moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowy polski samolot

Instytut Lotnictwa chce razem z Polską Grupą Zbrojeniową skonstruować samolot turbośmigłowy nowej generacji. Maszyna nosząca kryptonim ILX-34 ma być wykonana z kompozytów, ważyć nie więcej niż 5670 kg i zabierać na pokład maksymalnie 9 pasażerów. ILX-34 może trafić do wojska jako sanitarka lub patrolowiec. Pieniądze wyłoży Agencja Rozwoju Przemysłu.

– Wierzymy, że Instytut Lotnictwa i polski przemysł są w stanie opracować samolot turbośmigłowy nowej generacji, który nie będzie tylko prezentacją w power poincie czy projektem na deskach kreślarskich, ale produktem, na który jest zapotrzebowanie – podkreślała Jadwiga Emilewicz. Minister przedsiębiorczości i technologii wzięła dziś udział w uroczystości podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy ILX-34, czyli polskiego samolotu turbośmigłowego nowej generacji. Odbyła się ona podczas 18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii. Podpisy pod listem złożyli Paweł Stężycki, dyrektor Instytutu Lotnictwa; Jakub Skiba, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Inicjatorem i pomysłodawcą projektu ILX-34 jest Instytut Lotnictwa z Warszawy. – Nasi inżynierowie będą odpowiedzialni za testy aerodynamiczne, opracowanie konstrukcji kompozytowej samolotu oraz implementację opracowanego w Europie, przy naszym udziale, nowoczesnego silnika turbinowego – wyjaśnia dr Paweł Stężycki. – Chcemy zbudować samolot, który będzie mógł latać szybciej, na wyższym pułapie i dalej niż inne samoloty w swojej klasie – dodał. ILX-34 ma być maszyną klasy CS-23, czyli ważyć nie więcej niż 5670 kg. Na pokład ma zabierać maksymalnie 9 osób – w wersji pasażerskiej. Poza tym może występować jako samolot szkolny, transportowy, medevac lub patrolowy.

Za produkcję ILX-34 ma odpowiadać Polska Grupa Zbrojeniowa. – Zamierzamy w ten projekt zaangażować jak najwięcej firm z naszej grupy, ale pierwsze skrzypce będą oczywiście grały Wojskowe Zakłady Lotnicze, przede wszystkim WZL nr 2 z Bydgoszczy – wyjaśnia Jakub Skiba, prezes PGZ. Dodał, że choć ILX-34 ma być głównie przeznaczony na rynek cywilny, to konstrukcją interesuje się również wojsko i służby podległe MSWiA.

Pieniądze na opracowanie i później uruchomienie produkcji ILX-34 wyłoży (ale nie 100 procent) Agencja Rozwoju Przemysłu. – To projekt, w który na pewno powinniśmy, jako państwo, zainwestować – podkreślał Andrzej Kensbok.

Na razie nie wiadomo, kiedy powstanie prototyp maszyny. Nieoficjalnie mówi się, że w ciągu trzech lat. Eksperci branżowi oceniają, że to bardzo optymistyczny termin. Przedstawiciele Instytutu Lotnictwa podkreślają jednak, że w IL wykonano już pierwszą fazę prac badawczych nad ILX-34. Po przeanalizowaniu rynku pod kątem potrzeb, opracowano komputerowy model maszyny i dokonano obliczeń jej osiągów, struktury, aerodynamiki. Po weryfikacji i ocenie powstał w drukarce 3D model samolotu w skali 1:20, który poddany został testom w tunelu aerodynamicznym. – Naprawdę zrobiliśmy sporo, aby nie mówić o tym projekcie jak tylko o wizji – podkreślał dyr. Stężycki.

Wsparciem naukowym inżynierów z Instytutu Lotnictwa w pracach nad ILX-34 są naukowcy z Uniwersytetu Stanu Ohio z USA, który był współorganizatorem „18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii – 100 lat współpracy nauki z przemysłem”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Instytut Lotnictwa

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1528474500
Wolałbym przeczytać: Nowa polska rakieta przeciwlotnicza o zasięgu 25km i pułapie 10km.
40-68-8E-DC
~kubek
1527631320
Kochani jestem tak sceptycznie nastawiony na te nasze prace badaniowo-rozwojowe że lepiej już nie wyważajmy otwartych drzwi, lepiej kupmy coś sprawdzonego, okaże się później że będzie i taniej i szybciej i nowocześniej to dotyczy też nowego pomysłu na kooperację na tworzenie nowego samolotu w zastępstwie F-16
BF-FE-40-E6

Szwecja kolejnym członkiem NATO
 
Leopardy jadą na poligon
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Nowy szef CWCR
Nowoczesna łączność dla armii
Będzie za co kupić koreańską broń
Mocny sygnał od NATO
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Zamiana po włosku
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Po Hucie Pieniackiej nie został ślad
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Offset dla „Wisły”
Zachód przeciwko „korsarzom”
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Telefon zaufania dla żołnierzy
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Tajna misja polskiej agentki
Wojna o porządek świata
Dobrowolsi – czas start!
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Zimowy sprawdzian podchorążych
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Jaką drogą po wojskowy indeks?
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Eurofightery znowu w Polsce
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Palmiry – miejsce kaźni
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Jakie podwyżki dla żołnierzy
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Wojenny bohater na szubienicy
Podwójny Półmaraton Komandosa
Polska przystań brytyjskich jeńców
Kleszcze dla wojska
Lista trupich główek
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wielki test w West Point coraz bliżej
Air Show ’25 – do zobaczenia
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Abramsy pod dobrą opieką
Którą drogą do armii?
Bruksela przed szczytem
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Priorytety dla armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO