moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie Su-22 w Czechach

Trzy samoloty myśliwsko-bombowe Su-22, piloci i technicy obsługi naziemnej z 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego polecieli dzisiaj na wojskowe ćwiczenia do Czech. Przez dwa tygodnie podczas natowskich manewrów „Ramstein Rover” polscy lotnicy będą współpracować z pilotami z kilkunastu państw Sojuszu.


– Będziemy wykonywać loty z realnym uzbrojeniem, czyli z bombami LBOB-100 oraz amunicją do działek NR-30 – mówi pilot Su-22, ppłk Robert Kantowicz, dowódca polskiego komponentu w Czechach.

Dwutygodniowe międzynarodowe ćwiczenia „Ramstein Rover” organizuje Dowództwo Komponentu Powietrznego NATO. Do udziału we wspólnym szkoleniu zaproszono przedstawicieli 16 państw Sojuszu Północnoatlantyckiego. Polskie lotnictwo będą reprezentować trzy myśliwsko-bombowe Su-22. Razem z samolotami do czeskiej bazy Namest polecieli piloci: ppłk Robert Kantowicz, mjr Roman Stefaniak, kpt. Dominik Łuczak, kpt. Radosław Leszczyk, por. pil. Marcin Sulecki. Podczas manewrów wspomagać ich będzie kilkudziesięciu żołnierzy obsługi naziemnej. Wszyscy lotnicy reprezentują 21 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. – Będziemy wykonywać loty zgodnie ze scenariuszem dowództwa ćwiczenia. W planie są dwie misje lotnicze dziennie – mówił tuż przed startem ppłk Kantowicz.

Polacy będą wykonywać zadania bliskiego wsparcia pola walki CAS (Close Air Support) na poligonie Libawa. Szkolić się będą wspólnie z JTAC-ami, czyli żołnierzami naprowadzającymi samoloty na cele na ziemne. Do Świdwina wrócą 20 września.

Ostatnie międzynarodowe szkolenie pilotów i Su-22 odbyło się w maju. Wówczas trzy samoloty z bazy w Świdwinie wzięły udział w ćwiczeniach estońskich sił zbrojnych „Spring Storm-13”. Wykonywali tam zadania CAS i przechwycenia w powietrzu (Air Interdiction).

Su-22 to najstarsze bojowe samoloty w lotnictwie polskim. Niegdyś służyły na wojskowych lotniskach w Powidzu, Mirosławcu, Świdwinie i w Pile. Obecnie polskie Siły Powietrzne mają około 35 egzemplarzy tych maszyn. Wszystkie służą w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Samoloty mają być eksploatowane do końca 2016 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Mariusz Adamski

dodaj komentarz

komentarze


„Road Runner” w Libanie
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Standardy NATO w Siedlcach
Koniec dzieciństwa
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Speczespół wybierze „Orkę”
W poszukiwaniu majora Serafina
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Kircholm 1605
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Priorytetowe zaangażowanie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Mity i manipulacje
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Kosmiczny Perun
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Polski „Wiking” dla Danii
Transbałtycka współpraca
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
WOT na Szlaku Ratunkowym
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Abolicja dla ochotników
W wojsku orientują się najlepiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie Bayraktary nad Turcją
Maratońskie święto w Warszawie
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
DragonFly czeka na wojsko
Niezłomni w obronie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Jelcz się wzmacnia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zawiszacy na Litwie
Sztuka i służba w jednym kadrze
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szli po odznakę norweskiej armii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Droga do GROM-u”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO