moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy polski samolot

Instytut Lotnictwa chce razem z Polską Grupą Zbrojeniową skonstruować samolot turbośmigłowy nowej generacji. Maszyna nosząca kryptonim ILX-34 ma być wykonana z kompozytów, ważyć nie więcej niż 5670 kg i zabierać na pokład maksymalnie 9 pasażerów. ILX-34 może trafić do wojska jako sanitarka lub patrolowiec. Pieniądze wyłoży Agencja Rozwoju Przemysłu.

– Wierzymy, że Instytut Lotnictwa i polski przemysł są w stanie opracować samolot turbośmigłowy nowej generacji, który nie będzie tylko prezentacją w power poincie czy projektem na deskach kreślarskich, ale produktem, na który jest zapotrzebowanie – podkreślała Jadwiga Emilewicz. Minister przedsiębiorczości i technologii wzięła dziś udział w uroczystości podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy ILX-34, czyli polskiego samolotu turbośmigłowego nowej generacji. Odbyła się ona podczas 18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii. Podpisy pod listem złożyli Paweł Stężycki, dyrektor Instytutu Lotnictwa; Jakub Skiba, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Inicjatorem i pomysłodawcą projektu ILX-34 jest Instytut Lotnictwa z Warszawy. – Nasi inżynierowie będą odpowiedzialni za testy aerodynamiczne, opracowanie konstrukcji kompozytowej samolotu oraz implementację opracowanego w Europie, przy naszym udziale, nowoczesnego silnika turbinowego – wyjaśnia dr Paweł Stężycki. – Chcemy zbudować samolot, który będzie mógł latać szybciej, na wyższym pułapie i dalej niż inne samoloty w swojej klasie – dodał. ILX-34 ma być maszyną klasy CS-23, czyli ważyć nie więcej niż 5670 kg. Na pokład ma zabierać maksymalnie 9 osób – w wersji pasażerskiej. Poza tym może występować jako samolot szkolny, transportowy, medevac lub patrolowy.

Za produkcję ILX-34 ma odpowiadać Polska Grupa Zbrojeniowa. – Zamierzamy w ten projekt zaangażować jak najwięcej firm z naszej grupy, ale pierwsze skrzypce będą oczywiście grały Wojskowe Zakłady Lotnicze, przede wszystkim WZL nr 2 z Bydgoszczy – wyjaśnia Jakub Skiba, prezes PGZ. Dodał, że choć ILX-34 ma być głównie przeznaczony na rynek cywilny, to konstrukcją interesuje się również wojsko i służby podległe MSWiA.

Pieniądze na opracowanie i później uruchomienie produkcji ILX-34 wyłoży (ale nie 100 procent) Agencja Rozwoju Przemysłu. – To projekt, w który na pewno powinniśmy, jako państwo, zainwestować – podkreślał Andrzej Kensbok.

Na razie nie wiadomo, kiedy powstanie prototyp maszyny. Nieoficjalnie mówi się, że w ciągu trzech lat. Eksperci branżowi oceniają, że to bardzo optymistyczny termin. Przedstawiciele Instytutu Lotnictwa podkreślają jednak, że w IL wykonano już pierwszą fazę prac badawczych nad ILX-34. Po przeanalizowaniu rynku pod kątem potrzeb, opracowano komputerowy model maszyny i dokonano obliczeń jej osiągów, struktury, aerodynamiki. Po weryfikacji i ocenie powstał w drukarce 3D model samolotu w skali 1:20, który poddany został testom w tunelu aerodynamicznym. – Naprawdę zrobiliśmy sporo, aby nie mówić o tym projekcie jak tylko o wizji – podkreślał dyr. Stężycki.

Wsparciem naukowym inżynierów z Instytutu Lotnictwa w pracach nad ILX-34 są naukowcy z Uniwersytetu Stanu Ohio z USA, który był współorganizatorem „18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii – 100 lat współpracy nauki z przemysłem”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Instytut Lotnictwa

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1528474500
Wolałbym przeczytać: Nowa polska rakieta przeciwlotnicza o zasięgu 25km i pułapie 10km.
40-68-8E-DC
~kubek
1527631320
Kochani jestem tak sceptycznie nastawiony na te nasze prace badaniowo-rozwojowe że lepiej już nie wyważajmy otwartych drzwi, lepiej kupmy coś sprawdzonego, okaże się później że będzie i taniej i szybciej i nowocześniej to dotyczy też nowego pomysłu na kooperację na tworzenie nowego samolotu w zastępstwie F-16
BF-FE-40-E6

11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
 
Inwestycja w żołnierzy
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Ewakuacja Polaków z Izraela
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
„Różycki” zwodowany
Podejrzane manewry na Bałtyku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Flyer, zdobywca przestworzy
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsze oficerskie gwiazdki
The Power of Infrastructure
Specjalsi pod nowym dowództwem
Pionierski dron
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
NATO przechodzi do działania
Pancerny kot w polskim wojsku
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Podróż w ciemność
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Planowano zamach na Zełenskiego
Broń przeciwko wrogim satelitom
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kajakami po medale
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Policjanci w koszarach WOT
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Bezpieczniejsza Europa
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Strażnicy polskiego nieba
Wyższe stawki dla niezawodowych
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Śmierć gorsza niż wszystkie
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Święto sportów walki w Warendorfie
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Drukowanie dronów
Wypadek Rosomaka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Świat F-35
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Ratownik w akcji
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO