moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System ratowniczy dla podwodniaków

Alarm! Okręt podwodny osiadł na dnie! Dla marynarzy to chwila, kiedy stają oko w oko ze śmiercią. Na szczęście teraz mogą się wydostać na powierzchnię bez większych problemów suchą stopą. A wszystko za sprawą NSRS – nowoczesnego pojazdu przeznaczonego do ewakuacji. Jutro po raz pierwszy zostanie on wykorzystany na polskich wodach terytorialnych.


NSRS to inaczej NATO Submarine Rescue System. – Został on stworzony przez konstruktorów z trzech państw – Francji, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Nasi marynarze będą go mogli przetestować przy okazji polsko-szwedzkich ćwiczeń „Northern Crown 2012” – mówi kmdr ppor. Piotr Adamczak, zastępca rzecznika Marynarki Wojennej. NSRS to system złożony z niewielkiego batyskafu, komór dekompresyjnych i wyposażonego w kamerę podwodnego robota. – Zwykle umieszcza się je na okręcie, z którego prowadzona jest akcja ratunkowa. Komory mogą pomieścić nawet sto osób, a to oznacza, że NSRS można wykorzystać także do ewakuacji dużego okrętu atomowego – tłumaczy kmdr ppor. Adamczak.

Na potrzeby „Northern Crown” został jednak wypożyczony ze Szwecji sam pojazd, który zostanie zaokrętowany na szwedzkiej jednostce „Belos”. Batyskaf przeprowadzi symulowaną ewakuację załogi polskiego okrętu podwodnego ORP „Sokół”.

Jak działa system? Pierwszy etap to lokalizacja uszkodzonego okrętu. Następnie pod wodę schodzą nurkowie bądź mały bezzałogowy pojazd z kamerą, aby ocenić, czy są warunki do przeprowadzenia ewakuacji. Następnie do akcji wkracza załoga batyskafu, który może się zanurzyć na głębokość do 610 m. – Podpływa on do okrętowego włazu i łączy się z nim za pomocą specjalnego luku. Po wyrównaniu ciśnienia marynarze z uszkodzonej jednostki przechodzą do pojazdu ratowniczego, który wynosi ich na powierzchnię – wyjaśnia kmdr ppor. Adamczak. – Tam bada ich lekarz. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, marynarze trafiają do komory dekompresyjnej, gdzie przyzwyczajają się do panujących na powierzchni warunków. Mogą skorzystać z komory należącej do systemu bądź komory będącej integralną częścią okrętu – dodaje Adamczak.

Batyskaf jest niewielki, więc kurs trzeba zwykle powtórzyć kilka razy. NSRS to obecnie jeden z najnowocześniejszych systemów służących do ewakuacji z okrętów podwodnych. Podczas „Northern Crown 2012” zostanie po raz pierwszy użyty na polskich wodach terytorialnych. – Jeden z naszych okrętów łączył się już z pojazdem ratowniczym NSRS, ale działo się to przy okazji natowskich ćwiczeń na Morzu Norweskim – tłumaczy kmdr ppor. Adamczak.

Polska w programie NSRS ma status obserwatora. A to oznacza, że może prosić właścicieli systemu o możliwość jego wykorzystania podczas manewrów. Jak każde państwo może też liczyć na pomoc w razie awarii czy uszkodzenia jednostki. – System jest niezwykle kosztowny. Nie planujemy dołączenia do grona właścicieli, ale cieszymy się z możliwości współpracy – podkreśla kmdr ppor. Adamczak.

Podczas rozpoczynających się jutro ćwiczeń akcję ewakuacji będzie koordynował trzyosobowy zespół złożony z Polaka, Szweda i Brytyjczyka.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: DGA, NATO

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1349276940
Polska MW powinna jak najszybciej kupić ten batyskaf bo o nowych OP nic nie słychać a te co mamy to już niedługo mogą nie wypłynąć na powierzchnię .Niestety nie pozostaje nam nic innego jak tylko żartować nad tonącą MW bo płakać będziemy jak potopią się nasi marynarze / oby nigdy to nie nastąpiło/ a potem jak zawsze winnych brak
E2-06-80-91

Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Z najlepszymi na planszy
Lepsza efektywność
Huta Stalowa Wola na MSPO
Drones on the Offensive
Na motocyklach śladami historii
Wielkie zbrojenia za Odrą
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Świetne występy polskich żołnierzy
Detect & Classify: satelity z AI
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Klucz do bezpieczeństwa
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Baobab z miotaczem
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Wyczekiwane przyspieszenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Tuga – postrach dronów
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
„Był twarzą sił powietrznych”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Startuje „Żelazny obrońca”
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Dwie agresje, dwie okupacje
Drony w ofensywie
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Pancerna pięść
Najmłodszy w rodzinie
„Road Runner” w Libanie
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Orlik na Alfę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Kikimora o wielu twarzach
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Beret „na rekinka” lub koguta
Nietypowa premiera targowa
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Hekatomba na Woli
Radary, które widzą wszystko
Szczelna sieć dla Tarczy
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nocne ataki na Ukrainę
Norwegowie budują na polskim poligonie
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Pilica+ coraz bliżej
Czas nowych inwestycji
Zwycięska batalia o stolicę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Zakupy według potrzeb

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO