moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dronowy lotniskowiec

W opinii niektórych mediów tempo produkcji okrętów w Chinach wydaje się zwalniać w ostatnim roku. Jednak chińskie spowolnienie wciąż jest podobne do tempa sprintera, tyle tylko, że obecnie to raczej tempo zawodnika biegnącego na dystansie 400, a nie 100 m. Z pewnością na uwagę zasługuje budowana przez Chińczyków jednostka, która najprawdopodobniej będzie pierwszym na świecie lotniskowcem jedynie dla dronów.

W ostatnich tygodniach pojawiły się trzy interesujące wiadomości o chińskiej marynarce wojennej. Pierwsza z nich dotyczyła nowego lotniskowca „Fujian”, który został właśnie poddany próbom morskim. Jest to jednostka całkowicie nowego typu, w konstruowaniu której nie opierano się już na radzieckim projekcie. Została wyposażona w katapulty zamiast dotychczasowych tzw. skoczni narciarskich, tak jak w przypadku „Liaoninga” i „Shandonga”. Nieco później pojawiła się informacja o nowym typie korwety zaprojektowanej jako okręt klasy stealth. Co ciekawe, w ciągu dekady 2012-2021 Chiny zbudowały 72 korwety typu 056, jednak 22 jednostki z pierwszej serii produkcyjnej skreślono już ze stanu floty i przekazano straży wybrzeża. Być może Państwo Środka potrzebuje nowocześniejszej konstrukcji do prowadzenia działań w strefie litoralnej. Trzecia wiadomość nie przebiła się zbytnio do opinii publicznej, choć na pewno na to zasługuje. Chiny wydają się bowiem kończyć budowę czwartego lotniskowca. Jest to nowatorskie rozwiązanie przeznaczone wyłącznie dla samolotów bezzałogowych (!).

Nowo budowany okręt jest katamaranem o długości kadłuba około 100 m i szerokości pokładu startowego nieprzekraczającego 40 m. Według doniesień serwisu Naval News (niemal wszystkie pojawiające się w mediach informacje na temat tego okrętu bazują na tym źródle) z jego pokładu będą mogły operować samoloty bezzałogowe (UAV) o rozpiętości skrzydeł około 20 m, czyli zbliżone rozmiarem do amerykańskiego Predatora. Choć na obecnym etapie nie da się wykluczyć, że budowana jednostka będzie mieć ostatecznie inne przeznaczenie (np. okręt-cel czy też platforma doświadczalna do testowania dronów na morzu), najprawdopodobniej będzie to jednak pierwszy na świecie lotniskowiec tylko dla bezzałogowców. Warto przypomnieć, że nad podobnym rozwiązaniem pracują Irańczycy (głównie ze względów prestiżowych) oraz Turcy (po wykluczeniu z programu F-35), nie jest to zatem przejaw wyłącznie ekstrawagancji.


Okręt „Zhu Hai Yun"

Systemy bezzałogowe w szybkim tempie zyskują na znaczeniu. Na bieżąco udowadnia to konflikt ukraiński. Wyposażenie marynarki wojennej w lotniskowce dla UAV może okazać się trafnym pomysłem, szczególnie w odniesieniu do Chin. Wspomniany na wstępie program budowy korwet wydaje się świadczyć o dwóch trendach rozwojowych Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Z jednej strony są budowane jednostki oceaniczne, które będą operować w ramach grup bojowych składających się z lotniskowców lub śmigłowcowców, krążowników, niszczycieli i fregat, uzupełnianych zapewne przez okręty podwodne. Z drugiej jednak strony Pekin dostrzega potrzebę posiadania mniejszych (tańszych) okrętów, które sprawdzą się w strefie litoralnej. Chodzi tu o korwety, małe okręty rakietowe. Lotniskowiec, z którego pokładu będą operować platformy bezzałogowe, może być cennym uzupełnieniem szczególnie tej drugiej kategorii jednostek. Jego obecność na wodach przybrzeżnych wzmocni zdolności rozpoznania, w pewnym stopniu również zdolności uderzeniowe, szczególnie w odniesieniu do mniejszych jednostek marynarek wojennych państw regionu (w świetle ostatnich incydentów należy w tym miejscu przywołać przede wszystkim Filipiny).

Patrząc na chińskie programy okrętowe w ujęciu historycznym, można się spodziewać, że nowy okręt po wprowadzeniu do służby przez jakiś czas będzie poddawany testom i ocenie. Jeśli koncepcja użycia jednostek tej klasy okaże się słuszna, stosunkowo szybko do linii trafią kolejne lotniskowce dla dronów, choć zapewne zmodernizowanego już typu. Bez wątpienia jednak warto przyglądać się dalszym losom nowatorskiej konstrukcji.

Rafał Ciastoń , ekspert ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Southern Marine Science and Engineering Guangdong Laboratory

dodaj komentarz

komentarze


Z najlepszymi na planszy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Debiut polskich Patriotów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Hekatomba na Woli
Rekompensaty na nowych zasadach
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Husarz z polskim instruktorem
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Krok ku niezależności
Defendery skompletowane
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Wielkie zbrojenia za Odrą
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Black Hawki nad Warszawą
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
17 września 1939. Nigdy więcej
Kurs dla najlepszych w SERE
Zwycięska batalia o stolicę
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Czołgiści w ogniu
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
W poszukiwaniu majora Serafina
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
NATO – jesteśmy z Polską
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Cios w plecy
Święto Wojsk Lądowych
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Pożegnanie z Columbią
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Orlik na Alfę
Największy transport Abramsów w tym roku
„Road Runner” w Libanie
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO