Czy w Polsce powstanie linia produkcyjna wielozadaniowych pojazdów 4x4 dla Wojska Polskiego? Taki plan ma Polska Grupa Zbrojeniowa. Ma on zostać zrealizowany dzięki porozumieniu o współpracy, które podczas MSPO 2020 zawarły Huta Stalowa Wola i wywodząca się z Czech Tatra. Przedstawiciele PGZ nie wykluczają, że nowy pojazd stanie się towarem eksportowym.
Dziś rano w Kielcach rozpoczął się Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. 28. edycję wydarzenia zainaugurowała Polska Grupa Zbrojeniowa. Tuż po otwarciu bram targów przedstawiciele należącej do PGZ Huty Stalowa Wola i Tatry, czeskiego przedsiębiorstwa branży motoryzacyjnej, podpisali porozumienie o współpracy. Jego efektem ma być zaprojektowanie, a następnie wyprodukowanie na uruchomionej w Polsce linii produkcyjnej opancerzonego pojazdu z napędem na wszystkie cztery koła.
W imieniu HSW dokument sygnował Bartłomiej Zając, prezes spółki. – Naszą specjalizacją jest produkcja systemów artyleryjskich. Wypracowaliśmy w tym segmencie strategię oferowania zamawiającemu kompletnych modułów ogniowych, które tworzymy we współpracy ze spółkami wchodzącymi w skład PGZ, a także przemysłu prywatnego, jak Grupa WB – mówił podczas uroczystości podpisania porozumienia. – Pozyskanie praw do produkcji pojazdu 4×4 w Polsce znacznie rozszerza nasze możliwości dostarczenia Siłom Zbrojnym RP rozwiązań skrojonych według ich potrzeb w programach artyleryjskich i nie tylko – zaznaczył.
Wielozadaniowy pojazd polsko-czeskiej produkcji będzie oferowany polskiej armii w tych programach modernizacji technicznej Wojska Polskiego, w realizację których są zaangażowane spółki należące do PGZ. Nowy projekt mógłby być wykorzystany jako m.in. artyleryjski wóz dowodzenia, a także baza do zabudów specjalistycznych. Dzięki nowoczesnej konstrukcji, wysokiemu komfortowi jazdy, a także niskim kosztom eksploatacji mógłby zostać wdrożony w różnych rodzajach wojsk. Producenci nie wykluczają, że pojazd stanie się towarem eksportowym.
autor zdjęć: Michał Niwicz, PGZ
komentarze