moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polscy piloci na estońskim niebie

Trzy samoloty Su-22 z bazy w Świdwinie polecą dzisiaj do Estonii. Polscy lotnicy razem z żołnierzami kilku innych europejskich krajów wezmą udział w największych manewrach estońskiej armii. Podczas operacji pod kryptonimem „Wiosenna burza” będą wspierać wojska lądowe i atakować naziemne cele.


Wojska lądowe nacierają na nieprzyjaciela. Nie są jednak w stanie przełamać jego obrony. Sytuację może uratować jedynie atak z powietrza. I wówczas nad polem bitwy pojawiają się samoloty szturmowo-bojowe Su-22. Tak będzie przebiegać jedno z ćwiczeń, w których w Estonii wezmą udział polscy lotnicy.

Ze Świdwina do bazy Amari pod Tallinem wyruszą trzy samoloty Su-22. W manewrach wezmą też udział kompanie piechoty z Łotwy i Wielkiej Brytanii, przeciwlotnicy z Belgii, a także pluton rozpoznania z Litwy. Po raz pierwszy zadania do wykonania będzie też miała estońska Marynarka Wojenna. W sumie ćwiczyć będzie około czterech tysięcy żołnierzy.

– Pilotów na cele będą naprowadzać wskazówki żołnierzy ze specjalnej grupy. Ale podczas szkolenia ataki są zwykle symulowane. Nie kończą się odpaleniem ładunku – mówi ppłk pil. Karol Jędraszczyk, dowódca Grupy Działań Lotniczych 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego ze Świdwina.

Piloci ze Świdwina pozostaną w Estonii do 17 maja. – Cieszymy się, że nasze Su-22 mogą ćwiczyć poza granicami Polski. To samoloty przeznaczone głównie do bezpośredniego wsparcia sił lądowych i bombardowania celów naziemnych. Wywiązują się z tego zadania bardzo dobrze – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych.

Su-22 to maszyny wyprodukowane jeszcze w ZSRR. Obecnie tych samolotów używają również wojska Libii, Peru czy Angoli. Jeszcze kilkanaście lat temu polska armia miała 110 tego typu maszyn. Były jednak stopniowo wycofywane. W ubiegłym roku resort obrony zapowiedział, że ostatnie trafią do lamusa w 2014 roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. szt. Adam Roik / Combat Camera DO SZ

dodaj komentarz

komentarze

~druid
1368310320
raczej to będzie 16 F 16 a nie EF. Oby nowe i przy okazji z dostępem do kodów oprogramowania. Migi zostały ostatnio chyba zmodernizowane. Na Su 24, 25, Tu 22 są dobre ale wysyłać je przeciw Su 27 a nawet Migom29 to szkoda pilotów.
D7-27-FC-9D
~GJ
1368268740
Powinni reanimować Su 22 i utrzymywać je w linii jak długo się da bo o nowych samolotach nic się nie mówi jedynie o 16szt Eurofighterów w zamian za Migi ( ale to tylko plany) bo chory pomysł zastąpienia SU przez BSL już chyba upadł i rozpatrywany może być nie wcześniej jak za 1-2 dekady,a najlepiej było by kupić 3 eskadry EF i pozyskać dodatkowe Migi / nowe lub używane/ i dogadać się z ruskimi o stworzeniu centrum serwisowego ja to próbują zrobić Serbowie.
2C-D1-44-08

Polski „Wiking” dla Danii
„JUR” dla terytorialsów
Zawiszacy na Litwie
Kosmiczny Perun
Abolicja dla ochotników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Jelcz się wzmacnia
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Standardy NATO w Siedlcach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Koniec dzieciństwa
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Transbałtycka współpraca
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
DragonFly czeka na wojsko
WOT na Szlaku Ratunkowym
W wojsku orientują się najlepiej
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Brytyjczycy na wschodniej straży
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Niezłomni w obronie
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Maratońskie święto w Warszawie
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Sztuka i służba w jednym kadrze
„Road Runner” w Libanie
Kircholm 1605
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Polskie Bayraktary nad Turcją
Szli po odznakę norweskiej armii
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
„Droga do GROM-u”
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Mity i manipulacje
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
W poszukiwaniu majora Serafina
Speczespół wybierze „Orkę”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Priorytetowe zaangażowanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO