moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cel: oddać most do użytku w październiku

W pierwszych dniach powodzi cała Polska z zapartym tchem śledziła walkę o utrzymanie mostów w Głuchołazach. Niestety, napór rzeki okazał się za silny. Runęły obie istniejące w mieście konstrukcje i Biała Głuchołaska rozcięła je na dwie odseparowane połowy. Od kilku dni żołnierze pracują nad ponownym połączeniem brzegów.

Pierwsi żołnierze z 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia dotarli do Głuchołazów we wtorek. Na miejscu zastali dramatyczną sytuację. Zniszczone przez powódź miasto, ulice pełne gruzu, śmieci i błota, pozostałości dwóch istniejących jeszcze kilka dni wcześniej mostów leżące bezładnie w wodzie. Zadanie było jasne – ponownie spiąć brzegi Białej Głuchołaskiej przeprawą. Przeprowadzone przez grupę rekonesansową rozpoznanie pozwoliło określić siły i środki, które będą niezbędne do jego wykonania.

W środę do Głuchołazów przybyła z Inowrocławia główna grupa ok. 70 żołnierzy, pod dowództwem ppłk. Arkadiusza Syrockiego, zastępcy dowódcy 2 pinż. Pierwszym zadaniem było oczyszczenie ulic prowadzących nad rzekę i przywrócenie ich przejezdności. W przeciwnym wypadku trudno byłoby się dostać z ciężkim sprzętem na plac odbudowy. Zajęły się tym dwa zespoły drogowe.

FIlm: Bogusław Politowski, Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Po podciągnięciu ciężkiego sprzętu budowlanego, żołnierze rozpoczęli oczyszczanie koryta rzeki. Największym wyzwaniem jest demontaż i usunięcie z wody pozostałości po zniszczonych mostach. To bardzo niebezpieczny etap, bo wymaga wejścia na elementy starej konstrukcji, które zalegają w rzece. Żołnierze wykonują te prace w specjalnej uprzęży i są asekurowani z brzegu. Dopiero po uprzątnięciu wszystkich zalegających śmieci będzie można rozpocząć właściwe prace przy stawianiu nowego mostu, czyli budowę na obu brzegach tzw. przyczółków. Ten etap prac wykona firma cywilna.



Tak naprawę żołnierze zbudują od razu dwa mosty. Na brzegu złożone zostaną dwie konstrukcje typu DMS-65, które następnie przy pomocy dźwigu zostaną posadowione na przyczółkach. Każda z budowanych przepraw ma szerokość 4,2 m i nośność do 40 ton i będzie obsługiwać ruch w jednym kierunku. Trafiły one do Głuchołazów z magazynów Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w październiku mieszkańcy będą mogli przejechać na drugi brzeg nowym mostem.

W czasie gdy grupa mostowa pracuje nad Białą Głuchołaską, nie próżnuje także zespół rekonesansowy, który przeprowadził wspomnianą wcześniej analizę placu odbudowy. – Żołnierze ci prowadzą teraz rozpoznanie okolicznych dróg i mostów. Szukamy innych obiektów, które uległy zniszczeniu i będą musiały być odbudowane – mówi ppłk Syrocki.

Bogusław Politowski , Maciej Chilczuk

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Viva Polaki! Viva liberatori!
 
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod żaglami – niepokonani z AMW
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Poznać rakietowego Homara
Rex Bolizlavus
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Medycyna na morzu
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Trzy dekady DGW
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Kolejowy sabotaż udaremniony
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Podniebne wsparcie sojuszników
Pracowity dyżur Typhoonów
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Razem w walce ze skażeniami
Pierwsza misja Gripenów
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej polskiego trotylu dla USA
Debiut polskiego AW149
Więcej na mieszkanie za granicą
W Ełku wykuwają charaktery
„Pułaski” na Atlantyku
Podniebny Pegaz
Powstaje armia dronów
Wyrok za tragiczny wypadek
Zatopiony problem
Wielka lekcja
Pilecki ucieka z Auschwitz
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Sport kształtuje mentalność
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Składy wysokiego ryzyka
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Rodzina na wagę złota
Double Eagle – podwodny tropiciel
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Baltic Sea Under Control
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Polskie F-16 w służbie NATO
Zwycięstwo mordercy
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Strażnik nieba
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Święto ludzi z pasją
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO