moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy eksponat w krakowskim muzeum

Krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego pozyskało nowy eksponat. To samolot Zlin Z-42M, który przez wiele lat użytkowany był w Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie i Aeroklubie Mieleckim. To trzecia maszyna tego producenta w zbiorach muzeum. Do tej pory miłośnicy lotnictwa mogli oglądać Zlina Z-26 „Trener” oraz Z-50LA.

Samolot o numerze seryjnym 0119 i znakach rejestracyjnych SP-GHD został wyprodukowany w 1977 roku. Dwumiejscowy dolnopłat, skonstruowany w Czechosłowackich Zakładach Lotniczych Moravan-Otrokovice (obecnie w Czechach), był wykorzystywany przez ośrodek „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, a następnie trafił do Aeroklubu Mieleckiego. Samolot Zlin Z-42M w polskich aeroklubach był wykorzystywany do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym oraz do nauki podstawowej akrobacji lotniczej.

Prototyp Zlina 42 oblatano w październiku 1967 roku. W kolejnych latach skonstruowano kilka wariantów tego samolotu. Wersja Z-42M powstała w 1974 roku. W porównaniu do wersji produkcyjnej Z-42 zmieniono silnik Avia M137A na bardziej wydajny Avia M137AZ. W nowej konstrukcji zamontowano śmigło samoprzestawialne V-503a, które reguluje automatycznie prędkość obrotową silnika w zależności od prędkości lotu. Dzięki modyfikacjom znacznie poprawiono osiągi Zlina Z-42M oraz ekonomikę lotu. W 1978 roku wyprodukowano wersję Z-142 z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny. Natomiast w 1990 roku powstała wersja Z-242, w której wykorzystano amerykański silnik Lycoming AEIO-360.

REKLAMA

Samolot Zlin Z-42M to maszyna, która może latać z prędkościami: maksymalną – 315 km/h, minimalną – 89 km/h, podróżną – 215 km/h. Dwa zbiorniki paliwa (po 65 litrów) zapewniały lot o długości do 530 km. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 9,11 m. Maszyna ma 7,07 m długości i 2,69 wysokości. W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy wersji Z-42M, co stanowiło 20 procent całej światowej produkcji.

Przed samolotem Zlin Z-42M do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie trafiły dwa inne samoloty z rodziny Zlinów: Zlin Z-26 „Trener” oraz Z-50LA. Zlin Z-26 „Trener” został zaprojektowany w 1946 roku pod kierunkiem inż. Karela Tomasa. Maszyna ze skrzydłami drewnianej konstrukcji – następne wersje samolotów z tej rodziny wyposażono w skrzydła metalowe – była używana w Czechosłowacji, Rumunii i Polsce. Nad Wisłą samoloty Z-26 były wykorzystywane w aeroklubach do szkolenia i treningu pilotów oraz jako samoloty sportowe. Przez wiele lat rozgrywano na nich mistrzostwa Polski w akrobacji samolotowej. W muzeum eksponowana jest maszyna, którą w lipcu 1974 roku przekazał placówce Aeroklub Krakowski.

Natomiast Zlin Z-50LA to samolot akrobacyjny skonstruowany pod kierunkiem Jana Mikuli. W zakładach Moravan-Otrokovice był produkowany od 1975 roku. Maszyna trafiła do krakowskiego muzeum w 2011 roku. Ostatnio była wykorzystywana przez Grupę Akrobacyjną „Żelazny”.

Samolot Z-42M w kolekcji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie nie jest jedynym w zbiorach muzealnych w Polsce. Maszyna tego typu jest także w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Eksponat o numerze bocznym SP-ALN został pozyskany z Aeroklubu Orląt w Dęblinie.

Jacek Szustakowski

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego

dodaj komentarz

komentarze


Śmierć gorsza niż wszystkie
 
Apache’e z szachownicą
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Wykuwanie interoperacyjności
Umarł król, niech żyje król!
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Lekcje na poligonie
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Podejrzane manewry na Bałtyku
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Odbudowa obrony cywilnej kraju
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Film o Feniksie i terytorialsach
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Ewakuacja Polaków z Izraela
Dzień, który zmienił bieg wojny
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
„Baltops” także na lądzie
Droga do zespołu bojowego GROM
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Gen. Sosabowski upamiętniony
DNA GROM-u
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Podróż w ciemność
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Nasi czołgiści najlepsi
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Misja PKW „Olimp” doceniona
Letni wypoczynek z MON-em
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Nowy rozdział w historii Mesko
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO