moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Hekatomba na Woli
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Beret „na rekinka” lub koguta
Tuga – postrach dronów
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Dwie agresje, dwie okupacje
Zwycięska batalia o stolicę
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Huta Stalowa Wola na MSPO
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Drones on the Offensive
„Road Runner” w Libanie
Pancerna pięść
Kikimora o wielu twarzach
Najmłodszy w rodzinie
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Detect & Classify: satelity z AI
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pilica+ coraz bliżej
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Startuje „Żelazny obrońca”
Baobab z miotaczem
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Wielkie zbrojenia za Odrą
Orlik na Alfę
Drony w ofensywie
Czas nowych inwestycji
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Norwegowie budują na polskim poligonie
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Klucz do bezpieczeństwa
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Zakupy według potrzeb
Z najlepszymi na planszy
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Był twarzą sił powietrznych”
Świetne występy polskich żołnierzy
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Nocne ataki na Ukrainę
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Nietypowa premiera targowa
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Na motocyklach śladami historii
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Lepsza efektywność
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Wyczekiwane przyspieszenie
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Radary, które widzą wszystko
Wojskowi szachiści z medalem NATO
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Szczelna sieć dla Tarczy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Relokacja wojsk na Podkarpaciu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO