moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Superinterkom do nowych czołgów

Zamiast kabli WiFi, a w miejsce pokręteł i guzików dotykowy ekran odporny na uderzenia i zalanie. Inżynierowie z polskiej firmy Teldat opracowali z myślą o nowych, rodzimych czołgach i wozach bojowych innowacyjny system łączności pokładowej VIS Jaśmin.


Specjalizujące się w elektronice i optoelektronice rodzime firmy zbrojeniowe już od jakiegoś czasu oferują produkty, które nie tylko nie odbiegają jakością i innowacyjnością od zachodnich konstrukcji, ale w wielu wypadkach je przewyższają.

Tak jest chociażby z opracowanym przez inżynierów z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych unikatowym celownikiem nahełmowym Orion lub produkowanymi przez Polski Holding Obronny (kiedyś Bumar) radarami krótkiego zasięgu Soła.

Opracowany przez inżynierów z Teldatu system łączności pokładowej VIS Jaśmin również może mierzyć się z najlepszymi konstrukcjami zachodnimi.

Jego budowa jest bardzo prosta i przypomina sieć komputerową. Najważniejszymi elementami systemu są terminale VIS, pomiędzy którymi łączność odbywa się za pomocą kabla albo sieci WiFi. Terminale mimo, iż wyposażone w dotykowe ekrany, kamerę i GPS, są bardzo odporne na uszkodzenia. Bez obawy można je zanurzyć w wodzie lub zrzucić z wysokości dwóch metrów.

Po co takie funkcje w interkomie przeznaczonym do transporterów lub czołgów? Dzięki wyposażeniu VIS-ów w moduły WiFi załoga może z nimi wyjść poza pojazd i nawet gdy oddali się na kilkadziesiąt metrów, nadal będzie miała ze sobą łączność.

– Ponieważ w terminalach możemy zainstalować taki system, jaki wojsko uzna za najlepszy, można ich używać nie tylko jako interkomu, ale również po wgraniu odpowiedniego oprogramowania, jako komunikatorów systemu dowodzenia – wyjaśnia Tomasz Gromadzki, wicedyrektor departamentu produkcji Teldatu.

Wyjątkowość systemu łączności pokładowej VIS Jaśmin doceniło kierownictwo tegorocznej wystawy Air Fair 2013, które przyznało systemowi nagrodę za innowacyjność.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Teldat

dodaj komentarz

komentarze

~PJ's
1370775420
Jest tylko jeden mały problem. Musimy jeszcze mieć te czołgi.
22-BF-C3-B6

Więcej polskiego trotylu dla USA
 
Zwycięstwo mordercy
Strażnik nieba
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pamięć ofiar
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Priorytety dla Tarczy Wschód
Razem w walce ze skażeniami
Double Eagle – podwodny tropiciel
Podniebne wsparcie sojuszników
Zatopiony problem
Wyrok za tragiczny wypadek
Medycyna na morzu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Rodzina na wagę złota
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
GROM pod ostrzałem
Sport kształtuje mentalność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Test wytrzymałości
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Viva Polaki! Viva liberatori!
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Pracowity dyżur Typhoonów
Pierwsza misja Gripenów
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wielka lekcja
Kolejowy sabotaż udaremniony
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
W Ełku wykuwają charaktery
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
„Pułaski” na Atlantyku
Motocykliści na weterańskim szlaku
Power is Here
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Więcej na mieszkanie za granicą
Powstaje armia dronów
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Wielkie czyszczenie poligonów
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Spokojnych świąt na granicy!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bliżej wojska
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Polskie F-16 w służbie NATO
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walka z ogniem trwa
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Trzy dekady DGW
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Kadisz za bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO