moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


MON o przyszłości Kryla
 
Wojsko wraca do Gorzowa
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Węgrzy w polskich mundurach
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Nie walczymy z powietrzem
Ostatnia prosta
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
PGZ – kluczowy partner
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Awanse dla medalistów
Przetrwać z Feniksem
Wielka gra interesów
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Granice są po to, by je pokonywać
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Co może Europa?
Wiązką w przeciwnika
Okręty rakietowe po nowemu
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Less Foreign in a Foreign Country
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Rosomaki i Piranie
Z Jastrzębi w Żmije
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Biegający żandarm
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Kluczowy partner
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Czworonożny żandarm w Paryżu
Rozgryźć Czarną Panterę
Zmiana warty w PKW Liban
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Atak na cyberpoligonie
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Olympus in Paris
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Zrobić formę przed Kanadą
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Śmierć szwoleżera
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Turecki most dla Krosnowic
Zmiany w prawie 2025
Siedząc na krawędzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO