moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Edukacja z wojskiem” po raz drugi

Dziś w szkołach podstawowych i średnich w całej Polsce rozpoczęły się zajęcia pod hasłem „Edukacja z wojskiem”, które potrwają do 13 grudnia. To już druga edycja programu realizowanego wspólnie przez resorty obrony narodowej i edukacji narodowej. Lekcje m.in. z zakresu bezpieczeństwa i ratownictwa prowadzą żołnierze, uczniowie spotkają się także z weteranami.

„Edukacja z wojskiem” to program edukacyjno-obronny, którego głównym celem jest podniesienie świadomości dzieci i młodzieży w obszarze bezpieczeństwa i obronności, a także kształtowanie podstawowych nawyków i umiejętności związanych z obroną i ochroną ludności oraz zachowaniem się w sytuacjach kryzysowych.

Dziś ruszyła druga edycja projektu, przygotowanego i realizowanego wspólnie przez Ministerstwo Obrony Narodowej i Ministerstwo Edukacji Narodowej. Podobnie jak w pierwszej odsłonie, biorą w niej udział uczniowie klas 1–7 szkół podstawowych oraz klas 2–4 placówek ponadpodstawowych (klasy ósme oraz pierwsze szkół średnich mają programowe zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa).

– Na terenie naszego województwa lekcje takie odbędą się w 65 szkołach podstawowych i średnich. W inicjatywę tę jest zaangażowanych 37 instruktorów z siedmiu jednostek wojsk operacyjnych i terytorialnych. Są wśród nich tacy, którzy prowadzili już zajęcia z młodzieżą podczas pierwszej edycji, ale są również nowi instruktorzy, którzy przeszli odpowiednie przeszkolenie i są gotowi podzielić się swoją wiedzą – mówi ppor. Julia Rozworowska-Wolańska z 8 Kujawsko-Pomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej, koordynatorka wojewódzka projektu.

Dokładnie tak jak w pierwszej edycji, program zajęć obejmuje dwie godziny teorii i jedną praktyki. A wszystko to pod czujnym okiem przeszkolonych pod kątem metodycznym żołnierzy. W ramach bloku teoretycznego uczniowie poznają zagadnienia bezpieczeństwa, alarmowania, ochrony i ratownictwa, a także podejścia do dezinformacji. Podczas praktyki z kolei nacisk będzie kładziony na kwestie ewakuacji i wzywania pomocy, uczniowie przećwiczą też elementy resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

– Zajęcia nie skupiają się wyłącznie na tematach ogólnowojskowych, przekazujemy wiedzę w dużo szerszym aspekcie. Uczymy na przykład, że bezpieczeństwo to również noszenie kasku podczas jazdy na rowerze czy zamykanie drzwi na klucz. Mówimy też o alarmowaniu, bo ostatnia powódź niestety dobitnie pokazała, że ludzie nie znają alarmów, nie wiedzą, co one oznaczają i nie potrafią na nie właściwie reagować. Dobrze więc takie rzeczy przekazywać już za młodu – dodaje ppor. Rozworowska-Wolańska.

Podobnie jak wiedzę o udzielaniu pierwszej pomocy. Elementem praktycznym zajęć z uczniami będzie, na przykład, wezwanie pomocy z numeru alarmowego 112. – Wielu z nas wydaje się, że to całkiem proste, a pod wpływem emocji nie zawsze takie jest. Bywają osoby, które wyciągają telefon z kieszeni, ale zamiast odpowiednio zareagować i zadzwonić po pomoc, wolą nagrywać dane wydarzenie. Uświadamiamy więc młodzież, że szybkie wezwanie pomocy, przedstawienie krótkiej i rzeczowej informacji, jest w takiej sytuacji najważniejsze – mówi ppor. Rozworowska-Wolańska.
Płk Tomasz Gergelewicz z Centrum Operacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, dydaktyk i autor planu zajęć w ramach projektu, podkreśla, że ogromną zaletą szkolenia jest to, że każdy z żołnierzy prowadzących lekcje ma dużą swobodę w realizacji programu. Wojsko nie narzuciło listy sprzętu wykorzystywanego podczas spotkań ani też sposobu prowadzenia szkoleń. – W pierwszej edycji bywało, że w celu uatrakcyjnienia zajęć instruktorzy zabierali na lekcje fantomy, własne apteczki, maski przeciwgazowe. Pokazywali dzieciom, jak działają zapałki sztormowe czy paliwo w kostce. Na każdej lekcji liczyła się więc wizja, pomysłowość i kreatywność żołnierza prowadzącego zajęcia – podkreśla oficer.

Nowością w drugiej edycji będą spotkania z weteranami w szkołach średnich, których dyrektorzy wyrazili taką chęć. Przeszkoleni przez Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa żołnierze będą opowiadać o służbie na misjach i odpowiadać na pytania młodzieży związane m.in. ze współpracą międzynarodową, reprezentowaniem państwa za granicą i udziałem w zagranicznych operacjach wojskowych.

Druga odsłona projektu zakończy się 13 grudnia.

Pierwsza edycja programu „Edukacja z wojskiem” rozpoczęła się w maju tego roku. Wzięło w niej udział ponad 3 tys. placówek i ponad pół tysiąca wojskowych instruktorów.

Paulina Glińska

autor zdjęć: MON,

dodaj komentarz

komentarze


Weterani pamiętają
Okiełznać Borsuka
Koniec pewnej epoki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Poligon dla medyków w mundurach
Priorytetowe zaangażowanie
Drugi wojskowy most
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Europa ma być zdolna do obrony
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Kircholm 1605
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
W poszukiwaniu majora Serafina
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Wyzwaniem – czas
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Czarna taktyka terytorialsów
Medicine for Hard Times
Terytorialsi w akcji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec dzieciństwa
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Mity i manipulacje
Carl-Gustaf przemówił
W wojsku orientują się najlepiej
Maratońskie święto w Warszawie
Kopuła nad bewupem
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Polski „Wiking” dla Danii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Historia jest po to, by z niej czerpać
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Abolicja dla ochotników
Speczespół wybierze „Orkę”
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Jednym głosem w sprawie obronności
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Pływali jak morscy komandosi
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polskie Bayraktary nad Turcją
„Road Runner” w Libanie
Dziki na Legwanach
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Czarna taktyka terytorialsów
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO