moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PGZ zmodernizuje Bergepanzery

Konsorcjum zawiązane przez Polską Grupę Zbrojeniową jest jedynym podmiotem, który ubiega się o milionowy kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Pojazdy mają być przystosowane do obsługi czołgów Leopard w wersji 2A5. Dostawy pierwszych 8 unowocześnionych WZT zostały zaplanowane na lata 2018–2022.

Wyposażenie pododdziałów uzbrojonych w czołgi Leopard 2 w nowe lub unowocześnione wozy zabezpieczenia technicznego (WZT) to jedna z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych jednostek pancernych naszej armii. Dlaczego? Polska armia dysponuje 28 sztukami wozów Bergepanzer 2. Problem w tym, że mogą one holować jedynie czołgi ważące maksymalnie 55 ton. Takie możliwości techniczne wystarczają do obsługi Leopardów 2A4, ale nie sprawdzają się w przypadku nowszej wersji tych czołgów, czyli 2A5, które ważą około 60 ton. WZT są pilnie potrzebne, tym bardziej że już wkrótce wszystkie polskie Leopardy 2A4 mają być zmodernizowane do standardu Leopard 2PL (około 60 ton).

Wiosną ubiegłego roku polska armia przeprowadziła analizę (w ramach dialogu technicznego), która miała dać odpowiedź na pytanie, czy musimy kupić zupełnie nowe WZT do Leopardów, czy na nasze potrzeby wystarczy jedynie unowocześnić Bergepanzery 2. Okazało się, że modernizacja tych wozów zaspokoi potrzeby operacyjne wojsk pancernych.

Jesienią 2017 roku został więc ogłoszony przetarg – w trybie otwartym z wyłączeniem prawa zamówień publicznych – na unowocześnienie 28 Bergepanzerów. Ośmiu w zamówieniu gwarantowanym (pojazdy muszą być dostarczone armii w latach 2018 – 2022) oraz 20 sztuk jako opcja (termin dostawy nie został sprecyzowany). Wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych (w zależności od stopnia oczekiwanej modernizacji pojazdów).

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że o zamówienie ubiega się tylko jeden podmiot. – Jedyną ofertę złożyło konsorcjum w składzie PGZ SA, ZM Bumar Łabędy SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Przedstawiciele PGZ nie ukrywają, że chcą dokonać modernizacji Bergepanzerów z wykorzystaniem niemieckiej technologii. – Zdolność do jej przeprowadzenia mają dwie firmy. Chodzi o Rheinmetall Landsysteme (RLS), producenta ciągników, oraz Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG), czyli niemiecką firmę zajmującą się produkcją i modernizacją ciężkiego sprzętu gąsienicowego – wyjaśnia Robert Papliński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PGZ. Narodowy holding zbrojeniowy jeszcze nie wybrał strategicznego partnera w tym projekcie. – Decyzje w tej sprawie, w tym co do ewentualnej formuły współpracy i podziału prac w grupie, są uzależnione od przejścia do kolejnego etapu oraz otrzymania szczegółowych wymagań i oczekiwań zamawiającego – podkreśla Papliński.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1516949280
A co dalej z zakupami następnych Leopardów ?
01-5E-3A-7B

Rezerwista ochotnik też musi się starać
 
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Afganistan. Czas wracać do domu
Maraton po bieszczadzkich bezdrożach
Dołącz do sportowców w mundurach!
„Ryś ‘21”, czyli przerzut wojsk
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Duch Invictus jest, czas na formę
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Wybierz się na wojskowe studia
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Szef MON-u w Forcie Sill
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
JWK to test siły i motywacji
Polityka nie znosi próżni
„Ramstein Alloy” nad Litwą
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
W jedynym słusznym kierunku
Ciemne strony Facebooka
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Test mobilności 12 Dywizji
Polscy żandarmi wspierają Gruzinów
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
KFOR: wyższy stopień gotowości
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Course on Diplomacy
Współpraca i wspólna pamięć
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Dron z LAW-u
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Na granicy stratosfery
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Szef MON odwiedził USA
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Będzie więcej oddziałów przygotowania wojskowego
Przeprawa przez Narew
Czy mur powstrzyma falę uchodźców?
Wilk na poligonie
Polsko-tureckie obrady
Advantages of Efficient Organization
Uzbrojenie dla „Kormoranów”
Żołnierze bez testów z WF-u
Ostatnie dni kampanii 1939
Legia Akademicka po raz piąty
Emerytura wypłacana w … karmie
Ogień na alpejskich szczytach
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO