moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Darłowo czeka na śmigłowce

Budowa sześciu nowoczesnych hangarów na lotnisku w Darłowie dobiega końca. Będą w nich stacjonowały śmigłowce AW101 przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych. Zgodnie z umową, którą w ubiegłym roku minister obrony podpisał z przedstawicielem producenta, maszyny powinny zostać dostarczone polskiej armii do końca 2022.

Na lotnisku w Darłowie powstało sześć hangarów. Każdy z nich pomieści dwa śmigłowce. Wnętrza są dobrze doświetlone i przestronne, tak by ułatwić obsługę techniczną maszyn. – Dodatkowo tuż obok budynków powstały specjalne powierzchnie przeznaczone do ich rozruchu. Nieopodal znajduje się też pas startowy – wyjaśnia kmdr ppor. Marian Szrama, szef infrastruktury lotniskowej 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. W tej chwili trwa odbiór techniczny inwestycji. – Powinien się zakończyć w najbliższym czasie – zapewnia kmdr ppor. Szrama.

Hangary powstawały przez kilka lat. Prace ruszyły, kiedy resort obrony rozpoczął starania o pozyskanie nowych śmigłowców morskich. – Budowa okazała się niełatwa, ponieważ lotnisko położone jest na podmokłym terenie. W grunt trzeba było wbijać pale. Dopiero na nich zostały posadowione poszczególne konstrukcje – wyjaśnia kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W budynkach stacjonować będą przede wszystkim śmigłowce AW101, przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych. Każdy z nich dodatkowo zostanie też wyposażony w sprzęt poszukiwawczo-ratowniczy. Umowę na ich pozyskanie resort obrony podpisał w kwietniu ubiegłego roku. Maszyny dostarczy firma PZL „Świdnik”, w której większościowe udziały ma włosko-brytyjska spółka AgustaWestland. Do wyposażenia armii powinny trafić do końca 2022 roku. Dodatkowo siły zbrojne otrzymają pakiet logistyczny i szkoleniowy. Obejmie on szkolenia pilotów oraz personelu technicznego. W Łodzi powstanie też centrum zajmujące się serwisowaniem śmigłowców. Koszt umowy to 1,65 miliarda złotych.

AW101 w różnych wersjach służą w siłach zbrojnych kilkunastu państw. Wielka Brytania na przykład korzysta z tychże śmigłowców w wersji do zwalczania okrętów podwodnych (noszą tam nazwę Merlin). Włochy – podobnie, oprócz tego jednak mają maszyny używane do transportu i desantu. Z kolei Algieria czy Arabia Saudyjska posiada AW101 w wersji do przewozu VIP-ów.

W Polsce cztery śmigłowce AW101 w wersji ZOP/CSAR mają zastąpić wysłużone sowieckie maszyny Mi-14PŁ. Stacjonują one właśnie w Darłowie. Na co dzień przechowywane są na otwartej przestrzeni. – W przypadku nowych śmigłowców hangary są jednak niezbędne. Maszyny są dużo bardziej zaawansowane technicznie. Mają sporo elektroniki, którą trzeba chronić przed nadmiernym oddziaływaniem warunków atmosferycznych – wyjaśnia kmdr ppor. Braszak. Dodaje, że hangarów jest na tyle dużo, iż najpewniej posłużą także starszym śmigłowcom z darłowskiego lotniska.

Rozbudowa infrastruktury to nie jedyne przedsięwzięcie związane z pozyskaniem nowych śmigłowców. – Nasi technicy sukcesywnie podnoszą kwalifikacje językowe. Do obsługi AW101 będzie potrzebna naprawdę dobra znajomość języka angielskiego, ponieważ w tym właśnie języku zostaną sporządzone dotyczące maszyn instrukcje i dokumenty – podkreśla rzecznik brygady.

AW101 to nie jedyne maszyny, które w najbliższych latach ma otrzymać lotnictwo morskie. W ramach programu „Kondor” resort obrony zamierza pozyskać od czterech do ośmiu śmigłowców pokładowych. Chęć ubiegania się o ten kontrakt wstępnie zgłosiło dziewięć podmiotów polskich i zagranicznych.

44 Baza Lotnictwa Morskiego ma lotniska w Darłowie i Siemirowicach. Pierwsze z nich znajduje się w miejscu, gdzie kilkadziesiąt lat temu Niemcy założyli ośrodek testujący tzw. „Ciężkiego Gustawa” – gigantycznych rozmiarów działo kolejowe. Dziś w Darłowie stacjonują śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ, a także maszyny ratownicze Mi-14PŁ/R i W-3WARM Anakonda. Żołnierze pełnią tu także całodobowy dyżur ratowniczy. Załogi śmigłowców SAR niosą pomoc rozbitkom, ewakuują też chorych i rannych z pokładów pływających po Bałtyku jednostek, które akurat znajdują się w polskiej strefie odpowiedzialności.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Polskie Pioruny dla Belgii
 
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Ogień z nabrzeża
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Jak daleko do końca wojny?
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Pierwsza misja Gripenów
Nowa siła uderzeniowa
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pracowity dyżur Typhoonów
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Czołgi końca wojny
Mamy pierwszych pilotów F-35
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Pegaz nad Europą
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wakacje? To czas na wojsko
Gdy zgasną światła
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Na początek: musztra i obsługa broni
Koniec wojny, którego nie znamy
Ukwiał z Gdańska
Ustawa bliżej żołnierzy
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Podniebny Pegaz
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Gra o kapitulację
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Nowy prezes PGZ-etu
Polska dołącza do satelitarnej elity
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Historyczna umowa z Francją
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Obierki z błotem
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Walka pod napięciem
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Wiedza na trudne czasy
Bat na wrogów i niepokornych
Gdy sekundy decydują o życiu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nasi czołgiści najlepsi
Na pomoc po katastrofie
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Więcej na mieszkanie za granicą
Składy wysokiego ryzyka
Piorun – polska wizytówka
Sport kształtuje mentalność
Bohater odtrącony
Apache’e nadlatują
Wspólna wola obrony
DriX – towarzysz okrętu
Basen dla Rosomaka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO