moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PGZ zmodernizuje Bergepanzery

Konsorcjum zawiązane przez Polską Grupę Zbrojeniową jest jedynym podmiotem, który ubiega się o milionowy kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Pojazdy mają być przystosowane do obsługi czołgów Leopard w wersji 2A5. Dostawy pierwszych 8 unowocześnionych WZT zostały zaplanowane na lata 2018–2022.

Wyposażenie pododdziałów uzbrojonych w czołgi Leopard 2 w nowe lub unowocześnione wozy zabezpieczenia technicznego (WZT) to jedna z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych jednostek pancernych naszej armii. Dlaczego? Polska armia dysponuje 28 sztukami wozów Bergepanzer 2. Problem w tym, że mogą one holować jedynie czołgi ważące maksymalnie 55 ton. Takie możliwości techniczne wystarczają do obsługi Leopardów 2A4, ale nie sprawdzają się w przypadku nowszej wersji tych czołgów, czyli 2A5, które ważą około 60 ton. WZT są pilnie potrzebne, tym bardziej że już wkrótce wszystkie polskie Leopardy 2A4 mają być zmodernizowane do standardu Leopard 2PL (około 60 ton).

Wiosną ubiegłego roku polska armia przeprowadziła analizę (w ramach dialogu technicznego), która miała dać odpowiedź na pytanie, czy musimy kupić zupełnie nowe WZT do Leopardów, czy na nasze potrzeby wystarczy jedynie unowocześnić Bergepanzery 2. Okazało się, że modernizacja tych wozów zaspokoi potrzeby operacyjne wojsk pancernych.

Jesienią 2017 roku został więc ogłoszony przetarg – w trybie otwartym z wyłączeniem prawa zamówień publicznych – na unowocześnienie 28 Bergepanzerów. Ośmiu w zamówieniu gwarantowanym (pojazdy muszą być dostarczone armii w latach 2018 – 2022) oraz 20 sztuk jako opcja (termin dostawy nie został sprecyzowany). Wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych (w zależności od stopnia oczekiwanej modernizacji pojazdów).

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że o zamówienie ubiega się tylko jeden podmiot. – Jedyną ofertę złożyło konsorcjum w składzie PGZ SA, ZM Bumar Łabędy SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Przedstawiciele PGZ nie ukrywają, że chcą dokonać modernizacji Bergepanzerów z wykorzystaniem niemieckiej technologii. – Zdolność do jej przeprowadzenia mają dwie firmy. Chodzi o Rheinmetall Landsysteme (RLS), producenta ciągników, oraz Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG), czyli niemiecką firmę zajmującą się produkcją i modernizacją ciężkiego sprzętu gąsienicowego – wyjaśnia Robert Papliński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PGZ. Narodowy holding zbrojeniowy jeszcze nie wybrał strategicznego partnera w tym projekcie. – Decyzje w tej sprawie, w tym co do ewentualnej formuły współpracy i podziału prac w grupie, są uzależnione od przejścia do kolejnego etapu oraz otrzymania szczegółowych wymagań i oczekiwań zamawiającego – podkreśla Papliński.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1516949280
A co dalej z zakupami następnych Leopardów ?
01-5E-3A-7B

RBN przed szczytem NATO
 
Roczny dyżur spadochroniarzy
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Szkolenie na miarę czasów
Pancerniacy trenują cywilów
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Biało-czerwona nad Wilnem
Polsko-litewskie konsultacje
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Strzelnice dla specjalsów
Spędź wakacje z wojskiem!
Pancerny sznyt
Walka – tak, ale tylko polityczna
Szpital u „Troski”
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Lato pod wodą
Olimp gotowy na igrzyska!
Spadochroniarze na warcie w UE
Serwis bliżej domu
Za zdrowie utracone na służbie
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Jak usprawnić działania służb na granicy
Ostatnia niedziela…
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Mark Rutte pokieruje NATO
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Czujemy się tu jak w rodzinie
Śmierć przyszła po wojnie
Wsparcie MON-u dla studentów
Oczy na Kijów
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Prezydent Zełenski w Warszawie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Szkolenie do walk w mieście
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
„Oczko” wojskowych lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO