Od września tego roku 16 szkół z całej Polski rozpocznie pilotażowy program MON „CYBER.MIL z klasą”. W każdym z oddziałów o profilu „Cyberbezpieczeństwo i nowoczesne technologie informatyczne” naukę będzie mogło rozpocząć maksymalnie 15 uczniów. – Znaleźliśmy się w szesnastce najlepszych szkół w kraju. To dla nas duże wyróżnienie – mówi Stanisław Stefańczyk, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Świdniku.
MON-owski program „CYBER.MIL z klasą”, ruszył w kwietniu 2020 roku. Jego głównym celem jest edukacja przyszłych ekspertów od bezpieczeństwa cybernetycznego, w tym także specjalistów – żołnierzy dla tworzących się wojsk obrony cyberprzestrzeni. Szkoły średnie, zainteresowane udziałem w programie, mogły składać wnioski do końca maja. Wymagania, jakie postawił resort obrony były bardzo wyśrubowane. Poza prowadzeniem klas z rozszerzonymi profilami nauczania matematyki i informatyki lub fizyki, a także działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie obronności państwa, dana szkoła musiała też współpracować z jednostką NCBC oraz uczelnią wyższą. Liczyły się także średnie wyniki egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym z matematyki w ciągu ostatnich trzech lat. – Poprzeczkę faktycznie ustawiliśmy dosyć wysoko, ale dało nam to gwarancję, że do programu przystąpią najlepsi z najlepszych – mówi ppłk Waldemar Krzyżanowski, szef Wydziału Komunikacji Biura do spraw Programu „Zostań Żołnierzem RP”.
Ostatecznie w lipcu, spośród kilkudziesięciu zgłoszonych wniosków, MON wybrał 16 szkół, które po wakacjach otworzą klasy o profilu „Cyberbezpieczeństwo i nowoczesne technologie informatyczne”. Na liście tej są m.in. I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Suwałkach, I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Stargardzie, Zespół Szkół Technicznych w Pile, II Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Korczaka w Bolesławcu i I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku.
Ta ostatnia placówka nie miała problemów, by zakwalifikować się do programu. Może się bowiem pochwalić m.in. Srebrną Tarczą zdobytą w rankingu prowadzonym przez portal edukacyjny „Perspektywy”, a tworzonym na podstawie wyników egzaminów maturalnych oraz sukcesów uczniów w olimpiadach. – Trafiliśmy do najlepszej szesnastki. To dla nas bardzo duże wyróżnienie, prestiż, a także szansa na pozyskanie najzdolniejszej młodzieży. Dla uczniów z kolei to szersza oferta edukacyjna i możliwość zdobycia konkretnych umiejętności i cennej wiedzy – mówi Stanisław Stefańczyk, dyrektor świdnickiego liceum.
Nabór do cyberklas ruszy w maju. Przy rekrutacji uczniów będą brane pod uwagę m.in. oceny z matematyki, informatyki, fizyki oraz języka angielskiego. – Nie ma co ukrywać, to oferta dla najlepszych uczniów, którzy z ocen na świadectwie i egzaminu ósmoklasisty otrzymają minimum 150 punktów na 200 możliwych. Konkurencja na pewno będzie więc spora, tym bardziej że i liczebność każdej z klas nie będzie przekraczała 15 osób – mówi Stanisław Stefańczyk. W sumie szansę na naukę w 16 takich klasach otrzyma zaledwie 240 uczniów z całej Polski.
Cyberklasy rozpoczną funkcjonowanie 1 września 2021 roku. Każda ze szkół biorących udział w programie otrzyma finansowe wsparcie wojska oraz merytoryczną pomoc kadry z jednostek patronackich. Realizację programu, koordynowanego przez BdsPZŻ RP, nadzorować będą Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni.
Praca dla specjalistów
„CYBER.MIL z klasą” będzie prowadzony przez pierwsze trzy lata nauki w liceum lub technikum. Program nauczania obejmie m.in.: historię i podstawy kryptografii, podstawy algorytmiki i cyberbezpieczeństwa, zarządzanie bezpieczeństwem danych i informacji. Uczniowie będą brać udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych, także specjalistycznych i laboratoryjnych. Czekają ich też wizyty studyjne w jednostkach MON, instytutach naukowych oraz firmach z branży cyberbezpieczeństwa.
Przedstawiciele wojska podkreślają, że ukończenie cyberklasy nie będzie oznaczało dla absolwentów obowiązku podjęcia służby wojskowej lub pracy w resorcie obrony. – Każda z tych młodych osób sama zdecyduje, co chce dalej robić. Niemniej jednak liczymy, że w gronie absolwentów znajdą się tacy, którzy pasję do informatyki będą chcieli połączyć z pasją do wojska i munduru – mówi ppłk Krzyżanowski.
Dyrektor Stefańczyk jest przekonany, że innowacyjny projekt MON doskonale wpisuje się w potrzeby współczesnego rynku pracy. – Walka z zagrożeniem w cyberprzestrzeni jest wyzwaniem, dlatego zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie będzie rosnąć. To zawód przyszłości, stąd cieszę się, że będziemy mieli swój udział w kształceniu przyszłych cyberkadr – mówi dyrektor liceum w Świdniku.
Program „CYBER.MIL z klasą” to jeden z elementów edukacyjnych uruchomionego przez MON w 2019 roku programu cyber.mil.pl. Ma on na celu rozbudowę i wzmocnienie zdolności w zakresie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni naszego kraju. W ramach programu powstało m.in. Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni (NCBC), obecnie trwa też budowa wojsk obrony cyberprzestrzeni.
autor zdjęć: Biuro do spraw Programu Zostań Żołnierzem RP
komentarze