moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Apache’e (będą) bez tajemnic

Ci piloci przejdą do legendy polskich sił powietrznych. Pierwsi lotnicy z Polski rozpoczynają w Stanach Zjednoczonych kurs, po którego ukończeniu otrzymają uprawnienia do pilotowania śmigłowców Apache. Amerykańscy instruktorzy sprawdzą, czy uczestnicy szkolenia mają m.in. umiejętności analityczne i szybkiego podejmowania decyzji oraz zdolności przywódcze.

Piloci z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych są już w bazie Lackland w San Antonio w Texasie i rozpoczęli dwumiesięczny kurs języka angielskiego SET (Specialized English Training). To pierwszy etap kursu AQC (Aviator Qualification Course) na pilota śmigłowca Apache. Po jego zakończeniu Polacy spędzą jeszcze około pięciu miesięcy w Fort Novosel w Alabamie, gdzie będą uczyć się pilotażu maszyny. Jednak większość czasu poświęcą na poznanie systemów, które umożliwiają wykorzystanie informacji spływających do śmigłowca m.in. z radarów maszyny.

Piloci, którzy wylecieli do Stanów Zjednoczonych, do tej pory pilotowali m.in. śmigłowce szturmowe Mi-24. Jednym z uczestników szkolenia w USA jest Kamil, pilot z 56 Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. Przyznaje, że część kursu poświęcona systemom Apache będzie zdecydowanie trudniejsza niż sama nauka latania na tej maszynie. – To niełatwy kurs. Zwykle odpada z niego około 30% pilotów. Amerykanie będą na pewno sprawdzać nasze zdrowie, umiejętności analityczne i podejmowania szybkich decyzji oraz zdolności przywódcze. Wierzę jednak, że damy radę – mówił portalowi polska-zbrojna.pl.

REKLAMA

Po powrocie z USA piloci będą dalej podnosić kwalifikacje w kraju. Muszą m.in. przejść szkolenie na wersję Delta śmigłowca, którą w ramach programu „Gap Filler” będziemy mieć w Polsce w pierwszej kolejności. Eksperci z USA poprowadzą w Polsce także kursy, w których weźmie udział cały personel bazy. Chodzi o to, aby wszyscy mieli wiedzę na temat tego, jak dbać o śmigłowce.

Kilka dni temu rząd Stanów Zjednoczonych zgodził się, by Polska kupiła 96 amerykańskich śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache wraz ze specjalistycznym wyposażeniem, z pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz kilkoma typami rakiet przeciwpancernych. Departament Stanu USA zastrzegł też, że cena za śmigłowce nie może być wyższa niż 12 mld dolarów. Teraz zgodę na eksport musi wyrazić Kongres. Zanim jednak dojdzie do realizacji kontraktu na niemal sto śmigłowców w wersji ECO, armia Stanów Zjednoczonych użyczy Polsce osiem śmigłowców w wersji Delta.

Ewa Korsak

autor zdjęć: sierż. Aleksander Perz

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1693028280
Rozumiem że śmigłowce te są produkowane w różnych wersjach wyposażenia. Zrozumiałem też że Polska zakupiła słabiej (nawet nie średnią) wyposażoną wersję coś w rodzaju wyposażenia dla FA50 v. 10, czy to jest prawda i dlaczego?
56-CC-14-3B

Odznaczenia państwowe za medale paryskich igrzysk
 
Na Białej Głuchołaskiej stanął most
Tydzień Kormorana
NATO silniejsze niż kiedykolwiek
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Szturm na radar
Czworonożny żandarm w Paryżu
„Kieszonkowy” okręt podwodny
Olimp w Paryżu
Projekt wsparcia dla pracodawców żołnierzy
Operacja „Feniks” – służby działają, wspierają, ale też niosą nadzieję
Płk dr Sowa: Szkolenie rezerw osobowych jest częścią planu budowy systemu służby powszechnej
Kaszubski Tygrys
Podwyżki dla niezawodowych
Pod Kockiem walczyli do końca
Ukoić ból po stracie
MON podsumowało 10 miesięcy rządów koalicji
Trójstronne porozumienie
Pamiętamy o bohaterach Batalionów Chłopskich
Olympus in Paris
O bezpieczeństwie na Warsaw Security Forum
Drony nad poligonem
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zagraniczne wsparcie „Feniksa”
25 km na 25 lat Polski w Sojuszu
Cezary Tomczyk o podkomisji smoleńskiej
Radar na bezzałogowce
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Żeby drużyna była zgrana
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Album o żołnierzach-olimpijczykach
Polska i Turcja – od wojen do szacunku i sympatii
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Szef MON-u nagrodzony przez Forum Ekonomiczne
Na zapleczu Feniksa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cyniczna gra Bacha
Przełom w sprawie rzezi wołyńskiej?
Szef amerykańskiej dyplomacji w Warszawie
Polskie rakiety do Homara-K
WOT z Pomorza ze wsparciem dla Dolnego Śląska
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Ukraińska wizja MRAP-a
Tłumy biegły po nóż komandosa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Czy Orka przypłynie z Korei?
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ostre słowa, mocne ciosy
Hubalczycy nie złożyli broni
Realizm dowodzenia
Underwater Academy
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Wyższe świadczenie mieszkaniowe dla żołnierzy
Widzenie przyszłości
Wojsko połączy Głuchołazy
Nie rewolucja, lecz ewolucja
Ocean dronów
Ogniem i dynamitem
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
WAT po raz 74 zainaugurował rok akademicki
Więcej wojska wesprze powodzian

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO