moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy eksponat w krakowskim muzeum

Krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego pozyskało nowy eksponat. To samolot Zlin Z-42M, który przez wiele lat użytkowany był w Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie i Aeroklubie Mieleckim. To trzecia maszyna tego producenta w zbiorach muzeum. Do tej pory miłośnicy lotnictwa mogli oglądać Zlina Z-26 „Trener” oraz Z-50LA.

Samolot o numerze seryjnym 0119 i znakach rejestracyjnych SP-GHD został wyprodukowany w 1977 roku. Dwumiejscowy dolnopłat, skonstruowany w Czechosłowackich Zakładach Lotniczych Moravan-Otrokovice (obecnie w Czechach), był wykorzystywany przez ośrodek „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, a następnie trafił do Aeroklubu Mieleckiego. Samolot Zlin Z-42M w polskich aeroklubach był wykorzystywany do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym oraz do nauki podstawowej akrobacji lotniczej.

Prototyp Zlina 42 oblatano w październiku 1967 roku. W kolejnych latach skonstruowano kilka wariantów tego samolotu. Wersja Z-42M powstała w 1974 roku. W porównaniu do wersji produkcyjnej Z-42 zmieniono silnik Avia M137A na bardziej wydajny Avia M137AZ. W nowej konstrukcji zamontowano śmigło samoprzestawialne V-503a, które reguluje automatycznie prędkość obrotową silnika w zależności od prędkości lotu. Dzięki modyfikacjom znacznie poprawiono osiągi Zlina Z-42M oraz ekonomikę lotu. W 1978 roku wyprodukowano wersję Z-142 z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny. Natomiast w 1990 roku powstała wersja Z-242, w której wykorzystano amerykański silnik Lycoming AEIO-360.

Samolot Zlin Z-42M to maszyna, która może latać z prędkościami: maksymalną – 315 km/h, minimalną – 89 km/h, podróżną – 215 km/h. Dwa zbiorniki paliwa (po 65 litrów) zapewniały lot o długości do 530 km. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 9,11 m. Maszyna ma 7,07 m długości i 2,69 wysokości. W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy wersji Z-42M, co stanowiło 20 procent całej światowej produkcji.

Przed samolotem Zlin Z-42M do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie trafiły dwa inne samoloty z rodziny Zlinów: Zlin Z-26 „Trener” oraz Z-50LA. Zlin Z-26 „Trener” został zaprojektowany w 1946 roku pod kierunkiem inż. Karela Tomasa. Maszyna ze skrzydłami drewnianej konstrukcji – następne wersje samolotów z tej rodziny wyposażono w skrzydła metalowe – była używana w Czechosłowacji, Rumunii i Polsce. Nad Wisłą samoloty Z-26 były wykorzystywane w aeroklubach do szkolenia i treningu pilotów oraz jako samoloty sportowe. Przez wiele lat rozgrywano na nich mistrzostwa Polski w akrobacji samolotowej. W muzeum eksponowana jest maszyna, którą w lipcu 1974 roku przekazał placówce Aeroklub Krakowski.

Natomiast Zlin Z-50LA to samolot akrobacyjny skonstruowany pod kierunkiem Jana Mikuli. W zakładach Moravan-Otrokovice był produkowany od 1975 roku. Maszyna trafiła do krakowskiego muzeum w 2011 roku. Ostatnio była wykorzystywana przez Grupę Akrobacyjną „Żelazny”.

Samolot Z-42M w kolekcji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie nie jest jedynym w zbiorach muzealnych w Polsce. Maszyna tego typu jest także w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Eksponat o numerze bocznym SP-ALN został pozyskany z Aeroklubu Orląt w Dęblinie.

Jacek Szustakowski

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego

dodaj komentarz

komentarze


Po medale w sprincie drużynowym
 
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Przetrwać w lodowatej wodzie
Zbrodnia w świecie rzeczy
Dziki zachód na wschodzie II RP
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Zawiszacy na ratunek
Morze ruin, na których wyrosło życie
Na gąsienicach zaminować teren
Druga zmiana zameldowała się na granicy
Polacy i Kanadyjczycy szkolą ukraińskich żołnierzy
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Saperzy z Chełmna dotrzymali słowa
Na zawsze w naszej pamięci
Przeprowadzka CSWOT-u
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
What Can Europe Do?
Będą nowe centra szkoleń specjalistycznych dla terytorialsów!
To nie mogło się udać, ale…
Kawalerzysta z Battle of Britain
Nie walczymy z powietrzem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Monument bezimiennego bohatera
Generacje obok siebie
Krwawi, oddycha, warczy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z misją wracają do Rumunii
All Eyes on the Baltic
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Siedząc na krawędzi
Na straży północno-wschodniej flanki
Trenuj jak żołnierz
Wojskowy kurs dla pozorantów
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Niezwyciężeni na start!
Opanować miasto wspólnymi siłami
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Cztery medale biegaczki „armii mistrzów”
Nowy eksponat w krakowskim muzeum
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Artyleria rośnie w siłę
„Husarz" w rękach Polaka
Latamy, kochamy to i jeszcze nam za to płacą!
Granica bezpieczniejsza
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Niemożliwe nie istnieje
Rozgryźć Czarną Panterę
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Broń, która niszczy radary wroga
Kluczowy partner
Wojsko gra z WOŚP-em
Świeże siły w Jasionce
„Popcorny” niemile widziane
Wojsko potrzebuje lotnisk
Problem na dnie Bałtyku
Bezpieczeństwo na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO