moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Fortece na kołach dla polskich komandosów

Kilkanaście nowych samochodów terenowych typu HMMWV dostali żołnierze z Wojsk Specjalnych. Wozy wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych zostały wyposażone w  karabiny Manroy M2, które  potrafią wystrzelić ponad 500 pocisków na minutę. Na specjalne życzenie polskich komandosów ich nowe HMMWV skonstruowano tak, by były lżejsze, szybsze i bardziej zwrotne.


Nowe wozy dla komandosów były niemal szyte na miarę. Amerykanie, u których Wojska Specjalne zamówiły te samochody, musieli spełnić kilka warunków. W zamówionym przez Polaków modelu mieli wprowadzić takie poprawki, by wozy różniły się od wersji  wyprodukowanych dla komandosów innych armii.

Realizacja kontraktu trwała od końca ubiegłego roku. W wyniku uzgodnień technicznych do naszych wojsk trafiły więc taktyczne samochody osobowo-terenowe, jakich w naszym kraju i wielu innych nikt jeszcze nie używał. Kilkanaście HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) model 1165A1 Special Ops trafiło m.in. do Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca.

Uzbrojenie nowych HMMWV jest potężne. W zmodernizowanej i dodatkowo opancerzonej wieżyczce zamontowane zostały słynne i szanowane przez komandosów pięćdziesiątki, czyli wielkokalibrowe karabiny maszynowe Manroy M2 kalibru 12,7 mm. Potrafią one wystrzelić ponad 500 pocisków na minutę. Dodatkowo w 5 miejscach wozu (na drzwiach, burtach skrzyni ładunkowej oraz jej tylnej części) zamontowane zostały specjalne obrotowe i uchylne uchwyty-wysięgniki. Są one przeznaczone do szybkiego montażu belgijskich ręcznych karabinów maszynowych FN Minimi kalibru 7,62 mm o szybkostrzelności około tysiąca pocisków na minutę.

Polski model 1165 A1 jest nietypowy. Komandosi zażyczyli sobie zmniejszenia masy pojazdu na rzecz zwiększenia dynamiki, zwrotności i szybkości jazdy. Uszczuplone zostało w ten sposób opancerzenie wozu. Na przykład drzwi pojazdu są tak zwanymi połówkami pozbawionymi okien. Zrezygnowano z ich fabrycznego – ciężkiego opancerzenia na rzecz lżejszego z wymiennych płyt kewlarowych.

W pojeździe Special Ops, w zależności od rodzaju zamontowanego sprzętu łączności, może ruszyć do akcji siedmio- lub ośmioosobowa sekcja operatorów.

W ramach zawartej umowy do naszych Wojsk Specjalnych trafiły także HMMWV w wersji wozu dowodzenia. Najnowsze modele pojazdu mają takie ogumienie, które pozwala na jazdę nawet pomimo kilkukrotnego przestrzelenia opon. Dzięki zmodernizowanemu systemowi wydechowemu i powietrznemu pojazdy mogą jeździć w wodzie o głębokości około jednego metra.

HMMWV są najbardziej znanymi na świecie taktycznymi pojazdami osobowo-terenowymi. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w 1985 r. Cieszą się uznaniem na całym świecie, ponieważ posiadają napęd na wszystkie cztery koła. Na wozach można montować różnorodne systemy uzbrojenia, dowodzenia  oraz inny specjalistyczny osprzęt.

Od 1985 r. platforma  HMMWV została poddana wielu unowocześnieniom i ulepszeniom.
Standardowy model 1165 w zależności od opancerzenia produkowany jest w wersjach A i B. Został zaprojektowany tak, aby wytrzymywał trudne warunki terenowe, na przykład takie jak w Afganistanie. Ładowność modelu 1165 uzależniona jest od rodzaju zastosowanego pancerza i wynosi około 2 t.

W pojeździe HMMWV 1165 zastosowano silnik V8 GEP, 6.5 l turbodiesel oraz 4-biegową automatyczną skrzynię biegów. Pojazd posiada też automatyczny system gaśniczy oraz tak zwany centralny układ pompowania kół. Ma dodatkowy zbiornik na paliwo i specjalne schowki na sprzęt komandosów. HMMWV są przystosowane do przerzutów lotniczych – mogą je transportować nawet śmigłowce.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Archiwum Jednostki Wojskowej Komandosów

dodaj komentarz

komentarze

~do GJ
1350590160
Brawo ! Święta racja kolego. Polski przemysł zbrojeniowy celowo jest doprowadzany do upadku.
AA-07-07-FD
~GJ
1350558720
Ile to znowu kosztowało przecież mamy już ten złom w polskim wojsku o o dziwo na specjalne życzenie specjalnie dla przyjaciół z Polski przecież tego nie da się słuchać co za brednie a co z naszymi autami Dziki Tury Żubry i co tam jeszcze gania po puszczy złe za tanie czy co?
5D-90-72-DD

Brytyjczycy na wschodniej straży
Mundurowi z benefitami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Arteterapia dla weteranów
Zasiać strach w szeregach wroga
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Marynarze podjęli wyzwanie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pomnik nieznanych bohaterów
Abolicja dla ochotników
Polski „Wiking” dla Danii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Szansa na nowe życie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kolejny kontrakt Dezametu
Starcie pancerniaków
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kircholm 1605
Kaman – domknięcie historii
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Marynarze mają nowe motorówki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukces Polaka w biegu z marines
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Koniec dzieciństwa
Rusza program „wGotowości”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
„Road Runner” w Libanie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
Inwestycja w bezpieczeństwo
Standardy NATO w Siedlcach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sportowcy na poligonie
Niespokojny poranek pilotów
Nie daj się zhakować
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Męska sprawa: profilaktyka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO