moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Indie planują kupić nowe myśliwce

Na początku przyszłego roku ma się okazać, kto dostarczy Indiom 120-150 nowych jednosilnikowych myśliwców. Sprawa jest pilna, ponieważ indyjskie lotnictwo już dziś potrzebuje nowych maszyn, a wkrótce będzie musiało wycofać wysłużone MiG-i. O zamówienie powalczą najpewniej Szwedzi oferujący Gripena E oraz Amerykanie z F-16 Block 70. Produkcja samolotu miałaby zostać przeniesiona do Indii.

Indyjskie lotnictwo ma obecnie do dyspozycji radzieckie samoloty MiG -21, MiG-27, MiG-29, Su-30MKI, brytyjsko-francuskie Jaguary, francuskie Mirage-2000. To według różnych źródeł od 32 do 35 eskadr, tymczasem potrzeby określono na poziomie 45. Co więcej w najbliższych 10 latach wycofanych powinno zostać 11 eskadr, w każdej po 18 maszyn, MiG-ów-21 i MiG-ów-27 (już siedem lat temu zakładano, że do końca 2015 roku zakończą one służbę). MiG-i zastąpić mają m.in. produkowane w Indiach i od lipca wprowadzane do linii wielozadaniowe Tejasy (co najmniej 120 sztuk). We wrześniu indyjski rząd sfinalizował również kontrakt dotyczący zakupu francuskich myśliwców Rafale. Negocjacje trwały cztery lata, ostatecznie kupiono jednak 36, a nie jak wcześniej planowano 126 maszyn. To wszystko sprawia, że Hindusi muszą jak najszybciej pozyskać dodatkowe wielozadaniowe samoloty.

Kontrakt stulecia?

Jak donosi portal defensenews, powołując się na źródła w indyjskim ministerstwie obrony, New Delhi planuje kupić 120-150 nowych jednosilnikowych myśliwców. Najbardziej prawdopodobne jest, że o kontrakt stulecia (według analityków firmy konsultingowej IHS Janes jego wartość może sięgnąć 12 mld USD) powalczą Szwedzi oferujący Gripena E oraz Amerykanie z F-16 Block 70. Pozostałe samoloty, brane pod uwagę jeszcze we wcześniejszym postępowaniu, a więc F/A-18E/F Super Hornet, Eurofighter Typhoon oraz MiG-29, to maszyny dwusilnikowe.

Zarówno Saab, jak i Lockheed Martin gotowe są przenieść produkcję do Indii, zgodnie z forsowaną przez premiera Narendrę Modiego polityką „make in India”. Hindusi liczą, iż transfer technologii dokonany przy tej okazji mógłby być pomocny przy opracowaniu drugiej generacji Tejasa, którego produkcja miałaby ruszyć około 2024 roku. Wybór myśliwca, zgodnie z deklaracją ministra obrony Manohara Parrikara, ma nastąpić do marca przyszłego roku. Produkcja mogłaby zaś zostać uruchomiona w perspektywie około trzech lat.

Zbrojeniowe kalkulacje

Oceniając szanse obydwu konkurentów, trudno nie zauważyć, iż pozycja negocjacyjna Waszyngtonu jest zdecydowanie silniejsza. Indie mają już kilka konstrukcji amerykańskich (C-130, C-17, P-8, AH-64D, CH-47E, są także zainteresowane nowym powietrznym tankowcem KC-46), poza tym Lockheed Martin kusi przeniesieniem jedynej linii produkcyjnej F-16. Dzięki temu Indie stałyby się światowym centrum serwisowym myśliwca używanego w blisko trzydziestu państwach, także, co nie jest bez znaczenia, w skonfliktowanym z nimi Pakistanie. Niezwykle istotnym argumentem może okazać się również kwestia ewentualnego wznowienia przez Amerykanów produkcji F-22 Raptor. Indie to obok Japonii drugie państwo zainteresowane zakupem eksportowej wersji tego myśliwca.

Indyjskie kalkulacje określa przede wszystkim scenariusz jednoczesnego konfliktu z Pakistanem i Chinami. Do dywersyfikacji dostaw uzbrojenia, którą wyraźnie widać na przykładzie floty sił powietrznych, składania widmo nałożenia na Indie różnego rodzaju sankcji, jak miało to miejsce np. po testach nuklearnych z 1998 roku.

Rafał Ciastoń , ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Indian Military Forces

dodaj komentarz

komentarze

~tomek
1482681720
Do takiego kontraktu jak Indie na 120 -150 samolotów z przeniesieniem produkcji za 12 mld $ spokojnie mogłaby przystąpić Polska . Zyskujemy nowe kompetencje , technologię i stajemy się centrum serwisowym . To była by świetna obrona przeciwlotnicza . Zyskujemy też możliwości ofensywne , szturmowe , rozpoznanie lotnicze - możliwość odwetowego uderzenia -to daje do myślenia potencjalnym przeciwnikom. Polskę stać na taki kontrakt.
DB-48-EE-C4
~Adam
1482675600
Warto zwrócić uwagę że F-16 jest oferowany przy współpracy z Tata, a Gripen razem z HAL. A to HAL jest takim ichnim PGZ.
FA-F5-AA-FC

Nadchodzi era Borsuka
Holenderska misja na polskim niebie
Wojsko ma swojego satelitę!
Czwarta dostawa Abramsów
W krainie Świętego Mikołaja
Po co wojsku satelity?
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Borsuki jadą do wojska!
Niebo pod osłoną
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Artylerzyści mają moc!
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Najdłuższa noc
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Przygotowani znaczy bezpieczni
Wojsko przetestuje nowe technologie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Don’t Get Hacked
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Uczelnie łączą siły
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Polski „Wiking” dla Danii
Komplet medali wojskowych na ringu
Czas na polskie Borsuki
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Razem na ratunek
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Militarne Schengen
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Szwedzi w pętli
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Pancerniacy jadą na misję
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Nowe zdolności sił zbrojnych
Zwrot na Bałtyk
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Kapral Bartnik mistrzem świata
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Mundurowi z benefitami
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Z Su-22 dronów nie będzie
Plan na WAM
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dzień wart stu lat

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO