moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy eksponat w krakowskim muzeum

Krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego pozyskało nowy eksponat. To samolot Zlin Z-42M, który przez wiele lat użytkowany był w Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie i Aeroklubie Mieleckim. To trzecia maszyna tego producenta w zbiorach muzeum. Do tej pory miłośnicy lotnictwa mogli oglądać Zlina Z-26 „Trener” oraz Z-50LA.

Samolot o numerze seryjnym 0119 i znakach rejestracyjnych SP-GHD został wyprodukowany w 1977 roku. Dwumiejscowy dolnopłat, skonstruowany w Czechosłowackich Zakładach Lotniczych Moravan-Otrokovice (obecnie w Czechach), był wykorzystywany przez ośrodek „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, a następnie trafił do Aeroklubu Mieleckiego. Samolot Zlin Z-42M w polskich aeroklubach był wykorzystywany do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym oraz do nauki podstawowej akrobacji lotniczej.

Prototyp Zlina 42 oblatano w październiku 1967 roku. W kolejnych latach skonstruowano kilka wariantów tego samolotu. Wersja Z-42M powstała w 1974 roku. W porównaniu do wersji produkcyjnej Z-42 zmieniono silnik Avia M137A na bardziej wydajny Avia M137AZ. W nowej konstrukcji zamontowano śmigło samoprzestawialne V-503a, które reguluje automatycznie prędkość obrotową silnika w zależności od prędkości lotu. Dzięki modyfikacjom znacznie poprawiono osiągi Zlina Z-42M oraz ekonomikę lotu. W 1978 roku wyprodukowano wersję Z-142 z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny. Natomiast w 1990 roku powstała wersja Z-242, w której wykorzystano amerykański silnik Lycoming AEIO-360.

REKLAMA

Samolot Zlin Z-42M to maszyna, która może latać z prędkościami: maksymalną – 315 km/h, minimalną – 89 km/h, podróżną – 215 km/h. Dwa zbiorniki paliwa (po 65 litrów) zapewniały lot o długości do 530 km. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 9,11 m. Maszyna ma 7,07 m długości i 2,69 wysokości. W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy wersji Z-42M, co stanowiło 20 procent całej światowej produkcji.

Przed samolotem Zlin Z-42M do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie trafiły dwa inne samoloty z rodziny Zlinów: Zlin Z-26 „Trener” oraz Z-50LA. Zlin Z-26 „Trener” został zaprojektowany w 1946 roku pod kierunkiem inż. Karela Tomasa. Maszyna ze skrzydłami drewnianej konstrukcji – następne wersje samolotów z tej rodziny wyposażono w skrzydła metalowe – była używana w Czechosłowacji, Rumunii i Polsce. Nad Wisłą samoloty Z-26 były wykorzystywane w aeroklubach do szkolenia i treningu pilotów oraz jako samoloty sportowe. Przez wiele lat rozgrywano na nich mistrzostwa Polski w akrobacji samolotowej. W muzeum eksponowana jest maszyna, którą w lipcu 1974 roku przekazał placówce Aeroklub Krakowski.

Natomiast Zlin Z-50LA to samolot akrobacyjny skonstruowany pod kierunkiem Jana Mikuli. W zakładach Moravan-Otrokovice był produkowany od 1975 roku. Maszyna trafiła do krakowskiego muzeum w 2011 roku. Ostatnio była wykorzystywana przez Grupę Akrobacyjną „Żelazny”.

Samolot Z-42M w kolekcji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie nie jest jedynym w zbiorach muzealnych w Polsce. Maszyna tego typu jest także w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Eksponat o numerze bocznym SP-ALN został pozyskany z Aeroklubu Orląt w Dęblinie.

Jacek Szustakowski

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego

dodaj komentarz

komentarze


Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
 
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Polskie F-16 w służbie NATO
Pracowity dyżur Typhoonów
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Wyrok za tragiczny wypadek
Na scenie młodzi artyści Wojska Polskiego
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Pod żaglami – niepokonani z AMW
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Bliżej wojska
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Strażnik nieba
Razem w walce ze skażeniami
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Tych oczu nie zapomni nikt
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Priorytety dla Tarczy Wschód
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
GROM pod ostrzałem
Blekinge znaczy duch
Double Eagle – podwodny tropiciel
Więcej na mieszkanie za granicą
Uważaj, gdzie robisz selfie!
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Pamięć ofiar
Pokój nie obroni się sam
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
„Pułaski” na Atlantyku
Więcej polskiego trotylu dla USA
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rodzina na wagę złota
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Kolejowy sabotaż udaremniony
Power is Here
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Wielkanocne spotkanie z szefem MON-u
K9 zagrzmiały w Nowej Dębie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sport kształtuje mentalność
Jastrzębie nad Grecją
Spokojnych świąt na granicy!
Test wytrzymałości
Viva Polaki! Viva liberatori!
Podniebne wsparcie sojuszników
Wielkie czyszczenie poligonów
Kadisz za bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO