moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Platforma opracowana w WAT usprawni transport

Powstała z myślą o transporcie dłużycy drewnianej i metalowej oraz towarów paletyzowanych, ale może też posłużyć do przewozu zboża z Ukrainy. Tania i prosta w budowie platforma-kontener wspomagająca transport drogowy i kolejowy została opracowana w Wojskowej Akademii Technicznej. Poznańska firma COMPREMUM S.A. nabyła od uczelni licencję na jej produkcję i wprowadzenie na rynek.

Umowę licencyjną podpisali Rektor-Komendant WAT gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak i pełnomocnik firmy COMPREMUM S.A. Jarosław Zaborski. W zawarciu porozumienia uczestniczyli również dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, twórcy technologii dr hab. inż. Wiesław Krasoń i dr inż. Grzegorz Sławiński oraz dyrektor Centrum Transferu Technologii WAT dr hab. inż. Adam Bartnicki.

Jedna konstrukcja, wiele możliwości

Głównym elementem platformy-kontenera, będącej wynikiem pracy naukowców z Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT, jest moduł podstawowy wymiarowo odpowiadający typowym kontenerom kolejowym 10’, 20’ i 30’. Z połączenia modułów podstawowych powstają zestawy multi-platform, które mogą być używane do wspomagania intermodalnego transportu kolejowo-drogowego dłużycy drewnianej i metalowej, wyrobów przewożonych na paletach i materiałów sypkich.

Jak wyjaśnia dr hab. inż. Wiesław Krasoń, zastosowanie konstrukcji o różnych wymiarach podłużnych eliminuje proces indywidualnego wyładowania każdej jednostki transportowanego ładunku, np. kloca drewna czy wiązki prętów podczas przeładunku z miejsca wycinki, produkcji czy składowania. „Zestaw wspomagający wraz z ładunkiem może być wielokrotnie przeładowywany z samochodów dostawczych na różnego typu wagony kolejowe i odwrotnie, bez konieczności opróżniania. Puste, złożone zestawy mogą być natomiast dostarczone na miejsce załadunku w odpowiedniej liczbie, a następnie po ich skonfigurowaniu, w zależności od przeznaczenia, wypełnione towarem oczekiwać na załadunek i dostawę” – mówi konstruktor.

Dodatkowy element umożliwi transport zboża

Naukowcy zapowiadają rozwijanie i udoskonalanie konstrukcji platformy-kontenera. W niedalekiej przyszłości ma powstać zabudowa platformy, która rozszerzy jej zastosowanie. „Dzięki zabudowie, niewielkim nakładem sił i środków będzie możliwe transportowanie zboża z pól. Platformy załadowane w gospodarstwie rolnym będą następnie przewożone koleją lub transportem samochodowym. Ta uniwersalność transportu rozszerza funkcjonalność platformy” – podkreśla dr hab. inż. Wiesław Krasoń. Dodaje, że to zastosowanie może mieć szczególne znaczenie w czasie kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie. Za pomocą platform zboże może być transportowane z Ukrainy do Europy, a w drodze powrotnej mogą zostać załadowane materiały budowlane, które posłużą do odbudowy kraju zniszczonego wojną.

Zabudowa platformy będzie posiadać właściwość izolowania wilgoci z zewnątrz i wentylacji wewnątrz. Izolację od gruntu umożliwi natomiast rama platformy wyposażona w płozy.

Od konstrukcji do produkcji

Spółka COMPREMUM po nabyciu licencji uruchomi produkcję platformy. Jak zapowiada pełnomocnik firmy, zapotrzebowanie rynkowe na tego typu platformy jest duże, to około 2000 platform na wstępnym etapie wprowadzania produktu na rynek. „Po zawarciu umowy licencyjnej zostanie opracowana dokumentacja projektowa i konstrukcyjna, a następnie linia technologiczna. Dzięki automatyzacji procesu technologicznego zoptymalizujemy koszt produkcji. Grupa COMPREMUM w ramach swojej działalności, ale i podwykonawców, jest w stanie bardzo szybko zorganizować produkcję tego typu platform” – mówi Jarosław Zaborski. Zdaniem przedstawiciela firmy przewagą platformy opracowanej przez naukowców WAT jest jej uniwersalność, dzięki której może być stosowana w całym procesie logistycznym.

Rozwiązanie konstrukcyjne platformy chronione jest patentami w kraju i Unii Europejskiej. „W 2022 r. otrzymaliśmy odpowiedź z europejskiego Urzędu Patentowego zawierającą określenie stanu techniki. Nie istnieją produkty, które wpływałyby na oryginalność naszego rozwiązania czy podważały tę oryginalność. Dzięki zagranicznej ochronie patentowej platforma może obsługiwać rynki zachodnie, nie mamy konkurencji w tym zakresie” – podkreśla dr hab. inż. Wiesław Krasoń.

Za komercjalizację technologii opracowanych w Wojskowej Akademii Technicznej odpowiada Centrum Transferu Technologii WAT. Podpisana umowa licencyjna jest już czwartą zawartą w 2022 r. pomiędzy Wojskową Akademią Techniczną a partnerem przemysłowym. Pozostałe umowy umożliwiają korzystanie z dóbr intelektualnych dotyczących „Stanowiska do badania układów hydraulicznych”, „Wielokomorowego zestawu cylindrów do mielenia w młynkach planetarnych z walizką transportową i wyposażeniem dodatkowym” i „Modułowego schronu podwójnego przeznaczenia”.

Tekst: Ewa Jankiewicz/ rzecznik prasowy Wojskowej Akademii Technicznej

red. PZ

autor zdjęć: Tomasz Kucera

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Carl-Gustaf przemówił
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Maratońskie święto w Warszawie
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W poszukiwaniu majora Serafina
Czarna taktyka terytorialsów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Poligon dla medyków w mundurach
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Kircholm 1605
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Speczespół wybierze „Orkę”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Czarnomorski szlif minerów
Historia jest po to, by z niej czerpać
Mity i manipulacje
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
W wojsku orientują się najlepiej
Młodzi i bezzałogowce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Jelcz się wzmacnia
Deterrence in Polish
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pasja i fart
Weterani pamiętają
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Medycy na start
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Okiełznać Borsuka
Drugi wojskowy most
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Terytorialsi w akcji
Pływali jak morscy komandosi
Priorytetowe zaangażowanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Koniec pewnej epoki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polskie Bayraktary nad Turcją
Czarna taktyka terytorialsów
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Jednym głosem w sprawie obronności
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Abolicja dla ochotników
Kopuła nad bewupem
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Medicine for Hard Times
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Unia chce zbudować „mur dronowy"

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO