także umieszczenie na nim dwóch wyciągarek hydraulicznych o sile uciągu 25 t – wyjaśnia prezes Krawczyk-Namyślak.

Jak jest czteroosiowy, w układzie napędowym 8 × 8 z opancerzoną kabiną, która zapewnia czteroosobowej załodze ochronę balistyczną i przeciwminową.

Polska armia kilka dni temu odebrała pierwsze cztery nowe zestawy. Trafią one do pododdziałów inżynieryjnych w wojskach lądowych, zwłaszcza zabezpieczających jednostki operacyjne, które są wyposażone w czołgi Leopard 2, a w przyszłości będą także dysponować czołgami Abrams.

Z polskiej fabryki

Do tej pory Wojsko Polskie kupowało zestawy niskopodwoziowe do transportu czołgów i pojazdów gąsienicowych w zagranicznych firmach, np. we włoskim Iveco (model Trakker). W 2019 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę na zakup 23 zestawów niskopodwoziowych oraz trzech ciągników siodłowych. Koszt – 142 mln zł. Jaki mają być dostarczone do końca 2022 roku. Kontrakt obejmuje 14 zestawów i trzy ciągniki siodłowe jako zamówienie gwarantowane (za 88 mln zł) oraz dziewięć zestawów niskopodwoziowych jako prawo opcji (za 54 mln zł).

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army, jelcz.com.pl

dodaj komentarz

komentarze


Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
 
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierz influencer?
Od chaosu do wiktorii
Podejrzane manewry na Bałtyku
Siła zaplecza
K2 ze słowacką tarczą
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Dziękujemy wam, weterani!
Amunicja dla czołgów
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Pamiętają o powstańcach
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Fire from Coast
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Misja PKW „Olimp” doceniona
Drony Wizjer rozpoznają cel
Letni wypoczynek z MON-em
Unijni ministrowie podpisali SAFE
WOT z pomocą tonącym
ZMU dla marynarzy
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Szlachetny gest generała
PGZ na nowo
Nowa mapa garnizonów
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Wyzwanie, które integruje
AW149 to przygoda życia
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Trudny los zwycięzców
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Dzień, który zmienił bieg wojny
Nowe możliwości spółki Mesko
Nasi czołgiści najlepsi
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Wyzwanie, które integruje
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Nowe cele obronne NATO
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Bałtycka tarcza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO