moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza PKW Islandia

Myśliwce F-16 z Łasku polecą na Islandię w sierpniu tego roku, by przez kilka tygodni strzec nieba wokół wyspy w ramach misji NATO. O pilotach, którzy stworzą pierwszy Polski Kontyngent Wojskowy w Islandii, zadaniach, jakie przed nim stoją i przygotowaniach do wylotu mówi ppłk Michał Kras, dowódca kontyngentu.

Po co polskie F-16 lecę na Islandię?

Ppłk Michał Kras: Nasza obecność na Islandii to demonstracja sojuszniczej solidarności.

A mniej patetycznie?

Polskie myśliwce F-16 będą po prostu nadzorować przestrzeń powietrzną nad Islandią, która nie posiada własnych statków powietrznych. Będziemy gotowi do startu 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Czy wasza misja będzie przypominać tę prowadzoną w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich?

Pod wieloma względami tak, choćby struktury kontyngentu będą podobne do tych „orlikowych”. Zadania są w zasadzie też takie same jak na Litwie czy w Estonii. W obu przypadkach mamy do czynienia z misją Air Policing, polegającą na przechwytywaniu samolotów, które naruszyły przestrzeń powietrzną danego państwa. Islandia jest jednak przyczółkiem natowskim na północnym Atlantyku, to strategiczne miejsce.

Jacy żołnierze będą pełnić misję na Islandii? Kogo pan ze sobą zabiera?

Jeśli chodzi o pilotów, to wszyscy są z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Minimum doświadczenia to dyżury bojowe w Polsce, ale część z nich była już na misjach, m.in. Baltic Air Policing.

Czy przeszliście jakieś specjalne przygotowania przed misją na Islandii?

Nie, ale jeśli chodzi o procedury dotyczące misji przechwytywania samolotów czy o samo ich wykonywanie w powietrzu, to wiemy, jak to robić, mamy doświadczenie. Ludzie, którzy będą ze mną służyć na Islandii, zarówno piloci, jaki i technicy, są gotowi do wykonywania zadań bez względu na to, czy mieliby przechwytywać samoloty w przestrzeni powietrznej Islandii, czy Afryki. Pod względem przygotowania się, ta misja nie różni się od innych, które już wykonywaliśmy.

Zadania być może się nie różnią, ale specyficzny klimat wyspy wymaga chyba waszej uwagi?

Racja. Islandia ma bardzo dynamiczny klimat, jest bardzo wietrznie, pogoda zmienia się w ciągu kilkunastu minut. Zawsze musimy być przygotowani do lądowania na lotnisku zapasowym. Ale Islandia jest tak małą wyspą, że w razie załamania się pogody na takie same utrudnienia natrafimy na każdym lotnisku. Akcent kładziemy więc na dokładną analizę planu lotu. Na pewno inna będzie też współpraca z islandzkimi służbami. Do tej pory współpracowaliśmy z żołnierzami, a w Islandii jest straż obrony wybrzeża, czyli formacja, o której w Polsce powiedzielibyśmy, że jest spoza układu militarnego. To na pewno będzie nowe doświadczenie.

A zimne wody Atlantyku? Przerażają?

W czasie każdego lotu będziemy mieli na sobie specjalne kombinezony morskie, które w razie czego pomogą nam przetrwać w oceanie. To jest absolutnie niezbędny element naszego wyposażenia.

Jesteście jednak dobrej myśli, tak ekstremalnego rozwoju wypadków się nie obawiacie?

Nie, bo jesteśmy po prostu dobrze przygotowani.

ppłk pil. Michał Kras – w 2008 roku wrócił do Polski z USA, gdzie szkolił się na samolotach F-16. Służy w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Za sterami F-16 w powietrzu spędził 2300 godzin, w innych samolotach — 2800. Kilkukrotnie uczestniczył w misjach pora granicami kraju, wielokrotnie pełnił dyżur bojowy w Polsce. Jest instruktorem lotów na F-16.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Hubert Przybysz

dodaj komentarz

komentarze


Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W wojsku orientują się najlepiej
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Maratońskie święto w Warszawie
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Speczespół wybierze „Orkę”
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Koniec dzieciństwa
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Standardy NATO w Siedlcach
Priorytetowe zaangażowanie
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kosmiczny Perun
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
DragonFly czeka na wojsko
Polskie Bayraktary nad Turcją
Brytyjczycy na wschodniej straży
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
„Road Runner” w Libanie
Jelcz się wzmacnia
Sztuka i służba w jednym kadrze
Zawiszacy na Litwie
Kircholm 1605
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Abolicja dla ochotników
W poszukiwaniu majora Serafina
„JUR” dla terytorialsów
„Droga do GROM-u”
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Transbałtycka współpraca
Szli po odznakę norweskiej armii
Niezłomni w obronie
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
WOT na Szlaku Ratunkowym
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Medale dla sojuszników z Niderlandów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO