moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołg T-70 zdał test „w boju”

Kolekcja poznańskiego Muzeum Broni Pancernej Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych to ponad 40 pojazdów pancernych i gąsienicowych. Część z nich to  unikaty w skali kraju (a czasami nawet w skali świata). Jedną z takich unikatowych pereł jest jedyny zachowany w Polsce czołg lekki T-70.

Historia

Egzemplarz z kolekcji MBP został wyprodukowany w drugiej połowie roku 1942 lub na początku 1943 w fabryce GAZ w Gorkim. Nie jest znana jego historia wojenna, choć należy przypuszczać, że walczył w szeregach 1 Brygady Pancernej lub 1 Batalionu Rozpoznawczego. Po zakończeniu II wojny światowej w trakcie Akcji "Wisła” brał udział w walkach z sotniami UPA. Trafiony i spalony najprawdopodobniej podczas działań pod Jabłońską Górą.

Postawiony na postumencie przez 30 lat zdobił rynek w Baligrodzie. W późnych latach siedemdziesiątych z inicjatywy pułkownika Stanisława Rozpiątkowskiego został przetransportowany do Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Pancernych im. S. Czarnieckiego w Poznaniu (w zamian do Baligrodu pojechał czołg T34/85 produkcji wojennej ). Po przybyciu do Poznania, T-70 siłami słuchaczy WSOWPanc został  odrestaurowany. Ogromnym nakładem pracy, spaloną skorupę zmieniono w jezdny pojazd.

Kolejny remont

Od tamtego remontu minęło ponad 30 lat i choć T-70 rzadko wyjeżdżał z garażu, zdecydowaliśmy się na kolejny remont.  Silnik ZiS-3, jaki wstawiono w czasie remontu w WSOWPanc był zbyt słaby, by wykonać skręt czołgiem. Dodatkowym problemem była bardzo mocno powyginania (wybuchem ) podłoga. 

Głównym wykonawcą remontu T-70 został wielki przyjaciel Muzeum Broni Pancernej, pan Artur Zys i jego pancerni magicy. To oni z zeszłym roku wyremontowali do stanu jezdnego wydobyty z bagna niemiecki półgąsienicowy ciągnik Sd.Kfz 6, czy sprowadzony z Belgii dla Muzeum II wojny światowej czołg Sherman Firefly. Umowę na remont w imieniu Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych podpisał komendant, pułkownik Piotr Kriese i w październiku zeszłego roku czołg trafił do siedziby firmy PUK Artur ZYS – bazy pancernych magików  w Pławcach pod Poznaniem.

Najtrudniejszym etapem remontu była naprawa wygiętej, wypalonej podłogi. Potem poszło już gładko. Wymieniono silnik: nowy, 140-konny (czyli o mocy takiej, jaką posiadał oryginalny zespół silnikowy GAZ-202 ) spisuje się idealnie. Usprawniono układ chłodzenia, układ wydechowy i elektryczny. Poprawiono także szereg szczegółów, nadając pojazdowi wygląd z lat wojny: wymieniono tłumiki, stelaż tłumików, rury wydechowe, siatkę wlotu powietrza do wentylatorów, siatkę wlotu powietrza silnika, zaślepkę wlotu powietrza, haki holownicze itd, itd. Pojazd został pomalowany od wewnątrz i na zewnątrz. Na koniec uzupełniono wyposażenie zewnętrze – w dużym stopniu oryginalnymi elementami. 

Testy w „boju”

Testy to jeden z przyjemniejszych etapów każdego remontu. Testy alfa odbyły się w bazie pancernych magików.  Testy terenowe zostały połączone z premierowym pokazem czołgu T-70 w czasie inscenizacji bitwy o Poznań na poznańskiej Cytadeli.  Warunki były wymarzone do przeprowadzenia generalnych testów czołgu. Stromy, oblodzony podjazd z miejsca rozładunku na „pole bitwy” (i taki sam wyjazd z Cytadeli), duża i płaska polana, śnieg, błota – lepiej być nie mogło. W rolę dowódcy czołgu wcielił się kustosz Muzeum Broni Pancernej CSWL, major Tomasz Ogrodniczuk, kierowcą był chorąży sztabowy rez. Witek Marcińczyk. Wynik testów, zgodnie z oczekiwaniem – celujący!

Źródło: Maciej Boruń

PZ

autor zdjęć: Muzeum Broni Pancernej CSWL

dodaj komentarz

komentarze

~militbogo
1447520160
nie popieram wydawania państwowych czyli moich na ,, państwowe kolekcje,,muzea powinny być prywatne a te całe jaja z pozyskaniem eksponatów uważam za działania poniżej pasa. politycy poprzyklejani do tego wszystkiego. darmowy grunt pod muzeum u inne Mi nic nigdy nie dał za darmo. kupowałem i kupuje eksponaty za pieniądze a te chłopczyki poprzebierane w mundurki paradne przy muzeum to śmiechu warte wygłupy za pieniądze podatnika.Muzea państwowe do likwidacji. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
7B-A4-03-53
~Bal
1400931360
Ten T 70 u nigdy nie brał udział w walkach z sotniami upa został zniszczony we wrześniu 1944 za Jabłonkami przez Niemców . Akcja " Wisła " to rok 1947. czołg jako pomnik stanął na plantach w Baligrodzie bo tam tymczasowo chowano zmarłych żołnierzy radzieckich z umieszczonego w pobliskiej szkole ( stoi do dziś )punktu sanitarnego.
5E-E7-0F-CA

Pięściarska uczta w Suwałkach
Rusza program „wGotowości”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Odznaczenia za wzorową służbę
Kolejny kontrakt Dezametu
Sukces Polaka w biegu z marines
Nie daj się zhakować
Starcie pancerniaków
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szansa na nowe życie
Sportowcy na poligonie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Abolicja dla ochotników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Męska sprawa: profilaktyka
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kircholm 1605
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Inwestycja w bezpieczeństwo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Niespokojny poranek pilotów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Polski „Wiking” dla Danii
Zasiać strach w szeregach wroga
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze mają nowe motorówki
Pomnik nieznanych bohaterów
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Brytyjczycy na wschodniej straży
Mundurowi z benefitami
„Road Runner” w Libanie
Koniec dzieciństwa
Marynarze podjęli wyzwanie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Husarze bliżej Polski
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO