moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Paczka dla bohatera już w drodze!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Panczeniści na podium w Hamar
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Wojsko z nowym programem rozwoju
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
W hołdzie poległym
Gala Boksu na Bemowie
Odpalili K9 Thunder
Pancerniacy jadą na misję
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Przełomowy czas dla WZL-2
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
„Burza” nabiera kształtów
Koniec bezkarności floty cieni?
Najdłuższa noc
Niebo pod osłoną
The Taste of Military Service
Przygotowani na każdy scenariusz
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Gdy ucichnie artyleria
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Polski Rosomak dalej w produkcji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Kto zostanie Asem Sportu?
Wojsko ma swojego satelitę!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Sojusznicza obrona
Plan na WAM
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Historyczna „Wisła”
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Noc na „pasku”
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Misja na rzecz zdrowia
Piątka z czwartego wozu
Combat 56 u terytorialsów
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Snowboardzistka i pływacy na medal
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO