moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ruszają negocjacje techniczne w sprawie śmigłowców

Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął negocjacje techniczne z firmami, które chcą dostarczyć naszej armii 70 śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia. Kontrakt wart jest około ośmiu miliardów złotych.

W-3 Sokół. Fot. st. chor. sztab. Adam Roik (Combat Camera DOSZ).

Trzy podmioty chcą sprzedać polskiej armii śmigłowce – konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporations i Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o.; konsorcjum Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o.o Services SKA oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” SA.

Podczas negocjacji technicznych MON omówi z potencjalnymi oferentami wymagania techniczne, które według polskiej armii powinny spełniać maszyny. Przedstawiciele przedsiębiorstw startujących w przetargu będą mieli na tym etapie postępowania okazję, aby przekonać ministerstwo do swoich rozwiązań technicznych i wynegocjować modyfikację wymagań zapisanych w dokumentacji przetargowej.

Black Hawk S70i. Fot. PZL Mielec.

Dopiero po negocjacjach technicznych firmy będą mogły złożyć ostateczną ofertę. Konsorcja jednak już ujawniły, jakie śmigłowce chcą zaproponować wojsku. I tak konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporations i Polskich Zakładów Lotniczych zaoferuje maszyny Black Hawk S70i. Eurocopter i Heli Invest śmigłowce Eurocopter EC725, a PZL Świdnik produkowane przez Augusta Westland AW149.

Eurocopter 725. Fot. Wikipedia.

Negocjacje techniczne powinny potrwać około dwóch miesięcy. Potem firmy zostaną poproszone o przedstawienie ostatecznych ofert. Te, które je złożą, zostaną zaproszone do testów oferowanych przez siebie maszyn. Jakie śmigłowce wybierze wojsko, dowiemy się najprawdopodobniej w przyszłym roku.

AW149. Fot. PZL-Świdnik.

Polska armia chce kupić 70 śmigłowców, z czego 48 wielozadaniowych maszyn trafi do Wojsk Lądowych. Marynarka Wojenna otrzyma sześć w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz sześć w wersji do ratownictwa morskiego, a Siły Powietrzne dostaną dziesięć śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych.

– Chcemy mieć jedną rodzinę śmigłowców opartych na jednej technologii – powiedział w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy. – Będziemy się strać wybrać śmigłowiec, który nie tylko będzie produkowany w Polsce, ale także będziemy mieli pełne prawo do jego serwisowania i remontowania w naszym kraju.

Obecnie Wojska Lądowe dysponują 150 śmigłowcami. Najwięcej, bo prawie 50, mają śmigłowców Mi-2 (w kilku odmianach), produkowanych od połowy lat sześćdziesiątych. Tylko nieco młodsze, bo produkowane od początku lat siedemdziesiątych, są śmigłowce Mi-8. Armia ma 30 takich maszyn. Szturmowe Mi-24, których są 32 sztuki, pochodzą z lat osiemdziesiątych. Najnowszymi śmigłowcami w naszej armii są maszyny W-3 Sokół różnych typów. Jest ich prawie 40.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik/ Combat Camera DOSZ, PZL Mielec, Wikipedia, PZL-Świdnik

dodaj komentarz

komentarze

~ryszard56
1389037620
A GDZIE NAJNOWSZE APHACZE,znow mamy starocie kupować???????co na to ARMIA,i gdzie nasi sojusznicy?????????znow wyrolowani
8E-10-57-45
~fdssfd
1377618720
To tylko smieglowce transportowe , a nie szturmowe .. Liczy sie ilosc przenoszonego ładunku i zasięg .. Tutaj wygrywa czyli Eurocopter 725 , który moze przenosis o /14 wiecej towaru czy ludzi niz konkurencji - przy podobnej cenie naturalnie
B3-95-DB-A8
~ab
1375460640
Chyba to już wszyscy wiedzą: "jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego". Na siłę to z czołgu można zrobić paralotnię. A tak na poważnie, to wymagania są pod trzy różne rodzaje maszyn. Nie da się jednej maszyny dostosować do trzech różnych wymagań, bo zawsze będzie coś kosztem czegoś.
18-66-D4-46
~Ja
1374261600
"Chcemy mieć jedną rodzinę śmigłowców opartych na jednej technologii" To poważny błąd! EC 725 jest śmigłowcem dużym i nadaje się jako duży transportowy ale już do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych nadaje się lepiej AW 149 bądź przygotowany projekt Sokoła. Koszty utrzymania w takiej konfiguracji którą podaję będą mniejsze. Przyjdzie czas że tak jak ja stwierdzą też wojskowi.
67-3F-05-28

Największy transport Abramsów w tym roku
Brytyjczycy żegnają Malbork
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Orlik na Alfę
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Hekatomba na Woli
Black Hawki nad Warszawą
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Rekompensaty na nowych zasadach
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zwycięska batalia o stolicę
Czołgiści w ogniu
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Dwie agresje, dwie okupacje
Debiut polskich Patriotów
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Husarz z polskim instruktorem
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
17 września 1939. Nigdy więcej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Z najlepszymi na planszy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Kurs dla najlepszych w SERE
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Cios w plecy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Krok ku niezależności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
NATO – jesteśmy z Polską
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pożegnanie z Columbią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Święto Wojsk Lądowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Defendery skompletowane
W poszukiwaniu majora Serafina

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO