moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigła w wyścigu o lukratywny kontrakt

Na targach zbrojeniowych w Kielcach pojawiły się wszystkie firmy biorące udział w przetargu na dostawę 26 wielozadaniowych śmigłowców dla Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych.

Inspektorat Uzbrojenia 29 marca tego roku ogłosił przetarg na zakup 26 wielozadaniowych śmigłowców dla polskiej armii. Gdy postępowanie zostanie sfinalizowane, to będzie jeden z największych zbrojeniowych kontraktów, jaki w ostatnich latach podpisała polska armia.

Dotychczasowe wytyczne zakładają, że do Wojsk Lądowych miałoby trafić szesnaście maszyn w wersji wielozadaniowo-transportowej, do Marynarki Wojennej siedem, z czego cztery w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a trzy poszukiwawczo-ratownicze (SAR). Do Sił Powietrznych trzy w wersji SAR.


Eurocopter EC725

Tomasz Siemoniak, szef MON, pierwszego dnia kieleckich targów zapowiedział, że we wrześniu ma zostać uruchomiony kolejny etap przetargu na zakup śmigłowców. – Zgłosiły się trzy firmy i myślę, że we wrześniu będziemy w stanie podać dalszy harmonogram – dodał minister.

Eksperci szacują, że za 26 maszyn polska armia będzie musiała zapłacić około 3 mld złotych. Nic więc dziwnego, że do walki o lukratywną umowę stanęli najwięksi branżowi producenci. Swoje maszyny prezentowali na kieleckich targach przemysłu obronnego.


Black Hawk – S70i

Amerykański koncern Sikorsky Aircraft zgłosił do przetargu najnowszą wersję śmigłowca Black Hawk – S70i, włosko-brytyjska AgustaWestland swoją najnowszą konstrukcję AW149, a zachodnioeuropejski Eurocopter produkowanego od ponad dekady EC725.


AW149

Z wymienionej trójki najnowszą konstrukcją jest AW149, który jeszcze nie wszedł do seryjnej produkcji. Jego próby kwalifikacyjne zaplanowane są dopiero na wiosnę przyszłego roku. Producenci dwóch pozostałych śmigłowców skrzętnie wykorzystują ten fakt, podkreślając, że ich maszyny są „sprawdzone w boju”. W Afganistanie Black Hawków używa amerykańska armia, a Eurocopterów EC725 wojska francuskie. Włosi zaś zachwalają swój śmigłowiec, podkreślając, że jest najmłodszy konstrukcyjnie, co gwarantuje, iż zastosowano w nim najnowsze rozwiązania technologiczne. Która z wymienionych maszyn trafi do polskiej armii, rozstrzygną nasi wojskowi specjaliści. Wybór z całą pewnością nie będzie łatwy, gdyż każda z konstrukcji ma swoje mocne i słabsze strony.


SW-4 Solo RUAS/OPH

Dodatkową atrakcją na kieleckich targach jest prototyp jednosilnikowego, bezzałogowego SW-4 Solo RUAS/OPH. Pokazał go koncern AgustaWestland, a dokładniej PZL-Świdnik, który wchodzi w skład tej grupy. Polacy nad tą nowatorską konstrukcją pracują razem z inżynierami z firmy Selex Galileo.

Przedstawiciele PZL- Świdnik poinformowali również na MSPO, że pracują nad kolejną wersją śmigłowca Sokół. Wersja dla Marynarki Wojennej oznaczona roboczo jako W-3PL/N ma być wyposażona m.in. w system soniczny obsługujący sonar oraz boje hydroakustyczne, wciągarkę ratowniczą, reflektor, pływaki. Inżynierowie ze Świdnika planują zmodernizować podwozie Sokoła oraz zainstalować system składania i rozkładania łopat wirnika nośnego. Morski Sokół ma być uzbrojony w pociski kierowane, torpedy i karabiny maszynowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~edek0-0
1347293100
trzymam kciuki za euroceopter-a, zajebista maszyna :)
0F-A9-C5-53
~GJ
1346849460
Może to i jest rozwiązanie problemu zakupu 4 ZOP i 22 reszty / sokoły głuszce itp/ a z pewnością dużo tańsze niż marnowanie kasy / szacunki ok 1mld dolarów/ średnio wychodzi ok 38 mil dolarów za szt. a niedawno Brazylia odebrała MI 35 za 12,5 mil dolarów szt.może należało by się popatrzeć na wschód bo zachód nas tylko potrafi wydoić
6C-F6-4F-BC
~KMW
1346844660
A jaki będzie miał silnik ten morski Sokół? Bo jeśli ten sam co Anakonda czy Głuszec to szkoda zachodu dla tego projektu...
3D-1F-AB-B0

Rekompensaty na nowych zasadach
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Święto Wojsk Lądowych
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Krok ku niezależności
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Czołgiści w ogniu
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Orlik na Alfę
Pożegnanie z Columbią
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
17 września 1939. Nigdy więcej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
W poszukiwaniu majora Serafina
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Brytyjczycy żegnają Malbork
Husarz z polskim instruktorem
NATO – jesteśmy z Polską
Black Hawki nad Warszawą
Cios w plecy
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Brytyjczycy na wschodniej straży
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Człowiek w pętli
Kurs dla najlepszych w SERE
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Zwycięska batalia o stolicę
Największy transport Abramsów w tym roku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Debiut polskich Patriotów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO