moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Integracja Homarów

Konsorcjum PGZ-WWR dostarczy Siłom Zbrojnym RP kolejną transzę ciężarówek Jelcz i zamontuje na nich wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe Homar-K, czyli koreańskie systemy ogniowe K239 Chunmoo. Umowa, którą Agencja Uzbrojenia zawarła z konsorcjum, zakłada, że 198 podwozi zostanie przekazanych przez producenta w latach 2024–2027. Wartość kontraktu to 1,5 mld zł.

O podpisaniu umowy pomiędzy reprezentującą Skarb Państwa Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ-WWR, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., poinformował dziś wiceminister obrony Paweł Bejda. „Istotny kontrakt dla polskiego przemysłu obronnego. Kupujemy następną, liczącą 198 pojazdów, partię polskich samochodów Jelcz dla wyrzutni Homar-K. Wkrótce spodziewamy się dostaw kolejnych wyrzutni tego typu dla Wojska Polskiego” – napisał sekretarz stanu w mediach społęcznościowych.

To już drugi kontrakt wykonawczy związany z umową ramową podpisaną w listopadzie 2022 roku z konsorcjum PGZ-WWR. Zakłada ona wyposażenie wojska w amerykańskie systemy ogniowe M142 HIMARS, które otrzymały kryptonim Homar-A, oraz koreańskie wyrzutnie K239 Chunmoo, kryptonim Homar-K. Na mocy porozumienia polskie firmy zbrojeniowe dostarczą nie tylko podwozia do wyrzutni Homar-A i Homar-K i będą odpowiadać za ich integrację, lecz również wyprodukują przeznaczone do nich wozy rozpoznawcze, wozy dowodzenia, wozy amunicyjne, wozy ewakuacji technicznej oraz systemy łączności i radary.

W ramach pierwszej, podpisanej w grudniu 2022 roku umowy wykonawczej konsorcjum PGZ-WWR zobowiązało się dostarczyć na potrzeby wyrzutni Homar-A i Homar-K prawie 60 specjalistycznych podwozi Jelcza – model P882.57. Dostawy tych pojazdów już trwają. – Tempo i sposób realizacji dostaw w ramach pierwszej umowy wykonawczej zawartej pomiędzy konsorcjum PGZ-WWR a Agencją Uzbrojenia pokazały, że potrafimy wspólnie realizować to zadanie. Duża w tym zasługa zwłaszcza spółki Jelcz i całej jej załogi, która zwiększyła tempo produkcji podwozi na potrzeby zarówno tego, jak i pozostałych programów modernizacyjnych – komentuje Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.

Na mocy drugiej, podpisanej właśnie umowy konsorcjum PGZ-WWR przekaże polskiej armii dwa różne typy podwozi Jelcza – 90 sztuk obecnie produkowanego modelu 882.57 i 108 egzemplarzy najnowszej, trzeciej generacji Jelcza, oznaczonej jako 883.57. Jej premiera miała miejsce na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Dostawy są rozłożone na lata 2024–2027.

Konsorcjum PGZ-WWR tworzą: PGZ S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz Sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. oraz PIT-Radwar S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpr. Jarosław Kusz/ 18DZ, DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Sportowcy na poligonie
Koniec dzieciństwa
Kolejny kontrakt Dezametu
Sukces Polaka w biegu z marines
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomnik nieznanych bohaterów
Abolicja dla ochotników
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szansa na nowe życie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Zasiać strach w szeregach wroga
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Marynarze mają nowe motorówki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Standardy NATO w Siedlcach
Polski „Wiking” dla Danii
Husarze bliżej Polski
Mity i manipulacje
Niespokojny poranek pilotów
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Odznaczenia za wzorową służbę
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Marynarze podjęli wyzwanie
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Męska sprawa: profilaktyka
Starcie pancerniaków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kircholm 1605

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO