W Zakładach Mechanicznych „Bumar-Łabędy” SA powstanie centrum serwisowo-naprawcze czołgów T-64. Polscy specjaliści wraz z inżynierami z ukraińskiego koncernu Ukroboronprom będą w nim przywracać sprawność maszynom należącym do sił zbrojnych naszego wschodniego sąsiada. Centrum zajmie się też serwisem i naprawami przekazanych Ukrainie czołgów T-72 i PT-91.
Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” SA wspólnie z ukraińskim koncernem zbrojeniowym Ukroboronprom (tamtejszy odpowiednik PGZ) utworzą centrum serwisowo-naprawcze. Polscy i ukraińscy specjaliści będą się tam zajmować przywracaniem sprawności używanym przez ukraińskie wojsko posowieckim, produkowanym w Charkowie czołgom T-64.
– Ponad 70-letnie doświadczenie zakładu w zarówno produkcji, jak i prowadzeniu przeglądów, remontów, doposażaniu oraz modernizacji sprzętu pancernego będzie stanowiło kluczową pomoc w utrzymaniu zdolności obronnych wojsk Ukrainy. Dzięki regularnym działaniom remontowo-serwisowym użytkowane wozy będą odzyskiwały w pełni wymaganą gotowość bojową – podkreśla Edyta Szymańska, prezes ZM „Bumar-Łabędy” SA.
– Jesteśmy wdzięczni naszym polskim partnerom za pomoc w zwiększeniu liczby sprzętu pancernego dla Sił Zbrojnych Ukrainy. Każda taka umowa międzynarodowa integruje nas w ramach łańcuchów produkcyjnych krajów członkowskich NATO — komentował Jurij Husjew, dyrektor generalny Ukroboronpromu.
Umowa między Zakładami Mechanicznymi „Bumar-Łabędy” SA a Ukroboronpromem przewiduje, że firmy będą współpracowały przy serwisie i naprawach nie tylko czołgów T-64, lecz także T-72 i PT-91, które Polska przekazała naszym wschodnim sąsiadom.
Niewykluczone również, że to firma Bumar-Łabędy zajmie się przywracaniem sprawności technicznej przekazywanym Ukrainie czołgom z rodziny Leopard 2, ale decyzje w tej sprawie po stronie ukraińskiego rządu jeszcze nie zapadły.
Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” SA od kilku lat modernizują czołgi Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL oraz przeprowadzają remonty, naprawy i modyfikacje używanych przez Wojsko Polskie czołgów T-72 i PT-91 Twardy. Wcześniej firma oprócz tych dwóch modeli produkowała także wozy zabezpieczenia technicznego WZT-3 i WZT-4 oraz mosty towarzyszące PMC-90.
autor zdjęć: Aris Messinis / AFP
komentarze