moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Afgańska pani pilot zdobywa niebo

Niloofar Rahmani jest pierwszą od trzydziestu lat kobietą, która ukończyła szkolenie lotnicze w Afganistanie. – Musiałam ciężko pracować, ale bardzo chciałam udowodnić, że w siłach powietrznych mojego kraju mogą służyć kobiety. Wystarczy być ambitnym i bardzo tego chcieć – mówi 21-letnia podporucznik.


Szkolenie lotnicze prowadzone w bazie Shinhad w prowincji Herat na zachodzie kraju było pilotażowym przedsięwzięciem NATO i afgańskiego Ministerstwa Obrony. Zanim młoda Afganka je rozpoczęła, przez rok, pod czujnym okiem amerykańskich instruktorów, uczyła się języka angielskiego. To był warunek, by razem z innymi, młodymi adeptami lotnictwa rozpocząć naukę latania.

Uczyła się od najlepszych amerykańskich instruktorów. Przyswajała teorię i ćwiczyła na symulatorach. W sumie podczas szkolenia ppor. Rahmani, latając na jednosilnikowych samolotach Cessna 182 i lekkich śmigłowcach MD 530F, spędziła w powietrzu ponad 140 godzin. Najbardziej podobały jej się loty nocne. – Kocham niebo. Kiedy na nie patrzę, także w trakcie lotu, czuję się bardzo spokojna – mówi podporucznik. Swój pierwszy samodzielny lot wykonała w październiku ubiegłego roku.

W maju ukończyła szkolenie. Dziś może pilotować Cessny 182 i śmigłowce MD 530. To pierwsza od 30 lat kobieta pilot, która szkolenie lotnicze ukończyła w Afganistanie. – To dobry dzień dla naszych afgańskich sił powietrznych. By mieć dobrze wyszkolone kadry, należy zainwestować czas i pieniądze. Dlatego dziękuję wszystkim, którzy jej pomogli – powiedział generał Mohammad Karimi, szef sztabu generalnego afgańskich wojsk. Przedstawiciele armii podkreślali ponadto, że pojawienie się w siłach powietrznych kobiet – oficerów jest przełomowym wydarzeniem nie tylko w samym Afganistanie, lecz i na całym Bliskim Wschodzie.

Teraz Niloofar Rahmani czeka kolejny, bardziej zaawansowany etap nauki pilotażu. Szkolenie przejdzie w bazie w Kabulu w 373 Eskadrze Lotniczej. Podporucznik przesiądzie się na Cessnę 208S lub ciężki śmigłowiec Mi-17.

Młoda Afganka przyznaje, że została pilotem, bo chciała spełnić marzenie swojego ojca, który w młodości chciał nim zostać. Nie udało mu się. Niloofar chciałaby, aby w jej ślady poszły inne kobiety. – Chcę być dla nich przykładem – mówi podporucznik.

Na większy udział kobiet w lotnictwie liczą też decydenci afgańscy. Generał dywizji Juma Nasir, szef Departamentu Praw Człowieka i Integracji Płci w Ministerstwie Obrony, powiedział, że kobiety odgrywają coraz bardziej znaczącą rolę w zapewnianiu pokoju i bezpieczeństwa w Afganistanie. – My, jako liderzy, musimy bronić praw kobiet – powiedział generał. Andrew Steinfeld, przedstawiciel cywilny NATO w Kabulu, przyznał z kolei, że osiągnięcie równości płci jest zadaniem dla wszystkich, a NATO ma w tym swój szczególny udział. – Jestem bardzo zadowolony ze wsparcia, jakie kobiety w afgańskich siłach powietrznych otrzymują od swoich przełożonych – stwierdził Steinfeld.

Obecnie w Afgańskich Siłach Powietrznych (AAF) służy 46 kobiet, w tym 30 w mundurach. Pierwszą kobietą – pilotem śmigłowca w historii Afganistanu została ppłk Latifa Nabizada. Szkolenie lotnicze ukończyła w latach 80. razem ze swoją, nieżyjącą już, siostrą Lailumą. Cztery inne Afganki przeszły szkolenie w USA w latach 2011–2012.

***
Afgańskie Siły Powietrzne AAF (Afghan Air Force) podzielone są na trzy skrzydła stacjonujące w Kabulu, Kandaharze i Shindand. Szkolenie pilotów odbywa się w bazie Shindand. Rocznie może wziąć w nim udział 32 kandydatów. Poza śmigłowcami MD-530F i samolotami Cessna 182, w szkoleniu przyszłych kadr lotniczych wykorzystywane są maszyny Cessna 208 i Mi-17.
Według danych Pentagonu z grudnia 2012 roku agańskie lotnictwo liczy około 6200 osób personelu i dysponuje około setką maszyn. Do 2016 roku szeregi AAF mają się zwiększyć o około 3 tys. ludzi, a liczba samolotów wzrośnie do 145.

Źródła ISAF, Washington Times, www.afcent.af.mil, defense.gov

PG

autor zdjęć: Iran Emrooz

dodaj komentarz

komentarze


Defendery skompletowane
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Z najlepszymi na planszy
17 września 1939. Nigdy więcej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Hekatomba na Woli
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Husarz z polskim instruktorem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Kurs dla najlepszych w SERE
Black Hawki nad Warszawą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pożegnanie z Columbią
Święto Wojsk Lądowych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Krok ku niezależności
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Cios w plecy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Największy transport Abramsów w tym roku
Rekompensaty na nowych zasadach
„Road Runner” w Libanie
W poszukiwaniu majora Serafina
Debiut polskich Patriotów
NATO – jesteśmy z Polską
H145M – ciekawa oferta dla Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Czołgiści w ogniu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwycięska batalia o stolicę
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Orlik na Alfę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO