moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Black Hawki dla specjalsów

Pierwsze śmigłowce Black Hawk zostaną dostarczone siłom specjalnym jeszcze w tym roku – mówił minister obrony Antoni Macierewicz w zakładach lotniczych w Mielcu, które będą produkować amerykańskie maszyny. Negocjacje w sprawie zakupu, prawdopodobnie około dziesięciu Black Hawków S-70i, mają ruszyć w tym tygodniu. Kontrakt może być wart kilkaset milionów dolarów.


Po tym jak Ministerstwo Rozwoju zakończyło negocjacje z Francuzami umowy offsetowej i zakupu śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal, MON ogłosiło, że będzie się starać, jak najszybciej dostarczyć polskiej armii nowe maszyny.

Dziś rano premier Beata Szydło oraz wiceminister Bartosz Kownacki, odpowiedzialny za zakupy wojskowego sprzętu, odwiedzili PZL Świdnik, firmę zajmującą się m.in. modernizacją używanych przez siły zbrojne śmigłowców Głuszec. – Skoro warunki offsetu nie zostały spełnione, nie mogliśmy podpisać tej umowy – mówił Kownacki, odnosząc się do zakończenia rozmów offsetowych w sprawie Caracali.

Wiceszef MON podkreślał, że interes bezpieczeństwa państwa wymaga, aby to zakłady w Polsce produkowały i serwisowały śmigłowce. – Nie możemy, ze względów bezpieczeństwa, być w tej sprawie zdani na dostawy z innych państw – dodawał. Zakłady Świdnik, które są częścią koncernu Leonardo-Finmeccanica, oferowały niedawno polskiej armii maszyny wielozadaniowe AW-149.

Kilka godzin później, w fabryce lotniczej w Mielcu wizytę złożyli premier i szef MON. – Chcemy odbudować polski przemysł. Ma on dawać polskim firmom szanse konkurowania z najlepszymi na świecie – mówiła szefowa rządu. – Podstawą tego przemysłu ma być zaopatrzenie dla polskiej armii – dodała. Minister Antoni Macierewicz zapowiedział, że resort obrony zamierza błyskawicznie rozwiązać problem braku nowoczesnych śmigłowców. Szef resortu obrony ogłosił, że wojska specjalne otrzymają produkowane w Mielcu dla amerykańskiego koncernu Lockheed Martin śmigłowce Black Hawk S-70i.

Obecnie komandosi korzystają z maszyn znajdujących się w wyposażeniu 7 Eskadry Działań Specjalnych, czyli wysłużonych, postsowieckich śmigłowców Mi-17 (konstrukcja z 1975 roku). Minister obrony zapowiedział, że rozmowy w sprawie Black Hawków mają się rozpocząć w tym tygodniu. Podkreślał, że pierwsze śmigłowce, w przejściowej konfiguracji „pozwalające na realizację ćwiczeń przez siły specjalne”, zostaną dostarczone w tym roku.– To pokazuje, jakim potencjałem dysponuje Mielec – dodawał minister.

MON nie ujawniło, ile dokładnie maszyn chce kupić. Ponieważ chodzi o śmigłowce przeznaczone dla komandosów, czyli z wyposażenia zabezpieczającej ich działania eskadry w Powidzu, w grę może wchodzić około 10–12 wiropłatów. Oznaczałoby to, że kontrakt na ich dostawę może być wart kilkaset milionów dolarów.

Zakup nowych śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP jest jedną z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych armii. Zdecydowana większość maszyn, którą ma w wyposażeniu wojsko, to konstrukcje przestarzałe i mocno wyeksploatowane. W flocie 250 wiropłatów najwięcej – bo około sześćdziesięciu – jest śmigłowców wielozadaniowych Mi-2 (produkowane od 1965 roku). Poza nimi w najbliższych latach ze służby wycofanych zostanie około 20 śmigłowców Mi-8 (produkowanych od 1967), dziesięć Mi-14 (od 1975) oraz prawie trzydzieści uderzeniowymi Mi-24 (od 1969 roku).


Black Hawk S-70i to trzecia generacja opracowanego w 1974 roku średniego, wielozadaniowego śmigłowca skonstruowanego przez koncern Sikorsky Aircraft Corporation. Maszyna w wersji podstawowej zabiera na pokład 15 żołnierzy – w konfiguracji bez strzelców bocznych lub 11 żołnierzy w konfiguracji z 2 strzelcami bocznymi.

Dane techniczne:
Średnica wirnika nośnego – 16,36 m
Średnica śmigła ogonowego – 3,35 m
Długość z pracującym wirnikiem – 19,76 m
Napęd – 2 silniki turbinowe – T700-GE-701D
Maksymalna moc – 1,972 shp / 1,471 kW
Masa pustego śmigłowca – 5262 kg
Maksymalna masa startowa – około 10 t
Maksymalna prędkość wznoszenia – 10,26 m/s
Maksymalna prędkość przelotowa – 296 km/h

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy / CO MON, Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze

~wesoz
1476521100
~Kasjer- racja. Wszystko jasne. Pozdrawiam
E7-F9-B9-E2
~Kasjer
1476345060
~wesoz - stary jakie ty chcesz analizy ? 59 śmigłowców z 2000 .
63-AF-42-60
~wesoz
1476208500
Portal leci na psy. Ewidentny wpływ na ten portal ma partia rządząca- straszna zmiana prowadzenia portalu- wszędzie Macierewicz. Żadnych konkretnych analiz czy porównań. ....a rząd niestety czymś musi załatać 500+. Przerwany kontrakt Caracala to urwany czas do spłaty. Pamiętacie kto się szczycił z zakupu F16 a kto musiał to spłacać? Zapewne podpiszą głośny przetarg jak będą musieli rządy oddać kolejnym.
F1-C2-7F-07
~Nemo
1476181680
Kasjer; a taki problem,że to wszystko kosztuje czas i pieniądze,których NIE MAMY i uwarunkowane jest o widzi mi się amerykanów!!! Czy to aż takie trudne do pojęcia?!
F7-00-42-F2
~Kasjer
1476174720
~Nemo - jaki to problem poprosić Kongres o konkretne elementy celem dozbrojenia. Na AGM 158 się zgodzili , może zgodzą się na przeróbkę S70i na UH60 .
63-AF-42-60
~Nemo
1476167640
Kto wam te dane dostarczył ?! Pokażcie rzeczywiste dane S70i w porównaniu do UH60 !!! Porównajcie S70i z Caracalem i przestańcie prowadzić denną propagandę bo już niewielu czyta Wasz portal nie mówiąc o komentowaniu czegokolwiek....
93-28-96-6B

Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
 
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Śmierć przyszła po wojnie
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Oczy na Kijów
Roczny dyżur spadochroniarzy
Polsko-litewskie konsultacje
Walka – tak, ale tylko polityczna
Spadochroniarze na warcie w UE
Jak usprawnić działania służb na granicy
Szkolenie na miarę czasów
Strzelnice dla specjalsów
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Olimp gotowy na igrzyska!
Za zdrowie utracone na służbie
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Pancerniacy trenują cywilów
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Feniks – następca Mangusty?
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Czujemy się tu jak w rodzinie
Szpital u „Troski”
Lato pod wodą
Szkolenie do walk w mieście
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Prezydent Zełenski w Warszawie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Serwis bliżej domu
RBN przed szczytem NATO
Spędź wakacje z wojskiem!
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Ostatnia niedziela…
Wsparcie MON-u dla studentów
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Biało-czerwona nad Wilnem
Mark Rutte pokieruje NATO
Pancerny sznyt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO